Connect with us

Infrastruktur

I höst påbörjas bygget av fyra spår mellan Malmö och Lund

Publicerad

den

I samband med ombyggnaden till fyra spår mellan Malmö och Lund ska också stationerna i Åkarp, Burlöv och Hjärup byggas om. Bilden visar en visionsskiss över Hjärups station. Illustration: Trafikverket/Sweco

200 fler tåg per dygn väntas kunna köra mellan Lund och Malmö år 2024 när järnvägen byggts ut från två till fyra spår. I veckan kom beskedet att överklagan av byggupphandlingen avslagits och att ett första spadtag tas i slutet av oktober. Men det saknas fortsatt en färdig järnvägsplan och finansiering för den sista etappen av sträckan. Deadline är i april 2020, annars förlängs byggperioden med fyra år.

I dagsläget är det möjligt att köra 450 tåg per dygn mellan Lund och Malmö. 2024 ska kapaciteten ha ökat till 650 tåg per dygn efter att järnvägen har byggts ut från två till fyra spår mellan Lund och Arlöv. I veckan kom beskedet att överklagan av upphandlingen av byggentreprenören NCC Sverige AB och spanska Obrascon Huarte Lain SA i juni avslogs. Trafikverket har nu tecknat kontrakt med NCC/OHL, därmed kan arbetet dra igång och den 27 oktober är ett första spadtag planerat. Då startar om- och utbyggnaden av den första etappen som gäller den åtta kilometer långa sträckan från Arlöv till Flackarp, strax norr om Hjärup. Den resterande delen, från Flackarp till ringvägen i södra Lund, är ännu inte färdigplanerad och beslutad.
– I kontraktet som vi nu har skrivit har NCC/OHL en option på att bygga den sträckan också. Om vi får fram en järnvägsplan och klart med finansiering kan vi spara tid genom att sträckorna byggs samtidigt, säger Jens-Peter Eisenschmidt, projektledare för fyra spår Lund-Arlöv på Trafikverket, till News Øresund.

Om den första sträckan Arlöv-Flackarp, som påbörjas i höst, byggs enskilt är den klar 2023. Om järnvägsplanen för etapp två in mot Lund inte blir klar i tid så får den upphandlas senare och tar då uppskattningsvis ytterligare fem år, menar Jens-Peter Eisenschmidt. Genom att samordna de två sträckorna kan hela sträckan vara färdigbyggd 2024 och således spara fyra års byggtid. Järnvägsplanen måste senast vara klar i april 2020 för att det ska vara möjligt att bygga hela sträckan inom ramen för det gällande byggkontraktet.
– Vi vet hur lång tid det tar att ta fram en järnvägsplan, men det vi inte vet är om den överklagas och vilka tider det i sådana fall innebär. Där finns osäkerheten, säger Jens-Peter Eisenschmidt.

Skiss över hur Burlövs station kan se ut efter ombyggnaden. Illustration: Trafikverket/WSP

Under tiden järnvägen byggs ut från två till fyra spår kommer tågtrafiken att bedrivas på två tillfälliga spår som byggs öster om de nuvarande spåren. Eftersom spåren på vissa delar av sträckan kommer att grävas ner i marken, uppemot sex meter på vissa platser, måste de nuvarande spåren rivas upp. När bygget är klart kommer de tillfälliga spåren att tas bort igen.

Under byggperioden kommer restiden mellan Malmö och Lund att förlängas med tre minuter, men det kommer inte att vara någon skillnad på kvalitet och säkerhet för att trafiken körs på tillfälliga spår, menar Jens-Peter Eisenschmidt.
– Vi bygger som om spåren skulle ligga i 100 år. Det är samma krav som det är på nya spår, vi får inte tumma på säkerheten. Det blir egentligen bättre när vi har byggt de tillfälliga spåren eftersom vi går över till en ny anläggning, säger han.

Vid omläggningen till de tillfälliga spåren som planeras till halvårsskiftet 2020 kommer trafiken på Södra stambanan att stoppas helt under några dagar. Viss trafik kommer att kunna ledas om till Lommabanan.

Förutom själva spårutbyggnaden kommer stationerna vid Burlöv, Åkarp och Hjärup att byggas om och en ny station planeras vid Klostergården i södra Lund. Dessutom innefattas ett par nya järnvägsbroar samt gång- och cykelbanor under järnvägen i projektet. Den totala budgeten för hela sträckan mellan Lund och Arlöv är 5,4 miljarder kronor varav den sista delsträckan mot Lund, som ännu inte är beslutad, står för cirka 1,2 miljarder kronor. Den 5 september planeras ett samrådsmöte i Lund där järnvägsplanen för den sista etappen mellan Ringvägen i Lund och Flackarp ska diskuteras. (News Øresund – Jenny Andersson)

Continue Reading

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Samhälle17 juli, 2019

Skånetrafiken vill skjuta fram ny Metroavgift för svenska tågresenärer till januari 2020

När Metrons cityring invigs i Köpenhamn den 29 september ska det enligt lagen om finansieringen av cityringen införas ett kvalitetstillägg...

Samhälle7 juli, 2019

Region Skånes ordförande vill öppna Öresundsbron för motionslopp under 20-årsjubileet

När Öresundsbron fyller 20 år nästa år borde bron öppna upp för ett nytt motionslopp såsom man gjorde vid invigningen...

Arbetsmarknad7 juli, 2019

124 000 personer flyttade mellan Danmark och Sverige mellan 1861 och 1910

Långt före Öresundsbron fanns det stora migrationsströmmar mellan Sverige och Danmark. Mellan 1861 och 1910 flyttade mer än 124 000...

Infrastruktur7 juli, 2019

200 år sedan första ångbåten började trafikera Malmö – Köpenhamn

För drygt 200 år sedan, Den 23 maj 1819, inleddes den första trafiken med ångfartyg mellan Malmö och Köpenhamn, Då...

Danmark7 juli, 2019

Peab köper finsk konkurrent – blir nummer tre på asfalt i Danmark och störst i Norden

Den skånska byggkoncernen Peab köper finska konkurrenten YIT:s asfalts- och ballastsverksamhet i Norden för tre miljarder kronor. Affären innebär att...

Bostad/fastighet7 juli, 2019

Fler svenska fastighetsköp i Danmark av Niam, Heimstaden och Wihlborgs

Den svenska uppköpsvågen av fastigheter i Danmark fortsätter. Sommaren började med att den svenska fastighetsfonden Niam köper ett bostadsprojekt i...

Fredagens avslutande debatt i Öresundshuset i Visby med rubriken "Sanning eller fejk – påverkades valen i Sverige och Danmark av väljarnas beteende på sociala medier?". Foto: News Øresund
Fredagens avslutande debatt i Öresundshuset i Visby med rubriken "Sanning eller fejk – påverkades valen i Sverige och Danmark av väljarnas beteende på sociala medier?". Foto: News Øresund
Samhälle6 juli, 2019

Knapp ökning av besökarna i Öresundshuset trots färre seminarier

När den skånska satsningen på Öresundshuset stängde i Visby på fredagen kunde antalet besökare i huset under Almedalsveckan räknas samman...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.