15 december 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

Köpenhamn går med i svenskt samarbete om höghastighetståg

2015-02-27:

Den nya svenska höghastighetsbanan bör gå från Jönköping via Hässleholm, Lund och Malmö vidare till Köpenhamn. Det anser de fem kommunerna som inlett ett dansk-svenskt samarbete om höghastighetståg.

Samarbetet tillkännagavs i samband med att svenska infrastrukturministern Anna Johansson (S) i slutet av förra veckan besökte Danmarks transportminister Magnus Heunicke samt representanter från Malmö stad och Region Skåne.

De fem kommunerna uppger att de går ihop för att samverka kring frågor som rör utbyggnaden av nya stambanor för höghastighetståg från Stockholm till Göteborg och Malmö. Det väntas bli en tuff kamp om vilken sträckning som höghastighetsbanan ska få mellan Jönköping och Malmö. Men samarbetet handlar även om den vidare kopplingen mot Köpenhamn och Köpenhamns flygplats i Kastrup.
– Vi vill nu med gemensamma krafter ta oss an frågorna som rör oss i en av landets mest omfattande infrastruktursatsningar. Genom detta annorlunda samarbete säkerställer vi tillsammans hur vi på bästa sätt kan ta tillvara möjligheterna satsningen innebär i form av tillväxt, arbetstillfällen och bostadsbyggande, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö.

Bygget av den svenska höghastighetsjärnvägen förbereds genom Sverigeförhandlingen där statens förhandlare träffar berörda regioner och kommuner för att diskutera utformning och medfinansiering. Planerna på svenska har ett brett politiskt stöd så här långt. I Skåne och Småland finns det däremot olika uppfattningar om vilken sträckning den nya järnvägen ska få. (News Øresund)

 

Fakta: Sverigeförhandlingen skapar underlag för ny höghastighetsjärnväg

På ett unikt mandat från först Alliansregeringen och därefter den nuvarande rödgröna svenska regeringen har HG Wessberg och Catharina Håkansson fått i uppdrag att genomföra förhandlingar om bygget av en svensk höghastighetsjärnväg.

Med hjälp av ett sekretariat på totalt tio personer och med Hans Rode som utredningssekreterare ska de förhandla med kommuner och regioner längs sträckningarna för att med hjälp av ökade markvärden och regionala och lokala pengar ta fram ett förslag till en svensk höghastighetsjärnväg.

  • Den svenska höghastighetsjärnvägen ska förbinda Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö med tåg som kan köra i 320 kilometer i timmen. Från Stockholm-Linköping dras den nya järnvägen till Jönköping där den delar sig mot Göteborg och Malmö.
  • Restiden mellan Göteborg och Stockholm ska bli 2 timmar och mellan Malmö och Stockholm 2,5 timmar.
  • Projektet ska även leda till ett ökat bostadsbyggande i främst Malmö, Göteborg och Stockholm. Målsättningen är att skapa 100 000 nya bostäder.
  • Finansieringen ska komma från stat, kommuner, regioner, privata investerare samt genom biljettintäkter från resenärerna. En viktig fråga i diskussionerna kring finansieringen gäller hur de ökande markvärdena vid höghastighetsbanan kan nyttjas.

Just nu pågår en faktainsamling som under 2016 övergår i en förhandlingsfas som ska vara klar under hösten 2017. Senast i december 2017 ska en slutrapport presenteras för regeringen. Två delrapporter ska lämnas redan i år som gäller markvärden samt kommersiella förutsättningar och finansiering av höghastighetjärnvägen. Den 1 juni 2016 ska nästa delrapport vara klar. Den handlar om åtgärder i storstäderna inklusive hur dessa ska medverka vid finansieringen.

 

 

 

 

 

 

 

Läs mer:

Skånska kommuner ska enas om höghastighetståg


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑