15 december 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

Danmark satsar 113 miljarder på snabbare järnväg

Danmark satsar 113 miljarder på snabbare järnväg

2014-11-25:
kögetågstation

225 meter lång ska den nya stationen i Köge bli. Här ska höghastighetsjärnvägen mellan Köpenhamn och Ringsted passera. Pressbild.

Danmark är i full färd med en rad gigantiska järnvägsprojekt. Totalt satsas motsvarande 113 miljarder svenska kronor på nya järnvägsspår, höghastighetståg, spårvagnar och utbyggd metro, skriver Ingeniøren.

I princip hela järnvägsnätet påverkas av investeringarna som löper fram till 2031.

– För resenärerna kommer förändringarna totalt sett generera mellan 20 och 30 procent kortare restid, säger Jesper Hansen, vd på Banedanmark, till tidningen.

 Här är några av de största projekten:

  • Ett nytt signalsystem och ett uppgraderat och elektrifierat järnvägsnät ska göra det möjligt att köra med nya elektriska höghastighetståg som kan nå hastigheter på upp till 250 kilometer i timmen. Därmed ska den så kallade timmemodellen realiseras, som går ut på att restiden ska kortas ned till 60 minuter mellan de största städerna. Passagerarna ska således kunna resa från Köpenhamn till Odense på en timme, vidare till Esbjerg eller Århus på ytterligare en timme och sedan vidare från Århus till Ålborg på ytterligare en timme. Timmemodellen ska enligt planen minska tågresenärernas restid med 3,5 miljoner timmar per år.

Läs mer: Danmark planerar tågköp för 27 miljarder

  • Ny dubbelspårig järnväg från Köpenhamn, via Köge, till Ringsted. Järnvägen mellan Ringsted och Rödbyhamn ska också byggas ut och moderniseras så att tågen kan köra med högre hastigheter mot den kommande Fehmarntunneln. Broar på sträckan måste också renoveras eller bytas ut. Det största brobygget gäller Storströmsbron där den enkelspåriga gamla stålbron ersätts av en helt ny vägbro med tvåspårig järnvägsförbindelse.

 Läs mer: 100 järnvägbroar byggs om för snabbare tåg till Hamburg

  • Metron byggs ut i Köpenhamn. Den nya så kallade Cityringen kommer att bestå av 17 stationer, som ska kopplas till den befintliga metron i Frederiksberg och Kongens Nytorv. Metronätverket kommer också att utökas med en Nordhamnstunnel, med två nya stationer, och en Sydhamnstunnel, med fem nya stationer

Läs mer: 13 miljarder till ny Metrolinje och Nordhamnstunnel

  • De fyra största danska städerna ska få snabbspårväg, så kallade Letbaner. Århus blir först ut, där ska spårvägen stå färdig 2017.  (News Øresund)

Läs mer: Borgmästare vill bygga mer spårväg i Köpenhamn


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑