Danmark
Sjöflyg kortar restiden mellan Köpenhamn och Aarhus


Nästa vecka blida det möjliget att flyga mellan Köpenhamn och Aarhus på en timme när Nordic Seaplanes inleder trafiken med sina Twin Otter Sjöflygplan. Foto: Nordic Seaplanes
Restiden mellan Danmarks två största städer minskas till en timme när det danska företaget Nordic Seaplanes nästa vecka börjar trafikera rutten Köpenhamn Aarhus med sjöflygplan. Beskedet om den nya flyglinjen sammanfaller med att det statliga tågbolaget DSB har stora problem med spårarbeten på Fyn.
På onsdag nästa vecka startar premiärflygningen klockan sju från hamnen i Aarhus och 59 minuter senare ska planet landa vid Nordre Toldbod i Köpenhamn. Det blir fyra dagliga avgångar i vardera riktning och ett biljettpris på 1800 danska kronor. Sjöflygplanet som ska användas är en Twin Otter DHC-6 från 1978 som köpts av Iranian Naft Airlines och som därefter har renoverats i Schweiz för 30 miljoner kronor. Planet har två piloter och rymmer 12-15 passagerare beroende på viktfördelningen män- kvinnor.
Även SAS flyger på rutten Köpenhamn-Aarhus men inklusive resan till Aarhus flygplats Tirstrup på Djursland tar det resenärerna två timmar. Sjöflygets styrka är att det kan landa inne i städernas hamnar. Att ta tåget är just nu ett betydligt sämre alternativ. På grund av omfattande spårarbeten på Fyn tar tågresan mellan Köpenhamn och Aarhus i dagsläget mellan 3 timmar och 20 minuter och 4 timmar. Ytterligare ett alternativ är att ta bilen från Köpenhamn till Odden och åka med Mols-Liniens snabbfärja till Aarhus som tar 75 minuter. (News Øresund)
-
Danmark22 augusti, 2014
Danmark blir en del av Natos misilförsvarssköld
-
Samhälle17 juli, 2019
Skånetrafiken vill skjuta fram ny Metroavgift för svenska tågresenärer till januari 2020
-
Arbetsmarknad7 juli, 2019
124 000 personer flyttade mellan Danmark och Sverige mellan 1861 och 1910
-
Bostad/fastighet18 juni, 2019
Jernhusen satsar på stadsutveckling och bygger nytt kring stationer i Skåne
-
Infrastruktur7 mars, 2019
Stena Line flyttar Grenåfärjan från Varberg till Halmstad
-
Bostad/fastighet1 maj, 2019
Form/Design Center utökar verksamheten – och blickar över sundet med ny dansk vd
-
Infrastruktur7 juli, 2019
200 år sedan första ångbåten började trafikera Malmö – Köpenhamn
-
Samhälle6 juli, 2019
Nationella järnvägsbolagens slutsats: Fehmarn bält-tunneln förskjuter fokus mot Skåne och Köpenhamn