Norden
Nordiska ministerrådet genomför tredje enkät om hur pandemin påverkat i gränsregionerna
Nordiska ministerrådet vill se hur ländernas olika restriktioner under coronapandemin har påverkat personer som bor, arbetar, studerar eller driver verksamhet i gränsregionerna. En första enkät i juni 2020 besvarades av 1 600 personer och följdes upp i december med en ny enkät. Nu görs en tredje enkät. Syftet är att kunna jämföra information för att mäta konsekvenserna av restriktionerna över tid.
Enkäten genomförs via ett frågeformulär på nätet som kan hittas här och som är öppet under juni. Den genomförs i samarbete mellan Gränshinderrådet hos Nordiska ministerrådet och informationstjänsterna i Norden som är Info Norden, Øresunddirekt, Grensetjänsten Norge-Sverige och Nordkalottens Gränstjänst. Målet är att sätta fokus på problem som drabbar människor till följd av ländernas olika restriktioner och att bidra till diskussioner om hur samarbetet och den fria rörligheten mellan länderna kan stärkas i kristider. (News Øresund)
-
Samhälle12 månader sedanSydsvenskan: ”Öresundsbron dyrast i världen att köra över”
-
Samhälle12 månader sedanDe nya Öresundstågen: ökad kapacitet, kortare restid och möjlighet till nya regionala linjer till Ystad, Älmhult och Kristianstad
-
Danmark9 månader sedanEnergiö Bornholm på väg mot att förverkligas – avtal mellan Danmark och Tyskland väntas bli klart innan årsskiftet
-
Danmark10 månader sedanTyska järnvägsanslutningen till kommande Fehmarn Bält-tunneln minst tre år försenad
-
Infrastruktur12 månader sedanKris för utbyggnaden av Stockholms tunnelbana – fyra miljarder saknas
-
Samhälle11 månader sedanReserekord när Öresundstågen växt från Köpenhamn-Malmöpendel till att omfatta hela södra Sverige – siktar på 250-procentig ökning till 2050
-
Arbetsmarknad12 månader sedanNytt stort projekt om ungas Öresundspendling får stöd av EU-programmet Interreg ÖKS
-
Okategoriserade12 månader sedanEnhedslistens partiledare vill städa upp i det danska försvaret
