Connect with us

Arbetsmarknad

Örestat: pendlingen över sundet ökar i år

Publicerad

den

Pendlare Öresundståg Hovedbanegården

Pendlingen över Öresund har nått botten och kommer att vända uppåt igen i år spår dansk-svenska statistiksamarbetet Örestat i ett nyhetsbrev. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Det ljusnar för Öresundsintegrationen. Efter flera års nedgång vänder pendlingen från Skåne till Själland uppåt igen under 2014. Den skriver det dansk-svenska statistiksamarbetet Örestat i ett nyhetsbrev.

Arbetspendlingen över Öresund har minskat under de senaste åren. Men nu är en vändning i sikte. Under 2013 har antalet dagliga pendlare från Skåne till Själland stabiliserat sig kring en nivå på 14 000 personer. I år kommer vändningen, tror man på Örestat.
– Minskningen av antalet pendlare har avstannat under 2013. Vi tror att konjunkturen är på väg att vända. Det är i stormens öga nu. Vi kan även se det på sysselsättningen i Köpenhamnsområdet, den minskningen har också avstannat. Det betyder att vi är där saker och ting vänder nu, säger Daniel Svärd, projektkoordinator på Örestat, till News Øresund.

Toppnoteringen på 19 000 pendlare från Skåne till Själland från 2008 kommer inte att nås förrän år 2022 har Region Skåne tidigare spått i en prognos.

Årsstatistiken för pendlingen, som ligger betydligt senare i rapportering, visar en minskning i antalet pendlare under 2012. Från Skåne till Själland pendlade då totalt cirka 15 000 personer, vilket är omkring 1 000 färre än 2011. Det betyder att antalet pendlare blev 4 000 färre mellan 2008 och 2012.
I den andra riktningen, från Själland till Skåne, var antalet pendlare 900 personer under 2012 vilket är en toppnotering. Pendlarna i riktningen Danmark-Sverige har generellt en högre genomsnittsålder och högre utbildningsnivå än pendlarna från Skåne till Själland där hälften är under 40 år. (News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Life Science16 april, 2021

Danmarks regering avsätter nära 30 miljoner danska kronor till bättre användning av hälsodata i ny life science-strategi

Life science-branschens intresseorganisationer rosar den danska regeringens nya life science-strategi, som bland annat vill skapa en gemensam plattform för bättre...

Infrastruktur16 april, 2021

Regeringen vill bygga stambanor för höghastighetståg i Sverige under 2022-2033

Regeringen vill bygga nya stambanor för höghastighetståg, men dessutom ska det finnas utrymme för satsningar på andra infrastrukturprojekt under de...

Infrastruktur16 april, 2021

Greater Copenhagen möter Folketingets transportutskott på tisdag nästa vecka – och jobbar för ett dansk-svenskt ministermöte innan sommaren

Ta nästa steg i utredningsarbetet om en HH-förbindelse i form av en förstudie och gör en dansk-svensk strategisk analys om...

Danmark16 april, 2021

Svenska finansdepartementet ser skattesmäll för Öresundspendlare som ett danskt problem

Öresundspendlare som bor i Danmark och arbetar i Sverige riskerar en skattesmäll på tiotusentals kronor för 2020, om de behövt...

Danmark16 april, 2021

Bertel Haarder: Sverige sätter stopp för skatteundantag för hemarbetande Öresundspendlare

Att det inte införs något skatteundantag för Öresundspendlare som arbetar hemifrån och därför måste betala skatt i både Danmark och...

Infrastruktur16 april, 2021

Huvudbangården kan bli ny ändhållplats för Öresundstågen enligt danska infrastrukturplanen – tågen planeras avgå och ankomma till spår 26

Spår 26 på Köpenhamns huvudbangård kan bli det nya permanenta avgångs- och ankomstspåret för tågen till och från Sverige, men...

Infrastruktur16 april, 2021

Små skillnader i punktlighet för danska och svenska tåg över Öresundsbron

Skillnaden i punktlighet för tågen som kör över Öresundsbron från Sverige till Danmark respektive från Danmark till Sverige är inte...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.