Connect with us

Norden

Mindre reklamintäkter men fler digitala prenumeranter för nordiska medier under corona

Publicerad

den

Tryckta nyhetsmedier i Norden har minskat sin annonsförsäljning med cirka 25 procent under coronapandemin. Foto: News Øresund - Anna Palmehag

Reklamintäkterna för nyhetsmedierna i Norden har minskat kraftigt under coronapandemin, men samtidigt har intresset för nyheterna och att teckna digitala prenumerationer ökat markant. Det visar rapporten ”Covid-19 och de nordiska nyhetsmedierna”, som utarbetats av Nordicom vid Göteborgs universitet på uppdrag av Nordiska ministerrådet.

Sedan starten av pandemin förra våren har intresset för nyheter och förtroendet för nyhetsmedierna ökat tydligt. Det har lett till att fler valt att teckna digitala prenumerationer eller på annat sätt betala för digitalt innehåll, konstateras i rapporten, som bygger på information och statistik från samtliga nordiska länder. Public service har ökat mest, men även de kommersiella nyhetsmedierna har stärkt sin position.

Samtidigt har trenden med att reklamintäkterna minskat för nyhetsmedierna förstärkts under året som gått. Allra tydligast märks det för de tryckta nyhetsmedierna, där annonsintäkterna i Norden minskade med cirka 25 procent under 2020 jämfört med föregående år. Rapportförfattarna skriver att detta troligen är en permanent nedgång – reklamintäkterna till nyhetsmedier lär inte komma tillbaka utan går i allt högre grad till globala företag som Google och Facebook.

Under pandemin har de nordiska länderna betalat ut stora summor i stöd till nyhetsmedier, framför allt i Sverige och Danmark. Situationen skiljer sig dock tydligt mellan länderna och stöden ligger framför allt i Finland på en mycket lägre nivå.

En trolig följd av utvecklingen under coronapandemin är att stora medieföretag klarar sig ganska bra medan mindre nyhetsmedier får det svårare, skriver författarna till rapporten. Medier som är helt beroende av annonsintäkter kan också vänta sig en tuffare framtid. Men än så länge märks inga större effekter i form av nedlagda tidningar eller andra nyhetsmedier, konstateras i rapporten. De medier som trots allt lagts ner har framför allt varit mindre och ekonomiskt svagare, skriver författarna. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Näringsliv7 maj, 2021

Ny rapport: Skånes näringsliv har klarat pandemin bättre än Stockholm och Västra Götaland

Vissa delar av näringslivet i Skåne har drabbats hårt under coronapandemin, men vissa branscher har dragit nytta av den nya...

Samhälle7 maj, 2021

Aktuellt i Öresundsdebatten vecka 18

News Øresund samlar aktuella debattinlägg, intervjuer, krönikor och analyser från danska och svenska medier som berör utvecklingen i Öresundsregionen. Berlingske...

Näringsliv7 maj, 2021

Vestas styrelseordförande blir ny ordförande för Lundabolaget Axis

Lundabolaget Axis får en ny styrelseordförande i erfarne Bert Nordberg, som även är styrelseordförande för Vestas och lundabolaget Sigma Connectivity...

Cleantech7 maj, 2021

Greater Copenhagen lanserar nytt partnerskap för att optimera klimatanpassningen

En rad kommuner, myndigheter och organisationer i Danmark och Sverige går samman om att dela kunskap och fakta, samt testa...

Norden6 maj, 2021

OECD och STRING står värd för konferens om att bygga norra Europa som en grön megaregion

En konferens på temat hur norra Europa kan byggas som en grön megaregion kommer att hållas digitalt den 11 juni....

Norden6 maj, 2021

Coronapandemin har drabbat kultursektorn hårt i hela Norden

Ökad arbetslöshet, minskade inkomster och osäkerhet inför framtiden. Även om de nordiska länderna delvis har hanterat coronasmittan olika har kultursektorn...

Turism/kultur6 maj, 2021

Flera stora danska och svenska festivaler ställer in i år – men några hittar nya sätt att kunna genomföras utifrån restriktionerna

Roskildefestivalen, Heartland och Sweden Rock är några festivaler som ställer in sommarens evenemang med anledning av de restriktioner för publiksamlingar...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.