Connect with us

Danmark

Kastrups nya digitala reklamskyltar kartlägger passagerarna

Publicerad

den

Kastrup webb

600 nya digitala reklamskyltar på Köpenhamns flygplats i Kastrup är utrustade med kameror som läser av ålder och kön på de som passerar. På sikt ska skärmarnas reklambudskap anpassas till vem som går förbi. Foto: News Øresund

När passagerarna passerar de nya digitala reklamskyltarna i terminalen till Köpenhamns flygplats i Kastrup registrerar en kamera deras ålder och kön. Det gör det möjligt att byta reklambudskap beroende på vem som passerar skylten. Det uppger Berlingske.

På den danska storflygplatsen har 600 digitala reklamskärmar monterats. Skärmarna är utrustade med kameror som kan registrera de förbipasserades uppmärksamhet, kön och ålder. Skärmarna får även information om det aktuella resmålet vid närmaste gate. Målet är att på sikt snabbt kunna byta reklambudskap på skärmen beroende på vem som passerar. Det innebär att annonsörerna kommer att kunna bestämma att deras reklam endast visas för till exempel förbipasserande kvinnor mellan 30 och 40 år på väg till London.
Till en början används dock kamerorna endast för att analysera vilka kundgrupper som passerar för att visa annonsörerna hur deras budskap når fram.

De nya skyltarna sätts upp av Dansk Reklam Film som betalar ett tresiffrigt belopp till flygplatsen under fem års tid. De största skyltarna är fyra gånger fyra meter och enligt Berlingske blir flygplatsen först i världen med den nya tekniken.
– Om ett företag säljer en produkt som vänder sig till affärsresenärer kan vi nå exakt den gruppen. Det handlar om att vi bidrar med kunskap om annonsörernas kunder som vi omsätter i en kommersiell kontext, säger Dansk Reklam Films vd Claus Rothoff Brix till Berlingske.
Annonsörerna uppges vara entusiastiska medan en expert påpekar att kundernas frihet sätts under press när reklambudskapen anpassas på ett för kunderna osynligt sätt.

Anne Gerdes, lektor vid institutet för design och kommunikation vid Syddansk Universitet, jämför de nya reklamskärmarna med nätbokhandeln Amazons hemsida på internet. Där håller datorerna rätt på vem som är inne på deras hemsida och visar fram produkter som stämmer med kundens tidigare köpbeteende. Hon menar att kundanpassningen ökar servicenivån men att det samtidigt begränsar konsumenternas rätt att välja vad de vill se. Att det fria valet begränsas kan på sikt bli ett problem i förhållande till privatlivet. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Infrastruktur19 januari, 2022

Tidigare minister blir ny chef för DI Transport

Det blir Karsten Lauritzen (V), Folketingspolitiker och tidigare skatteminister, som efterträder Michael Svane som branschdirektör för DI Transport. Den 1...

Forskning19 januari, 2022

Forskarseminarium om Öresundsregionen under 200 år – mer information över gränsen i slutet av 1800-talet

Tre frågor till Hanne Sanders, professor i historia vid Lunds universitet, som tillsammans med Henning Bro, PhD och stadsarkivarie i...

Samhälle18 januari, 2022

Sverige slopar återigen kravet på covidtest för inresa

Från och med den 21 januari krävs det inte längre ett negativt covidtest för att resa in i Sverige. Det...

Hållbarhet18 januari, 2022

Första spadtaget taget till Lynetteholmen – med politiker och aktivister på plats

Första spadtaget till anläggandet av Lynetteholmen, som ska anläggas mellan Refshaleøen och Nordhavn i Köpenhamns hamninlopp, togs den 17 januari...

Life Science18 januari, 2022

Startup-bolagen på danska Bio Innovation Institute har tagit in över en miljard danska kronor i externt kapital

En milstolpe har nåtts för life science-inkubatorn Bio Innovation Institute (BII) i Köpenhamn då de nära 80 startup-företagen tillsammans har...

Hållbarhet17 januari, 2022

A.P Møller bygger EU:s största anläggning för geotermisk energi i Aarhus

Danska bolaget Innargi, som grundats av A.P. Møller Fonden, kommer att bygga en anläggning för geotermisk energi i Aarhus som...

Life Science17 januari, 2022

Svensk export av life science har växt förbi personbilsindustrin

Under 2021 steg exportvärdet av svensk life science till 115 miljarder kronor och passerade därmed exporten för hela den svensk...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.