Infrastruktur
Skånetrafiken betalar själva för ersättningsbussar över bron vid dansk strejk


När de svenska Öresundstågen stannade och all trafik med Öresundståg över Öresundsbron upphörde på måndagsmorgonen den 2 juni 2014 satte danska DSB Øresund in ersättningsbussar från flygplatsen i Kastrup (bilden) till Hyllie i Malmö. Foto: News Øresund – Peter Mulvany
Skånetrafiken räknar med stora kostnader om den danska strejken och lockouten blir verklighet och bussar sätts in för att ersätta tågen mellan Hyllie och Köpenhamns flygplats i Kastrup. För resenärerna innebär det längre restid och fler byten med kollektivtrafiken över Öresund.
Mikael Espling, Skånetrafikens affärschef för Öresundstågen, vill inte nämna några summor, men uppger att kostnaden för att sätta in ersättningsbussar skulle bli ”rätt så stor”. Det blir Skånetrafiken själva som får betala hela notan. Att avstå från att ordna ersättningstrafik var dock inget alternativ, uppger han.
– Vi vill ju ta hand om våra resenärer på bästa sätt, säger han till News Øresund.
Planeringen för hur ersättningstrafiken ska fungera är klar och nu väntar Skånetrafiken på besked från Danmark om ett avtal kan komma på plats under de närmaste veckorna eller om strejken bryter ut den 8 maj. Det skulle i så fall innebära att tågtrafiken i hela Danmark lamslås, inklusive över Öresundsbron.
– Det är inte någon lätt situation att lösa, men vi har haft lite tid på oss att planera. Det känns som att vi är förberedda, säger Mikael Espling till News Øresund.
Planen är att bussar ska gå i pendeltrafik mellan Hyllie och Köpenhamns flygplats i Kastrup under dag- och kvällstid. Bussarna ska köra så snart de är fyllda, ungefär var femte minut. Under natten räknar Skånetrafiken med att takten sjunker till cirka en avgång i kvarten.
Själva bussresan mellan Hyllie och Kastrup väntas ta cirka 25 minuter, men resenärerna får räkna med väntetid för att komma ombord på bussarna, särskilt i rusningstid.
– Ett trippelkopplat Öresundståg rymmer ju cirka 600 personer och en buss ungefär 50, säger Mikael Espling.
De flesta Öresundståg kommer att vända i Hyllie, med undantag för vissa avgångar under rusningstid. Då kommer dessa Öresundståg i stället att vända vid Malmö C, eftersom kapaciteten på Hyllie inte räcker till.
De resenärer som ska åka till eller från någon annan dansk station än Kastrup får ta dansk ordinarie busstrafik eller metron den sträckan.
– Det gäller att man är ute i god tid och planerar sin resa, säger Mikael Espling.
(News Øresund – Anna Palmehag)
Fakta: Skånetrafikens uppmaning till resenärerna
– Sök information om hur tågen går i Reseplaneraren, som kommer att vara uppdaterad om vilka tåg som kör till Hyllie och vilka som vänder vid Malmö C.
– Var ute i god tid.
Läs mer:
Skånetrafiken och SJ hyr in ersättningsbussar om strejk bryter ut i Danmark
-
Danmark6 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Danmark12 månader sedan
Danskt trepartsavtal om CO2-avgift för lantbruket klart – visar att 2030-målet för utsläppen nås
-
Näringsliv10 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Norden12 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv10 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Danmark8 månader sedan
Utan invandring eller stigande fruktsamhet kommer antalet invånare i Danmark att minska kraftigt
-
Politik8 månader sedan
Region Skånes politiker uppvaktar Danmarks regering för att få behålla samarbetet med danska regioner
-
Danmark9 månader sedan
Danska logistikföretaget DSV köper DB Schenker och blir Danmarks näst största företag