11 december 2017 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

1A xx

Published on augusti 30th, 2016 | by Jenny Andersson

0

Miljödom ger grönt ljus för tågtrafik på Malmöringen

2016-08-30:
Pagatag_Malmo

Malmöringen har tidigare skjutits fram med hänsyn till att den juridiska processen där bullernivåerna på Kontinentalbanan ska fastställas inte varit klar. Med den nya miljödomen tar projektet nu ett steg närmare genomförande. Foto: News Øresund

Malmö stads planer på en ringlinje för persontåg har tagit ett kliv framåt. I juli kom den miljödom som är nödvändig för att ansökan om trafiktillstånd ska kunna behandlas. I december 2018 väntas tågen kunna börja rulla.

I juli beslutade Mark- och miljööverdomstolen om slutliga villkor för buller längs Kontinentalbanan. Infrastrukturägarna Svedab och Trafikverket meddelar nu att de inte kommer att överklaga domen vilket i sin tur innebär att ansökan om att köra persontåg på banan, den s k Malmöringen, kan behandlas. Projektet har tidigare skjutits fram med hänsyn till den juridiska processen, men tar nu ett steg närmare genomförande.
– Vi är jätteglada. Nu ökar möjligheten för trafikstart i december 2018, vi väntar bara på beslut om trafiktillstånd från Länsstyrelsen som har avvaktat domen, säger Conny Ragnarp, projektledare för persontrafik på Kontinentalbanan på Malmö stad, till News Øresund.

Kontinentalbanan går i en båge runt Malmö, från de östra delarna och sedan vidare till Trelleborg, och har från Öresundsbrons trafikstart till Citytunnelns färdigställande använts för såväl gods- som persontrafik. Det blev möjligt efter ett regeringsbeslut 1996 som angav provisoriska villkor och att de slutliga villkoren skulle beslutas efter att Citytunneln var klar. Under tiden växte ett intresse fram för att fortsätta köra persontåg på banan där trafiken kan ansluta till Citytunneln och bilda en ringlinje i Malmö. Ett sådant beslut var dock avhängigt miljöprövningen och den juridiska processen visade sig bli utdragen. Den 7 juli i år kom Mark- och miljööverdomstolen med sin dom. Svedab och Trafikverket valde då att lämna in en ansökan om överklagande, men har nu beslutat sig för att dra tillbaka den.
– Domen kom mitt i semestertider och vi var tvungna att svara innan den 5 augusti. Den enda chansen för oss att få tid att fundera igenom och analysera domen var att överklaga och begära att få anstånd med att formulera ansökan om prövningstillstånd, säger Fredrik Liljeqvist, driftchef på Svedab, till News Øresund.

I domen anges s k begränsningsvärden för buller längs Kontinentalbanan och att arbetet för att genomföra åtgärder som gör att värdena uppfylls ska ske inom fem år efter det att domen vunnit laga kraft. Kostnaden för åtgärderna beräknar Svedab och Trafikverket kommer att bli omkring 400 miljoner kronor.
– Det finns inte så mycket mer bullermässigt att göra inne i husen, vi har redan bytt 7 000 fönster på sträckan i närmare 300 fastigheter. Att begränsa tågen eller hastigheten är svårt och får enorma konsekvenser på hela järnvägsnätet. Det är främst andra möjligheter vi tittar på som högre bullerskärmar på vissa sträckor och även skärmar där det saknas, som på broar, där bullret lätt flyr ut, säger han.

Tillsammans med Trafikverket, Skånetrafiken och Region Skåne räknar Malmö stad nu återigen på trafikupplägget för en Malmöring. Det innebär att de gör trafiksimuleringar för att uppskatta antalet passagerare och tåg vilket i sin tur påverkar storleken på stationerna som planeras vid Östervärn, Rosengård och Persborg.
– Vi hade handlingar och beslut för Malmöringen färdiga 2010-2011, men inget trafiktillstånd. Vi ser just nu över dessa prognoser, trafikeringen och kostnader, mycket hinner hända på sex år, säger Conny Ragnarp.

(News Øresund – Jenny Andersson)


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑