Connect with us

Infrastruktur

I höst påbörjas bygget av fyra spår mellan Malmö och Lund

Publicerad

den

I samband med ombyggnaden till fyra spår mellan Malmö och Lund ska också stationerna i Åkarp, Burlöv och Hjärup byggas om. Bilden visar en visionsskiss över Hjärups station. Illustration: Trafikverket/Sweco

200 fler tåg per dygn väntas kunna köra mellan Lund och Malmö år 2024 när järnvägen byggts ut från två till fyra spår. I veckan kom beskedet att överklagan av byggupphandlingen avslagits och att ett första spadtag tas i slutet av oktober. Men det saknas fortsatt en färdig järnvägsplan och finansiering för den sista etappen av sträckan. Deadline är i april 2020, annars förlängs byggperioden med fyra år.

I dagsläget är det möjligt att köra 450 tåg per dygn mellan Lund och Malmö. 2024 ska kapaciteten ha ökat till 650 tåg per dygn efter att järnvägen har byggts ut från två till fyra spår mellan Lund och Arlöv. I veckan kom beskedet att överklagan av upphandlingen av byggentreprenören NCC Sverige AB och spanska Obrascon Huarte Lain SA i juni avslogs. Trafikverket har nu tecknat kontrakt med NCC/OHL, därmed kan arbetet dra igång och den 27 oktober är ett första spadtag planerat. Då startar om- och utbyggnaden av den första etappen som gäller den åtta kilometer långa sträckan från Arlöv till Flackarp, strax norr om Hjärup. Den resterande delen, från Flackarp till ringvägen i södra Lund, är ännu inte färdigplanerad och beslutad.
– I kontraktet som vi nu har skrivit har NCC/OHL en option på att bygga den sträckan också. Om vi får fram en järnvägsplan och klart med finansiering kan vi spara tid genom att sträckorna byggs samtidigt, säger Jens-Peter Eisenschmidt, projektledare för fyra spår Lund-Arlöv på Trafikverket, till News Øresund.

Om den första sträckan Arlöv-Flackarp, som påbörjas i höst, byggs enskilt är den klar 2023. Om järnvägsplanen för etapp två in mot Lund inte blir klar i tid så får den upphandlas senare och tar då uppskattningsvis ytterligare fem år, menar Jens-Peter Eisenschmidt. Genom att samordna de två sträckorna kan hela sträckan vara färdigbyggd 2024 och således spara fyra års byggtid. Järnvägsplanen måste senast vara klar i april 2020 för att det ska vara möjligt att bygga hela sträckan inom ramen för det gällande byggkontraktet.
– Vi vet hur lång tid det tar att ta fram en järnvägsplan, men det vi inte vet är om den överklagas och vilka tider det i sådana fall innebär. Där finns osäkerheten, säger Jens-Peter Eisenschmidt.

Skiss över hur Burlövs station kan se ut efter ombyggnaden. Illustration: Trafikverket/WSP

Under tiden järnvägen byggs ut från två till fyra spår kommer tågtrafiken att bedrivas på två tillfälliga spår som byggs öster om de nuvarande spåren. Eftersom spåren på vissa delar av sträckan kommer att grävas ner i marken, uppemot sex meter på vissa platser, måste de nuvarande spåren rivas upp. När bygget är klart kommer de tillfälliga spåren att tas bort igen.

Under byggperioden kommer restiden mellan Malmö och Lund att förlängas med tre minuter, men det kommer inte att vara någon skillnad på kvalitet och säkerhet för att trafiken körs på tillfälliga spår, menar Jens-Peter Eisenschmidt.
– Vi bygger som om spåren skulle ligga i 100 år. Det är samma krav som det är på nya spår, vi får inte tumma på säkerheten. Det blir egentligen bättre när vi har byggt de tillfälliga spåren eftersom vi går över till en ny anläggning, säger han.

Vid omläggningen till de tillfälliga spåren som planeras till halvårsskiftet 2020 kommer trafiken på Södra stambanan att stoppas helt under några dagar. Viss trafik kommer att kunna ledas om till Lommabanan.

Förutom själva spårutbyggnaden kommer stationerna vid Burlöv, Åkarp och Hjärup att byggas om och en ny station planeras vid Klostergården i södra Lund. Dessutom innefattas ett par nya järnvägsbroar samt gång- och cykelbanor under järnvägen i projektet. Den totala budgeten för hela sträckan mellan Lund och Arlöv är 5,4 miljarder kronor varav den sista delsträckan mot Lund, som ännu inte är beslutad, står för cirka 1,2 miljarder kronor. Den 5 september planeras ett samrådsmöte i Lund där järnvägsplanen för den sista etappen mellan Ringvägen i Lund och Flackarp ska diskuteras. (News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Politik15 november, 2019

Arbetsmarknad på agendan när Greater Copenhagen hade toppmöte på fredagen

Jobbförmedling och erbjudanden om utbildning som täcker båda sidor sundet, kartläggning av hur arbetsmarknaden ser ut i Greater Copenhagen-regionen och...

Innovation15 november, 2019

Ny Novozymes-plattform ska tillsammans med omvärlden skapa innovation kring världsmål

Novozymes nya digitala plattform, HelloScience, ska binda samman människor både inom och utanför verksamheten, för att lösa FN:s världsmål. 30...

Life Science15 november, 2019

Danskt näringsliv ska samarbeta med regeringen om klimatmål

Mette Frederiksen (S) träffade under onsdagen 13 näringslivsledare i statsministerns arbetsbostad Marienborg. Mötet handlade om regeringens nya klimatpartnerskap, där varje...

Life Science15 november, 2019

Styrelseordföranden i Ambu slutar

Jens Bager, styrelseordförande i det medicintekniska företaget Ambu, lämnar sin post. Det meddelade Ambu i ett fondbörsmeddelande under onsdagen. Ambu,...

Arbetsmarknad15 november, 2019

2472 bilar kontrollerades under första dagen med gränskontroller

När den danska gränskontrollen mot Sverige inleddes på tisdagen, kontrollerades alla fordon som kom från Sverige över Öresundsbron, vilket innebar...

Politik15 november, 2019

Greater Copenhagen på besök i Stockholm

Infrastrukturdepartementet, Riksdagen, SJ, LO, Svenskt Näringsliv och 2030-sekretariatet fanns på agendan när den politiska ledningen för det dansk-svenska politiska samarbetet...

Danmark14 november, 2019

Nu är den danska exporten till USA större än till Tyskland

Mellan 1976 och 2018 var Tyskland Danmarks största exportmarknad. Under de första nio månaderna 2019 exporterade Danmark för första gången...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.