Connect with us

Norden

Mindre reklamintäkter men fler digitala prenumeranter för nordiska medier under corona

Publicerad

den

Tryckta nyhetsmedier i Norden har minskat sin annonsförsäljning med cirka 25 procent under coronapandemin. Foto: News Øresund - Anna Palmehag

Reklamintäkterna för nyhetsmedierna i Norden har minskat kraftigt under coronapandemin, men samtidigt har intresset för nyheterna och att teckna digitala prenumerationer ökat markant. Det visar rapporten ”Covid-19 och de nordiska nyhetsmedierna”, som utarbetats av Nordicom vid Göteborgs universitet på uppdrag av Nordiska ministerrådet.

Sedan starten av pandemin förra våren har intresset för nyheter och förtroendet för nyhetsmedierna ökat tydligt. Det har lett till att fler valt att teckna digitala prenumerationer eller på annat sätt betala för digitalt innehåll, konstateras i rapporten, som bygger på information och statistik från samtliga nordiska länder. Public service har ökat mest, men även de kommersiella nyhetsmedierna har stärkt sin position.

Samtidigt har trenden med att reklamintäkterna minskat för nyhetsmedierna förstärkts under året som gått. Allra tydligast märks det för de tryckta nyhetsmedierna, där annonsintäkterna i Norden minskade med cirka 25 procent under 2020 jämfört med föregående år. Rapportförfattarna skriver att detta troligen är en permanent nedgång – reklamintäkterna till nyhetsmedier lär inte komma tillbaka utan går i allt högre grad till globala företag som Google och Facebook.

Under pandemin har de nordiska länderna betalat ut stora summor i stöd till nyhetsmedier, framför allt i Sverige och Danmark. Situationen skiljer sig dock tydligt mellan länderna och stöden ligger framför allt i Finland på en mycket lägre nivå.

En trolig följd av utvecklingen under coronapandemin är att stora medieföretag klarar sig ganska bra medan mindre nyhetsmedier får det svårare, skriver författarna till rapporten. Medier som är helt beroende av annonsintäkter kan också vänta sig en tuffare framtid. Men än så länge märks inga större effekter i form av nedlagda tidningar eller andra nyhetsmedier, konstateras i rapporten. De medier som trots allt lagts ner har framför allt varit mindre och ekonomiskt svagare, skriver författarna. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle19 april, 2024

Konjunkturen i Öresund: sysselsättningen stiger fortsatt i Danmark och inflationen i Sverige föll mer än väntat

Danmark väntas ha en fortsatt högre ekonomisk tillväxt än Sverige under 2024 med BNP-ökningar på över två procent. Sverige går...

Arbetsmarknad18 april, 2024

Miljarder i samhällsekonomiska vinster i Öresundsregionen om gränshindren över Öresund avvecklas, visar ny analys

Öresundsregionens arbetsmarknad är endast integrerad till 17 procent. Men om arbetsmarknaden skulle vara helt integrerad skulle detta leda till en...

Energi19 april, 2024

Danmark och Sverige med i avtal om export av koldioxid för permanent lagring

Att fånga in och lagra koldioxid brukar kallas för CCS och anses av många som ett av många sätt att...

Samhälle19 april, 2024

Svenskarna jobbar längre – den faktiska pensionsåldern har stigit till 66 år

Mellan 2022 och 2023 ökade den genomsnittliga pensionsåldern i Sverige med 1,2 år till 66,0 år skriver Sydsvenskan baserat på...

Energi19 april, 2024

Malmö börjar om med eget energibolag

Malmö stad startar ett eget energibolag för att säkerställa en “tillräcklig, prisvärd och hållbar elförsörjning och samtidigt stärka rådigheten över...

Infrastruktur19 april, 2024

Snälltåget kör fler tåg från Stockholm till Köpenhamn under perioden maj-september

Med start den 16 maj och fram till den 29 september i år utökar Snälltåget linjen Stockholm-Malmö och kör vidare...

Danmark18 april, 2024

400-åriga renässansbyggnaden Børsen i Köpenhamn brann ned till hälften – röster höjs för att bygga upp den igen

Ena halvan av den renässansbyggnaden Børshuset som ägs av Dansk Erhverv började under tisdagsmorgonen brinna, något flera danska och svenska...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.