Connect with us

Norden

Mindre reklamintäkter men fler digitala prenumeranter för nordiska medier under corona

Publicerad

den

Tryckta nyhetsmedier i Norden har minskat sin annonsförsäljning med cirka 25 procent under coronapandemin. Foto: News Øresund - Anna Palmehag

Reklamintäkterna för nyhetsmedierna i Norden har minskat kraftigt under coronapandemin, men samtidigt har intresset för nyheterna och att teckna digitala prenumerationer ökat markant. Det visar rapporten ”Covid-19 och de nordiska nyhetsmedierna”, som utarbetats av Nordicom vid Göteborgs universitet på uppdrag av Nordiska ministerrådet.

Sedan starten av pandemin förra våren har intresset för nyheter och förtroendet för nyhetsmedierna ökat tydligt. Det har lett till att fler valt att teckna digitala prenumerationer eller på annat sätt betala för digitalt innehåll, konstateras i rapporten, som bygger på information och statistik från samtliga nordiska länder. Public service har ökat mest, men även de kommersiella nyhetsmedierna har stärkt sin position.

Samtidigt har trenden med att reklamintäkterna minskat för nyhetsmedierna förstärkts under året som gått. Allra tydligast märks det för de tryckta nyhetsmedierna, där annonsintäkterna i Norden minskade med cirka 25 procent under 2020 jämfört med föregående år. Rapportförfattarna skriver att detta troligen är en permanent nedgång – reklamintäkterna till nyhetsmedier lär inte komma tillbaka utan går i allt högre grad till globala företag som Google och Facebook.

Under pandemin har de nordiska länderna betalat ut stora summor i stöd till nyhetsmedier, framför allt i Sverige och Danmark. Situationen skiljer sig dock tydligt mellan länderna och stöden ligger framför allt i Finland på en mycket lägre nivå.

En trolig följd av utvecklingen under coronapandemin är att stora medieföretag klarar sig ganska bra medan mindre nyhetsmedier får det svårare, skriver författarna till rapporten. Medier som är helt beroende av annonsintäkter kan också vänta sig en tuffare framtid. Men än så länge märks inga större effekter i form av nedlagda tidningar eller andra nyhetsmedier, konstateras i rapporten. De medier som trots allt lagts ner har framför allt varit mindre och ekonomiskt svagare, skriver författarna. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark1 dag sedan

Kris för Köpenhamns restauranger – stagnerad konsumtion och överetablering

Restaurangerna i Köpenhamn har det tuff  rapporterar Berlingske. Även under helgerna står många stolar tomma och rekordmånga restauranger är till...

Danmark3 dagar sedan

Inkubatorn BioInnovation Institute i Köpenhamn expanderar från bioteknik till kvantteknologi och grön energi

Först var det universitetsforskningen inom bioteknik som skulle få stöd att utveckla de bästa idéerna till nya företag och hitta...

Näringsliv3 dagar sedan

Trots anklagelser om övervinster i dagligvaruhandeln så varslar Coop syd 160 anställda

Coop är en av de stora matvarujättarna som pekats ut i den pågående bojkottrörelsen mot prisökningar, som sprids på sociala...

Hållbarhet4 dagar sedan

Svenska regeringens klimatpolitik får kritik – igen

För en vecka sedan fick den svenska regeringen kritik av OECD för den förda klimatpolitiken. Nu stämmer det Klimatpolitiska rådet,...

Danmark5 dagar sedan

Svensk-danska kulturfonden delar ut projektbidrag på 350 000 SEK

Svensk-danska kulturfonden har nu öppnat för ansökningar till årets projektbidrag. För att ”stödja kulturellt samarbete mellan Sverige och Danmark, samt...

Samhälle5 dagar sedan

Matvarujättarna bojkottas av Facebookgrupp – som protest mot stigande priser

I måndags påbörjade en Facebookgrupp sin veckolånga bojkott av de stora livsmedelskedjorna i Sverige med förhoppningen att det ska leda...

Danmark5 dagar sedan

Nytt konsortium vill bygga militärfartyg i Danmark

Danmark ska börja bygga egna fregatter i Esbjergs hamn. Det är det nybildade konsortiet Danske Flådeskibe K/S som ska få...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.