Connect with us

Infrastruktur

I höst påbörjas bygget av fyra spår mellan Malmö och Lund

Publicerad

den

I samband med ombyggnaden till fyra spår mellan Malmö och Lund ska också stationerna i Åkarp, Burlöv och Hjärup byggas om. Bilden visar en visionsskiss över Hjärups station. Illustration: Trafikverket/Sweco

200 fler tåg per dygn väntas kunna köra mellan Lund och Malmö år 2024 när järnvägen byggts ut från två till fyra spår. I veckan kom beskedet att överklagan av byggupphandlingen avslagits och att ett första spadtag tas i slutet av oktober. Men det saknas fortsatt en färdig järnvägsplan och finansiering för den sista etappen av sträckan. Deadline är i april 2020, annars förlängs byggperioden med fyra år.

I dagsläget är det möjligt att köra 450 tåg per dygn mellan Lund och Malmö. 2024 ska kapaciteten ha ökat till 650 tåg per dygn efter att järnvägen har byggts ut från två till fyra spår mellan Lund och Arlöv. I veckan kom beskedet att överklagan av upphandlingen av byggentreprenören NCC Sverige AB och spanska Obrascon Huarte Lain SA i juni avslogs. Trafikverket har nu tecknat kontrakt med NCC/OHL, därmed kan arbetet dra igång och den 27 oktober är ett första spadtag planerat. Då startar om- och utbyggnaden av den första etappen som gäller den åtta kilometer långa sträckan från Arlöv till Flackarp, strax norr om Hjärup. Den resterande delen, från Flackarp till ringvägen i södra Lund, är ännu inte färdigplanerad och beslutad.
– I kontraktet som vi nu har skrivit har NCC/OHL en option på att bygga den sträckan också. Om vi får fram en järnvägsplan och klart med finansiering kan vi spara tid genom att sträckorna byggs samtidigt, säger Jens-Peter Eisenschmidt, projektledare för fyra spår Lund-Arlöv på Trafikverket, till News Øresund.

Om den första sträckan Arlöv-Flackarp, som påbörjas i höst, byggs enskilt är den klar 2023. Om järnvägsplanen för etapp två in mot Lund inte blir klar i tid så får den upphandlas senare och tar då uppskattningsvis ytterligare fem år, menar Jens-Peter Eisenschmidt. Genom att samordna de två sträckorna kan hela sträckan vara färdigbyggd 2024 och således spara fyra års byggtid. Järnvägsplanen måste senast vara klar i april 2020 för att det ska vara möjligt att bygga hela sträckan inom ramen för det gällande byggkontraktet.
– Vi vet hur lång tid det tar att ta fram en järnvägsplan, men det vi inte vet är om den överklagas och vilka tider det i sådana fall innebär. Där finns osäkerheten, säger Jens-Peter Eisenschmidt.

Skiss över hur Burlövs station kan se ut efter ombyggnaden. Illustration: Trafikverket/WSP

Under tiden järnvägen byggs ut från två till fyra spår kommer tågtrafiken att bedrivas på två tillfälliga spår som byggs öster om de nuvarande spåren. Eftersom spåren på vissa delar av sträckan kommer att grävas ner i marken, uppemot sex meter på vissa platser, måste de nuvarande spåren rivas upp. När bygget är klart kommer de tillfälliga spåren att tas bort igen.

Under byggperioden kommer restiden mellan Malmö och Lund att förlängas med tre minuter, men det kommer inte att vara någon skillnad på kvalitet och säkerhet för att trafiken körs på tillfälliga spår, menar Jens-Peter Eisenschmidt.
– Vi bygger som om spåren skulle ligga i 100 år. Det är samma krav som det är på nya spår, vi får inte tumma på säkerheten. Det blir egentligen bättre när vi har byggt de tillfälliga spåren eftersom vi går över till en ny anläggning, säger han.

Vid omläggningen till de tillfälliga spåren som planeras till halvårsskiftet 2020 kommer trafiken på Södra stambanan att stoppas helt under några dagar. Viss trafik kommer att kunna ledas om till Lommabanan.

Förutom själva spårutbyggnaden kommer stationerna vid Burlöv, Åkarp och Hjärup att byggas om och en ny station planeras vid Klostergården i södra Lund. Dessutom innefattas ett par nya järnvägsbroar samt gång- och cykelbanor under järnvägen i projektet. Den totala budgeten för hela sträckan mellan Lund och Arlöv är 5,4 miljarder kronor varav den sista delsträckan mot Lund, som ännu inte är beslutad, står för cirka 1,2 miljarder kronor. Den 5 september planeras ett samrådsmöte i Lund där järnvägsplanen för den sista etappen mellan Ringvägen i Lund och Flackarp ska diskuteras. (News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle21 timmar sedan

Konjunkturen i Öresund: Läkemedelsindustrin fortsätter att lyfta dansk BNP — bostadsbyggandet ökar i Sverige

Danmarks ekonomi växer stadigt, medan det går trögare för den svenska. Den starkare ekonomiska utvecklingen i Danmark syns framför allt...

Norden22 timmar sedan

Nytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder

Nordiska Ministerrådets informations- och gränshinderarbete samordnas i ett nyligen beslutat ”Program för Fri Rörlighet i Norden 2025-2030”. Programmet innebär att...

IT / mobiltelefoni2 dagar sedan

AI-kommissionen presenterar 75 åtgärder för att stärka Sveriges AI-kompetens

AI utvecklingen går framåt, men i Sverige går den inte tillräckligt snabbt, det konkluderar AI-kommissionen i rapporten Färdplan för Sverige...

Politik2 dagar sedan

Många nya deltagare när Greater Copenhagen Task Force möts på måndag

Knappt har Folketinget och Riksdagen beslutat om det nya dansk-svenska skatteavtalet, Öresundsavtalet, förrän nätverket i Greater Copenhagen Task Force möts...

Samhälle2 dagar sedan

Öresundsavtalet godkänt av både Folketinget och Riksdagen

Det uppdaterade dansk-svenska skatteavtalet, Öresundsavtalet, röstades under onsdagen igenom av den svenska Riksdagen i samband med ett rambeslut om statens...

Samhälle2 dagar sedan

Anonyma vittnen tillåts vid förundersökningar och rättegångar i Sverige

Under onsdagen röstades en stor majoritet i Sveriges riksdag för att tillåta anonyma vittnen vid förundersökningar och rättegångar om det...

Danmark3 dagar sedan

Danska läkare vill göra upp med landets alkoholkultur – nio skarpa förslag

Stopp för all alkoholförsäljning i vanliga butiker efter klockan tio på kvällen. Det är ett av nio förslag från Lægeforeningen...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.