Connect with us

Norden

Mindre reklamintäkter men fler digitala prenumeranter för nordiska medier under corona

Publicerad

den

Tryckta nyhetsmedier i Norden har minskat sin annonsförsäljning med cirka 25 procent under coronapandemin. Foto: News Øresund - Anna Palmehag

Reklamintäkterna för nyhetsmedierna i Norden har minskat kraftigt under coronapandemin, men samtidigt har intresset för nyheterna och att teckna digitala prenumerationer ökat markant. Det visar rapporten ”Covid-19 och de nordiska nyhetsmedierna”, som utarbetats av Nordicom vid Göteborgs universitet på uppdrag av Nordiska ministerrådet.

Sedan starten av pandemin förra våren har intresset för nyheter och förtroendet för nyhetsmedierna ökat tydligt. Det har lett till att fler valt att teckna digitala prenumerationer eller på annat sätt betala för digitalt innehåll, konstateras i rapporten, som bygger på information och statistik från samtliga nordiska länder. Public service har ökat mest, men även de kommersiella nyhetsmedierna har stärkt sin position.

Samtidigt har trenden med att reklamintäkterna minskat för nyhetsmedierna förstärkts under året som gått. Allra tydligast märks det för de tryckta nyhetsmedierna, där annonsintäkterna i Norden minskade med cirka 25 procent under 2020 jämfört med föregående år. Rapportförfattarna skriver att detta troligen är en permanent nedgång – reklamintäkterna till nyhetsmedier lär inte komma tillbaka utan går i allt högre grad till globala företag som Google och Facebook.

Under pandemin har de nordiska länderna betalat ut stora summor i stöd till nyhetsmedier, framför allt i Sverige och Danmark. Situationen skiljer sig dock tydligt mellan länderna och stöden ligger framför allt i Finland på en mycket lägre nivå.

En trolig följd av utvecklingen under coronapandemin är att stora medieföretag klarar sig ganska bra medan mindre nyhetsmedier får det svårare, skriver författarna till rapporten. Medier som är helt beroende av annonsintäkter kan också vänta sig en tuffare framtid. Men än så länge märks inga större effekter i form av nedlagda tidningar eller andra nyhetsmedier, konstateras i rapporten. De medier som trots allt lagts ner har framför allt varit mindre och ekonomiskt svagare, skriver författarna. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Samhälle30 juni, 2021

Försiktig optimism om resandet och turismen över Öresund under sommaren – men långt kvar till nivåerna från 2019

Fortsatt stor osäkerhet men samtidigt en försiktig optimism präglar aktörerna inom trafik och turism i Öresundsregionen. Den senaste tiden har...

Samhälle30 juni, 2021

Svenska och danska coronarestriktioner fasas ut den 1 juli

Från den 1 juli får 50 personer, istället för åtta, samlas inomhus för privata tillställningar i Sverige. Begränsningarna när det...

Okategoriserade2 juli, 2021

News Øresund önskar en glad sommar

News Øresund tar sommaruppehåll och är tillbaka igen i början av augusti med bevakningen av vår dansk-svenska region. Redaktionen önskar...

Samhälle29 juni, 2021

Enklare att resa över Öresund i sommar

Svenskar som vill resa till Danmark i sommar har goda möjligheter till det. Alla som är färdigvaccinerade, och två veckor...

Life Science24 juni, 2021

Danska företag och Dansk Erhverv i kontakt med Mette Frederiksen om dansk-svenskt skatteavtal

Läkemedelsbolaget Ferring Pharmaceuticals i Köpenhamn har tillsammans med andra företag och Dansk Erhverv varit i dialog med den danska regeringen...

Infrastruktur28 juni, 2021

Danska infrastrukturplanen till år 2035 är beslutad

I början av april presenterade den danska regeringen sitt förslag till ny infrastrukturplan. Nu har regeringen och flera andra folketingspartier...

Innovation20 juni, 2021

Axis medgrundare Martin Gren: “”Om jag skulle starta ett företag idag skulle det vara i Malmö”

Nätverksvideoföretaget Axis Communications, som sedan 2015 ägs av japanska Canon, har inga planer på att lämna Lund. Tvärtom storsatsar Axis...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.