Danmark
Köpenhamns vita stadscyklar på väg att räddas

Ett nytt avtal mellan långivaren Saxo Privatbank och By- og Pendlercykel fonden har åtminstone tillfälligt räddat de vita eldrivna stadscyklarna i Köpenhamn. Foto: News Øresund
Sent på måndagen meddelade By- og Pendlercykel Fonden att de ingått ett avtal som säkrar driften av de vita eldrivna stadscyklarna i Köpenhamn under tiden som den krisdrabbade leverantören Bikeshare rekonstrueras. Samtidigt har fonden fått en ny ordförande.
Vid ett möte på måndag eftermiddag med krisdrabbade Bikeshares långivare Saxo Privatbank träffades ett avtal med By- og Pendlercykelfonden som säkrar driften av stadscyklarna tills rekonstruktionen är klar. Avtalet var viktigt eftersom de inom några dagar är tid att betala lön till de anställda i Bikeshare.
Krisen för stadscyklarna blev synlig i förra veckan när Bikeshares moderbolag Gobike försattes i konkurs sedan By- og Pendlercykel Fonden inte trodde på den då presenterade räddningsplanen. Gobike hade ekonomiska problem redan från starten i Köpenhamn som blev försenad på grund av ekonomiska problem hos cykeltillverkaren. Dotterbolaget Bikeshare som svarar för den praktiska driften av stadscyklarna försattes dock aldrig i konkurs utan en rekonstruktion har inletts.
By- og Pendlercykel Fonden ägs gemensamt av Köpenhamns- och Frederiksbergs kommuner samt DSB och svarar för finansieringen av stadscyklarna med bankgarantier från Saxo Privatbank. Avtalet mellan Fonden och banken säkrar tills vidare driften av stadscyklarna men blir slutligt gällande först när rekonstruktionen av Bikeshare är genomförd vilket väntas ske till utgången av april.
Fondens nya ordförande Niels E. Bjerrum, är nöjd med överenskommelsen som innebär att förskottsbetalningar som via fonden gjorts av Köpenhamn, Frederiksberg och DSB fortfarande garanteras av Saxo Privatbank.
–Under dessa omständigheter är detta det bästa möjliga utfallet sett i skenet av den senaste tidens turbulens kring stadscyklarna. Vi hoppas att dagens avtal kan skapa lugn och ro kring stadcykelprojektet, så att vi kan fokusera på vad det handlar om: Att få så många nöjda användare som möjligt att använda stadscyklarna och därmed bidra till en grönare huvudstad med stadscykeln som det fjärde benet i det offentliga transportsystemet.
Antalet registrerade användare av stadscyklarna i Köpenhamn är nu uppe i 187 643 och förra året gjordes 933 642 cykelturer visar den senaste statistiken. (News Øresund)
-
Danmark11 månader sedanFrån och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur10 månader sedanNorska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Näringsliv11 månader sedan
Saab storsatsar i Skåne – nytt kontor i Lund och nytt varv i Landskrona
-
Danmark10 månader sedanEfter mer än 600 år: Tre kronor försvinner från Danmarks riksvapen
-
Danmark10 månader sedanFörsta spadtaget till utbyggnaden av tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup
-
Norden11 månader sedanNytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder
-
Danmark10 månader sedanMöjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil
-
Life Science10 månader sedanLäkemedelsbolaget Polypeptide i Malmö anställer 100 personer – boom för fetmaläkemedel ökar efterfrågan på deras peptidbaserade råvara
