Connect with us

Danmark

Köpenhamns vita stadscyklar på väg att räddas

Publicerad

den

Ett nytt avtal mellan långivaren Saxo Privatbank och By- og Pendlercykel fonden har åtminstone tillfälligt räddat de vita eldrivna stadscyklarna i Köpenhamn. Foto: News Øresund

Sent på måndagen meddelade By- og Pendlercykel Fonden att de ingått ett avtal som säkrar driften av de vita eldrivna stadscyklarna i Köpenhamn under tiden som den krisdrabbade leverantören Bikeshare rekonstrueras. Samtidigt har fonden fått en ny ordförande.

Vid ett möte på måndag eftermiddag med krisdrabbade Bikeshares långivare Saxo Privatbank träffades ett avtal med By- og Pendlercykelfonden som säkrar driften av stadscyklarna tills rekonstruktionen är klar. Avtalet var viktigt eftersom de inom några dagar är tid att betala lön till de anställda i Bikeshare.

Krisen för stadscyklarna blev synlig i förra veckan när Bikeshares moderbolag Gobike försattes i konkurs sedan By- og Pendlercykel Fonden inte trodde på den då presenterade räddningsplanen. Gobike hade ekonomiska problem redan från starten i Köpenhamn som blev försenad på grund av ekonomiska problem hos cykeltillverkaren. Dotterbolaget Bikeshare som svarar för den praktiska driften av stadscyklarna försattes dock aldrig i konkurs utan en rekonstruktion har inletts.

By- og Pendlercykel Fonden ägs gemensamt av Köpenhamns- och Frederiksbergs kommuner samt DSB och svarar för finansieringen av stadscyklarna med bankgarantier från Saxo Privatbank. Avtalet mellan Fonden och banken säkrar tills vidare driften av stadscyklarna men blir slutligt gällande först när rekonstruktionen av Bikeshare är genomförd vilket väntas ske till utgången av april.

Fondens nya ordförande Niels E. Bjerrum, är nöjd med överenskommelsen som innebär att förskottsbetalningar som via fonden gjorts av Köpenhamn, Frederiksberg och DSB fortfarande garanteras av Saxo Privatbank.
–Under dessa omständigheter är detta det bästa möjliga utfallet sett i skenet av den senaste tidens turbulens kring stadscyklarna. Vi hoppas att dagens avtal kan skapa lugn och ro kring stadcykelprojektet, så att vi kan fokusera på vad det handlar om: Att få så många nöjda användare  som möjligt att använda stadscyklarna och därmed bidra till en grönare huvudstad med stadscykeln som det fjärde benet i det offentliga transportsystemet.

Antalet registrerade användare av stadscyklarna i Köpenhamn är nu uppe  i 187 643 och förra året gjordes 933 642 cykelturer visar den senaste statistiken. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Samhälle10 januari, 2022

Miljöutredning om ny dansk vindkraftpark väster om Falsterbo ute på remiss – ska förse 300 000 hushåll med grön el

Planerna på en ny vindkraftspark i Kögebukten tolv kilometer väster om Falsterbonäset har tagit ett nytt steg mot sitt förverkligande...

Infrastruktur10 januari, 2022

Metron i Köpenhamn har haft en miljard passagerare sedan starten 2002 – nya linjer byggs och utreds

Köpenhamns metro öppnade den 19 oktober 2002 och har nu nått en miljard passagerare. Under de närmare 20 åren har...

Arbetsmarknad10 januari, 2022

Skicka ett sms och bli erbjuden ett jobb på danska livsmedelskedjan Netto

I spåren av den lägsta arbetslösheten i Danmark sedan 2008 och höga coronasmittotal, där många anställda tvingas stanna hemma, prövar...

Näringsliv10 januari, 2022

Danska Egmont växer i Sverige och Malmö

Genom flera förvärv har den danska mediekoncernen Egmont växt snabbt i Sverige och Malmö de senaste åren och idag står...

Samhälle5 januari, 2022

A.P. Møller Fonden beviljade 65 miljoner danska kronor till 32 nordiska projekt

32 större och mindre projekt för att utveckla den nordiska gemenskapen får tillsammans 65 miljoner danska kronor i stöd uppger...

Samhälle5 januari, 2022

Köer vid inresa till Sverige trots att 97 procent av passagerarna över Öresundsbron har korrekta handlingar

Trots att Danmarks och Sveriges Nordenministrar höll löftena om fri transittrafik till Bornholm och Köpenhamns flygplats och att svenska pendlare...

Danmark5 januari, 2022

Mette Frederiksen: Senast 2030 ska danskarna kunna välja att flyga inrikes med 100 procent grönt bränsle

Senast 2030 ska danska resenärer kunna välja inrikesflyg som använder 100 procent grönt bränsle. Det var ett av budskapen i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.