Connect with us

Infrastruktur

Skånetrafiken betalar själva för ersättningsbussar över bron vid dansk strejk

Publicerad

den

När de svenska Öresundstågen stannade och all trafik med Öresundståg över Öresundsbron upphörde på måndagsmorgonen den 2 juni 2014 satte danska DSB Øresund in ersättningsbussar från flygplatsen i Kastrup (bilden) till Hyllie i Malmö. Foto: News Øresund – Peter Mulvany

Skånetrafiken räknar med stora kostnader om den danska strejken och lockouten blir verklighet och bussar sätts in för att ersätta tågen mellan Hyllie och Köpenhamns flygplats i Kastrup. För resenärerna innebär det längre restid och fler byten med kollektivtrafiken över Öresund.

Mikael Espling, Skånetrafikens affärschef för Öresundstågen, vill inte nämna några summor, men uppger att kostnaden för att sätta in ersättningsbussar skulle bli ”rätt så stor”. Det blir Skånetrafiken själva som får betala hela notan. Att avstå från att ordna ersättningstrafik var dock inget alternativ, uppger han.

– Vi vill ju ta hand om våra resenärer på bästa sätt, säger han till News Øresund.

Planeringen för hur ersättningstrafiken ska fungera är klar och nu väntar Skånetrafiken på besked från Danmark om ett avtal kan komma på plats under de närmaste veckorna eller om strejken bryter ut den 8 maj. Det skulle i så fall innebära att tågtrafiken i hela Danmark lamslås, inklusive över Öresundsbron.

– Det är inte någon lätt situation att lösa, men vi har haft lite tid på oss att planera. Det känns som att vi är förberedda, säger Mikael Espling till News Øresund.

Planen är att bussar ska gå i pendeltrafik mellan Hyllie och Köpenhamns flygplats i Kastrup under dag- och kvällstid. Bussarna ska köra så snart de är fyllda, ungefär var femte minut. Under natten räknar Skånetrafiken med att takten sjunker till cirka en avgång i kvarten.

Själva bussresan mellan Hyllie och Kastrup väntas ta cirka 25 minuter, men resenärerna får räkna med väntetid för att komma ombord på bussarna, särskilt i rusningstid.

– Ett trippelkopplat Öresundståg rymmer ju cirka 600 personer och en buss ungefär 50, säger Mikael Espling.

De flesta Öresundståg kommer att vända i Hyllie, med undantag för vissa avgångar under rusningstid. Då kommer dessa Öresundståg i stället att vända vid Malmö C, eftersom kapaciteten på Hyllie inte räcker till.

De resenärer som ska åka till eller från någon annan dansk station än Kastrup får ta dansk ordinarie busstrafik eller metron den sträckan.

– Det gäller att man är ute i god tid och planerar sin resa, säger Mikael Espling.

(News Øresund – Anna Palmehag)

 

Fakta: Skånetrafikens uppmaning till resenärerna

– Sök information om hur tågen går i Reseplaneraren, som kommer att vara uppdaterad om vilka tåg som kör till Hyllie och vilka som vänder vid Malmö C.
– Var ute i god tid.

Läs mer:

Skånetrafiken och SJ hyr in ersättningsbussar om strejk bryter ut i Danmark

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Innovation10 timmar sedan

Danmark satsar över 40 miljoner kronor på AI-lösningar inom hälso- och sjukvården

Den danska regeringen, Danske Regioner och Kommunernes Landsforening (KL) satsar 40,6 miljoner danska kronor på att implementera AI lösningar inom...

Danmark5 dagar sedan

Rädsla för högre elpriser när elkabel till Danmark ersätts med större

När två åldrande elkablar mellan Sverige och Danmark ska ersättas med en ny med större överföringskapacitet väcker det en debatt...

Arbetsmarknad5 dagar sedan

Nytt danskt industriavtal stärker arbetstagarnas rättigheter: Högre minimilön och större flexibilitet 

Högre minimilön, större flexibilitet och utökade rättigheter för arbetstagaren att vara ledig av familjeskäl. Det är några av punkterna som...

Arbetsmarknad5 dagar sedan

Svenska pendlare över Öresund bidrar med 20 miljarder DKK till Danmarks BNP visar ny rapport

Det växande antalet svenska Öresundspendlare är en god affär för Danmark. Dansk Erhverv visar i en ny rapport att Öresundspendlarna...

Samhälle5 dagar sedan

Trafik- och vinstrekord för Öresundsbron under 2024 – lägre räntekostnader bidrog till vinstlyftet

Øresundsbro Konsortiet rapporterar att resultatet före värdeförändring ökade med drygt tio procent under 2024 till rekordhöga 1,6 miljarder danska kronor....

Näringsliv5 dagar sedan

Gotlandsbolaget följer efter danska Molslinjen – satsar på rekordstor katamaran till Gotlandstrafiken

Katamaranen Gotland Horizon X kommer att bli 130 meter lång och med möjlighet att driva gasturbinerna med fossilfria bränslen när...

Infrastruktur5 dagar sedan

Regeringen ger klartecken till byggstart för flera järnvägsprojekt

Norrbotniabanan har varit planerad länge och beskrivits som det största byggprojektet i norra Sverige under de senaste 100 åren. Men...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.