23 juni 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

1D xx

Published on september 2nd, 2014 | by Johan Wessman

0

100 järnvägbroar byggs om för snabbare tåg till Hamburg

2014-09-02:
Storstromsbron webb

Den enkelspåriga stålkonstruktionen klarar inte framtidens snabba tåg och därför ersätts Storströmsbron av en helt ny konstruktion när järnvägen mellan Ringsted och Rödbyhamn byggs ut fram till den kommande Fehmarntunneln. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Idag börjar moderniseringen av järnvägen mellan Ringsted och Rödbyhamn. Mer än 100 broar ska renoveras eller bytas ut. Enkelspår ska bli dubbelspår och diesellok ska bytas mot eldrivna tåg när hastigheten mot den blivande Fehmarntunneln höjs från 120 till 200 kilometer i timmen.

Halv två idag kommer entreprenadmaskinerna att starta ett första symboliskt grävarbete vid Orehoved Station på Nordfalster. Enligt danska Trafikstyrelsen blir det startskottet på den stora järnvägsutbyggnaden mellan Ringsted och Rödbyhamn. Prislappen för projektet beräknas hamna på nio miljarder danska kronor.

Tågresenärerna och bilister får räkna med flera år med trafikomläggningar och perioder där tåg ersätts av busstrafik när mer än 100 broar ska renoveras eller bytas ut. 2017 blir det tuffaste året då Banedanmark räknar med att järnvägen på Lolland blir avskuren från Själland under nio månader.

På tisdagen inleds arbetet med de första 18 broarna. Nästa år väntas Folketinget slutgiltigt besluta om resterande delar av järnvägsbygget som ska vara klart 2021.

Det största brobygget gäller Storströmsbron där den enkelspåriga gamla stålbron ersätts av en helt ny vägbro med tvåspårig järnvägsförbindelse. På Lolland kan tågen idag endast köra i 120 kilometer i timmen. Den nya dubbelspåriga järnvägen mellan Ringsted och Rödbyhamn kommer att öka hastigheten till 200 kilometer i timmen. Mellan Ringsted och Köpenhamn pågår redan bygget av en helt ny dubbelspårig järnväg som enligt Banedanmark kommer att erbjuda hastigheter på upp till 250 kilometer i timmen. (News Øresund)


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑