24 november 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

1A xx

Published on maj 12th, 2015 | by Johan Wessman

0

Köpenhamns eldrivna lånecyklar räddas

2015-05-12:
Bycykel webb

De vita eldrivna och gps-utrustade lånecyklarna i Köpenhamn och Frederiksberg räddas från nedläggning sedan leverantören Gobike lämnat en bankgaranti och lovat att ha alla 1 860 cyklarna på plats den 15 oktober. Foto: News Øresund

De vita eldrivna och gps-utrustade lånecyklarna får fortsätta rulla längs Köpenhamns gator. Den krisdrabbade leverantören Gobike har lämnat bankgarantier och lovat att minst 1 000 cyklar ska ha levererats till mitten av juli och att alla 1 860 cyklarna ska vara på plats under hösten.

Projektet med lånecyklar har fått hård kritik för att inte ha fått fram tillräckligt många cyklar och att intresset för att använda cyklarna varit för lågt. På grund av ekonomiska problem hos den tyska tillverkaren har hittills endast 424 av de 1 860 cyklar som beställts levererats.

Enligt företaget Gobike, som både svarar för leveranser och skötsel av lånecyklarna, har dock användningen av cyklarna ökat kraftigt – från 782 cykelturer i januari till 5 307 cykelturer under april. Och nu ska antalet tillgängliga lånecyklar öka till 1 000 i mitten av juli och hela systemet med 1 860 cyklar och tillhörande datastyrda laddställ ska vara på plats den 15 oktober.

Med minsta möjliga majoritet röstade By- og Pendlercykelfondens styrelse för att fortsätta med projektet med de eldrivna gps-utrustade vita lånecyklarna i Köpenhamn och Frederiksberg.
Köpenhamns teknik- och miljöborgmästare Morten Kabell (EL) som tidigare varit drivande bakom cykelprojektet tog förra månaden sin hand från projektet. Vid måndagens omröstning i By- og Pendlercykelfondens styrelse röstade han och ytterligare en representant från Köpenhamn mot att låta projektet fortsätta rapporterar Politiken. Tack vare stöd från representanter från Region Hovestaden, Frederiksbergs Kommun och Dansk Cyklistforbund räddades bycykelprojektet från nedläggning.

Projektet med lånecyklar finansieras av Köpenhamns- och Frederiksbergs kommuner och DSB som tillsammans avsatt 88 miljoner danska kronor under åtta år via By- og Pendlercykelfonden. (News Øresund)


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑