Connect with us

Danmark

Utländska bilister får betala för att köra på danska motorvägar när avgifterna på nya bilar ska sänkas i Danmark

Publicerad

den

Från 2020 vill den danska regeringen och Dansk Folkeparti införa en avgift för att köra på motorvägar. Foto: News Øresund

Danmark planerar att införa avgifter på motorvägarna från 2020. Det innebär att utländska bilister får vara med att finansiera den uppgörelse som den borgerliga danska minoritetsregeringen och Dansk Folkeparti träffade under torsdagen om sänkt beskattning av nya bilar. Samtidigt har partierna kommit överens om att sänka taxorna för att köra över Stora Bältbron med 25 procent och att bygga ut motorvägen på Västfyn till tre filer.

Det finns ännu inget konkret förslag till hur vägavgifterna ska utformas i Danmark. Enligt Finansministeriet är utgångspunkten att införa en liknande avgift som den som planeras i Tyskland. Utländska person- och varubilar föreslås betala en vägavgift som kan lösa för olika tidsperioder för 10 dagar, en månad eller ett år och med olika pris beroende på drivmedel, emissionsutsläpp och motorstorlek. Danska bilister kan få betala vägavgiften samtidigt med övriga årliga avgifter. Den tekniska lösning som nämns med elektronisk hantering liknar den som idag gäller danska och utländska lastbilar som betalar för att utnyttja vägnätet i bland annat Danmark.

Tidigast 2020 kan vägavgifterna på de danska motorvägarna införas. Enligt Finansministeriet väntas avgifterna under startåret ge en intäkt till statskassan på 300 miljoner danska kronor per år efter avdrag för kompensation till danska bilister och administrativa omkostnader. Nu ska möjligheterna att införa periodbaserade vägavgifter i Danmark utredas och ”regeringen ska utarbeta ett konkret upplägg…” skriver Finansministeriet.

I flera veckor har den danska nybilsförsäljningen gått på sparlåga. Konsumenterna har avvaktat de politiska förhandlingarna om en sänkt registreringsavgift på nya bilar. På torsdagen blev uppgörelsen klar. Den innebär att nya bilar blir billigare, men inte lika billiga som regeringen först ville. Dansk Folkeparti har fått igenom en utformning som förutom bilarnas pris tar större hänsyn till bränsleförbrukning och krocksäkerhet. Den 3 oktober börjar de lägre bilpriserna att gälla.

Registreringsavgiften för mindre och medelstora bilar sänks från 105 till 85 procent av bilens nypris samtidigt som gränsen för när den högre registreringsavgiften på 150 procent av bilens värde ska betalas höjs från 106 600 kronor till 185 000 kronor. Den högre procentsatsen betalas på den del av bilens värde som överskrider brytpunkten. I kombination med de ändrade avdragen för god krocksäkerhet och avdragen för hög bränsleförbrukning slår den nya bilavgiften helt annorlunda än det tidigare regeringsförslaget. Dyrare bilar gynnas inte lika mycket jämfört med regeringens ursprungliga förslag utan fokus hamnar mera mot det övre mellansegmentet samtidigt som de allra minsta bilarna i microklassen blir mellan ett par hundralappar och några tusenlappar dyrare. Dessutom stramas skattereglerna kring billeasing upp.

I uppgörelsen ingår även att taxorna för att köra över Stora Bältbron börjar sänkas nästa år. Taxorna ska på sikt sänkas med 25 procent men det sker inte fullt ut förrän utbyggnaden av motorvägen på Västfyn till tre filer är klar. Dansk Folkeparti menar att prissänkningen på bron kommer att öka trafiken vilket kräver en utbyggd motorväg för att undvika köproblem. (News Øresund)

 

Fortsatt höga bilpriser i Danmark efter avgiftssänkning

Även efter sänkning av registreringsavgiften är bilpriserna högre i Danmark än i Sverige och Tyskland noterar affärstidningen Børsen. En Audi A5 av enklaste modell kommer att kosta 504 100 DKK i Danmark jämfört med ca 292 000 DKK i Sverige (374 000 SEK).

Volkswagen UP!
Nytt pris: 114 400 DKK
Förändring: +400 DKK

Peugeot 2008
Nytt pris: 144 400 DKK
Förändring: -5 600 DKK

Audi A5
Nytt pris: 504 100 DKK
Förändring: -55 300 DKK

Volvo XC90
Nytt pris: 1 016 000
Förändring: -47 800 DKK

Källa: Finansministeriet

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Life Science16 april, 2021

Danmarks regering avsätter nära 30 miljoner danska kronor till bättre användning av hälsodata i ny life science-strategi

Life science-branschens intresseorganisationer rosar den danska regeringens nya life science-strategi, som bland annat vill skapa en gemensam plattform för bättre...

Infrastruktur16 april, 2021

Regeringen vill bygga stambanor för höghastighetståg i Sverige under 2022-2033

Regeringen vill bygga nya stambanor för höghastighetståg, men dessutom ska det finnas utrymme för satsningar på andra infrastrukturprojekt under de...

Infrastruktur16 april, 2021

Greater Copenhagen möter Folketingets transportutskott på tisdag nästa vecka – och jobbar för ett dansk-svenskt ministermöte innan sommaren

Ta nästa steg i utredningsarbetet om en HH-förbindelse i form av en förstudie och gör en dansk-svensk strategisk analys om...

Danmark16 april, 2021

Svenska finansdepartementet ser skattesmäll för Öresundspendlare som ett danskt problem

Öresundspendlare som bor i Danmark och arbetar i Sverige riskerar en skattesmäll på tiotusentals kronor för 2020, om de behövt...

Danmark16 april, 2021

Bertel Haarder: Sverige sätter stopp för skatteundantag för hemarbetande Öresundspendlare

Att det inte införs något skatteundantag för Öresundspendlare som arbetar hemifrån och därför måste betala skatt i både Danmark och...

Infrastruktur16 april, 2021

Huvudbangården kan bli ny ändhållplats för Öresundstågen enligt danska infrastrukturplanen – tågen planeras avgå och ankomma till spår 26

Spår 26 på Köpenhamns huvudbangård kan bli det nya permanenta avgångs- och ankomstspåret för tågen till och från Sverige, men...

Infrastruktur16 april, 2021

Små skillnader i punktlighet för danska och svenska tåg över Öresundsbron

Skillnaden i punktlighet för tågen som kör över Öresundsbron från Sverige till Danmark respektive från Danmark till Sverige är inte...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.