Connect with us

Danmark

Köpenhamns vita stadscyklar på väg att räddas

Publicerad

den

Ett nytt avtal mellan långivaren Saxo Privatbank och By- og Pendlercykel fonden har åtminstone tillfälligt räddat de vita eldrivna stadscyklarna i Köpenhamn. Foto: News Øresund

Sent på måndagen meddelade By- og Pendlercykel Fonden att de ingått ett avtal som säkrar driften av de vita eldrivna stadscyklarna i Köpenhamn under tiden som den krisdrabbade leverantören Bikeshare rekonstrueras. Samtidigt har fonden fått en ny ordförande.

Vid ett möte på måndag eftermiddag med krisdrabbade Bikeshares långivare Saxo Privatbank träffades ett avtal med By- og Pendlercykelfonden som säkrar driften av stadscyklarna tills rekonstruktionen är klar. Avtalet var viktigt eftersom de inom några dagar är tid att betala lön till de anställda i Bikeshare.

Krisen för stadscyklarna blev synlig i förra veckan när Bikeshares moderbolag Gobike försattes i konkurs sedan By- og Pendlercykel Fonden inte trodde på den då presenterade räddningsplanen. Gobike hade ekonomiska problem redan från starten i Köpenhamn som blev försenad på grund av ekonomiska problem hos cykeltillverkaren. Dotterbolaget Bikeshare som svarar för den praktiska driften av stadscyklarna försattes dock aldrig i konkurs utan en rekonstruktion har inletts.

By- og Pendlercykel Fonden ägs gemensamt av Köpenhamns- och Frederiksbergs kommuner samt DSB och svarar för finansieringen av stadscyklarna med bankgarantier från Saxo Privatbank. Avtalet mellan Fonden och banken säkrar tills vidare driften av stadscyklarna men blir slutligt gällande först när rekonstruktionen av Bikeshare är genomförd vilket väntas ske till utgången av april.

Fondens nya ordförande Niels E. Bjerrum, är nöjd med överenskommelsen som innebär att förskottsbetalningar som via fonden gjorts av Köpenhamn, Frederiksberg och DSB fortfarande garanteras av Saxo Privatbank.
–Under dessa omständigheter är detta det bästa möjliga utfallet sett i skenet av den senaste tidens turbulens kring stadscyklarna. Vi hoppas att dagens avtal kan skapa lugn och ro kring stadcykelprojektet, så att vi kan fokusera på vad det handlar om: Att få så många nöjda användare  som möjligt att använda stadscyklarna och därmed bidra till en grönare huvudstad med stadscykeln som det fjärde benet i det offentliga transportsystemet.

Antalet registrerade användare av stadscyklarna i Köpenhamn är nu uppe  i 187 643 och förra året gjordes 933 642 cykelturer visar den senaste statistiken. (News Øresund)

Continue Reading

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Forskning/utbildning22 oktober, 2019

Svenska regeringen ger 16 miljoner kronor till nytt FN-center på Ideon i Lund

Ett nytt innovationscenter öppnar på Ideon Science Park i Lund av FN-organet UNOPS, med säte i Köpenhamn. Centret ska bidra...

Infrastruktur22 oktober, 2019

Skatten på danska elbilar höjs kraftigt under 2020 och 2021

Det blir dyrare att äga en elbil i Danmark de kommande två åren. Skatten höjs och samtidigt tas grundavdraget bort...

Forskning/utbildning21 oktober, 2019

Sänkta avgifter ska underlätta för svenska företag att anställa forskare

För att kompensera för att den svenska läkemedelssektorn tappar i konkurrenskraft, har regeringen beslutat om att sänka arbetsgivaravgiften för de...

Näringsliv17 oktober, 2019

Danska tidningskoncernen JP/Politikens Hus blir delägare i HD-Sydsvenskan

JP/Politikens Hus blir delägare i Sydsveriges största medieföretag HD-Sydsvenskan och tar även en plats i bolagets styrelse. Det står klart...

Danmark17 oktober, 2019

Flüggerkoncernen samlar sin skandinaviska produktion i Danmark – stänger i Sverige

Från 2022 kommer den danska färgproducenten Flüggers skandinaviska färgproduktion att samlas på en anläggning i Danmark. Därmed stängs produktionen av...

Bostad/fastighet17 oktober, 2019

Danska arkitektbyråer tvingas säga upp anställda på grund av minskat bostadsbyggande

Arkitektbyråerna i Danmark har börjat märka av en konjunkturavmattning och att fler investerare tvekar inför att bygga nya bostäder. Redan...

Danmark17 oktober, 2019

Danmark stramar åt reglerna för utländska bussbolag

Högst sju dagar i sträck per månad får utländska bussar framöver ta körningar i Danmark, enligt den danska regeringens nya...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.