Connect with us

Infrastruktur

I höst påbörjas bygget av fyra spår mellan Malmö och Lund

Publicerad

den

I samband med ombyggnaden till fyra spår mellan Malmö och Lund ska också stationerna i Åkarp, Burlöv och Hjärup byggas om. Bilden visar en visionsskiss över Hjärups station. Illustration: Trafikverket/Sweco

200 fler tåg per dygn väntas kunna köra mellan Lund och Malmö år 2024 när järnvägen byggts ut från två till fyra spår. I veckan kom beskedet att överklagan av byggupphandlingen avslagits och att ett första spadtag tas i slutet av oktober. Men det saknas fortsatt en färdig järnvägsplan och finansiering för den sista etappen av sträckan. Deadline är i april 2020, annars förlängs byggperioden med fyra år.

I dagsläget är det möjligt att köra 450 tåg per dygn mellan Lund och Malmö. 2024 ska kapaciteten ha ökat till 650 tåg per dygn efter att järnvägen har byggts ut från två till fyra spår mellan Lund och Arlöv. I veckan kom beskedet att överklagan av upphandlingen av byggentreprenören NCC Sverige AB och spanska Obrascon Huarte Lain SA i juni avslogs. Trafikverket har nu tecknat kontrakt med NCC/OHL, därmed kan arbetet dra igång och den 27 oktober är ett första spadtag planerat. Då startar om- och utbyggnaden av den första etappen som gäller den åtta kilometer långa sträckan från Arlöv till Flackarp, strax norr om Hjärup. Den resterande delen, från Flackarp till ringvägen i södra Lund, är ännu inte färdigplanerad och beslutad.
– I kontraktet som vi nu har skrivit har NCC/OHL en option på att bygga den sträckan också. Om vi får fram en järnvägsplan och klart med finansiering kan vi spara tid genom att sträckorna byggs samtidigt, säger Jens-Peter Eisenschmidt, projektledare för fyra spår Lund-Arlöv på Trafikverket, till News Øresund.

Om den första sträckan Arlöv-Flackarp, som påbörjas i höst, byggs enskilt är den klar 2023. Om järnvägsplanen för etapp två in mot Lund inte blir klar i tid så får den upphandlas senare och tar då uppskattningsvis ytterligare fem år, menar Jens-Peter Eisenschmidt. Genom att samordna de två sträckorna kan hela sträckan vara färdigbyggd 2024 och således spara fyra års byggtid. Järnvägsplanen måste senast vara klar i april 2020 för att det ska vara möjligt att bygga hela sträckan inom ramen för det gällande byggkontraktet.
– Vi vet hur lång tid det tar att ta fram en järnvägsplan, men det vi inte vet är om den överklagas och vilka tider det i sådana fall innebär. Där finns osäkerheten, säger Jens-Peter Eisenschmidt.

Skiss över hur Burlövs station kan se ut efter ombyggnaden. Illustration: Trafikverket/WSP

Under tiden järnvägen byggs ut från två till fyra spår kommer tågtrafiken att bedrivas på två tillfälliga spår som byggs öster om de nuvarande spåren. Eftersom spåren på vissa delar av sträckan kommer att grävas ner i marken, uppemot sex meter på vissa platser, måste de nuvarande spåren rivas upp. När bygget är klart kommer de tillfälliga spåren att tas bort igen.

Under byggperioden kommer restiden mellan Malmö och Lund att förlängas med tre minuter, men det kommer inte att vara någon skillnad på kvalitet och säkerhet för att trafiken körs på tillfälliga spår, menar Jens-Peter Eisenschmidt.
– Vi bygger som om spåren skulle ligga i 100 år. Det är samma krav som det är på nya spår, vi får inte tumma på säkerheten. Det blir egentligen bättre när vi har byggt de tillfälliga spåren eftersom vi går över till en ny anläggning, säger han.

Vid omläggningen till de tillfälliga spåren som planeras till halvårsskiftet 2020 kommer trafiken på Södra stambanan att stoppas helt under några dagar. Viss trafik kommer att kunna ledas om till Lommabanan.

Förutom själva spårutbyggnaden kommer stationerna vid Burlöv, Åkarp och Hjärup att byggas om och en ny station planeras vid Klostergården i södra Lund. Dessutom innefattas ett par nya järnvägsbroar samt gång- och cykelbanor under järnvägen i projektet. Den totala budgeten för hela sträckan mellan Lund och Arlöv är 5,4 miljarder kronor varav den sista delsträckan mot Lund, som ännu inte är beslutad, står för cirka 1,2 miljarder kronor. Den 5 september planeras ett samrådsmöte i Lund där järnvägsplanen för den sista etappen mellan Ringvägen i Lund och Flackarp ska diskuteras. (News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle6 december, 2023

Danska elever presterade bättre än svenska i senaste Pisamätningen – men resultaten sjönk i båda länderna

Danmark ligger bättre till än Sverige inom alla de områden som Pisa 2022 mäter: matematik, läsförståelse och naturvetenskap. Men båda...

Samhälle6 december, 2023

Øresunddirekt i Danmark får finansiering för 2024

Verksamheten hos Øresunddirekt Danmark, som driver informationstjänstens hemsidor, kan fortsätta även nästa år, och de två anställda blir kvar. Det...

Forskning6 december, 2023

Lunds universitet är världens åttonde mest hållbara universitet enligt mätning — Aarhus är Danmarks främsta på plats 175

Både Lund och Uppsala universitet tillhör de mest 20 hållbara universiteten i världen. De danska universiteten hamnar betydligt längre ner...

Samhälle5 december, 2023

Köpenhamn är Europas fjärde dyraste stad att leva i enligt mätning

Köpenhamn rankas som en världens tio dyraste städer att leva i enligt en ny undersökning, skriver Børsen. Tidningen The Economists...

Arbetsmarknad5 december, 2023

Danmarks största fackförbund varslar om konflikt med Tesla

Svenska IF Metalls strejk mot Teslas svenska dotterbolag TM Sweden har gått in på sin sjätte vecka. Nu varslar Danmarks...

Fastighet5 december, 2023

Bygg- och fastighetsbranschen ville själv höja ambitionen och startade LFM30

Lokal Färdplan Malmö 2030 är ett branschinitiativ som startades med syfte att sätta upp mer ambitiösa klimatmål för bygg- och...

Fastighet5 december, 2023

Wihlborgs bygger en skolfastighet i Danmark

Det svenska fastighetsbolaget Wihlborgs kommer att uppföra en skolbyggnad i Hørsholm, norr om Köpenhamn. Skolan byggs för privatägda Nordsjællands Grundskole...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.