Connect with us

Danmark

Utländska bilister får betala för att köra på danska motorvägar när avgifterna på nya bilar ska sänkas i Danmark

Publicerad

den

Från 2020 vill den danska regeringen och Dansk Folkeparti införa en avgift för att köra på motorvägar. Foto: News Øresund

Danmark planerar att införa avgifter på motorvägarna från 2020. Det innebär att utländska bilister får vara med att finansiera den uppgörelse som den borgerliga danska minoritetsregeringen och Dansk Folkeparti träffade under torsdagen om sänkt beskattning av nya bilar. Samtidigt har partierna kommit överens om att sänka taxorna för att köra över Stora Bältbron med 25 procent och att bygga ut motorvägen på Västfyn till tre filer.

Det finns ännu inget konkret förslag till hur vägavgifterna ska utformas i Danmark. Enligt Finansministeriet är utgångspunkten att införa en liknande avgift som den som planeras i Tyskland. Utländska person- och varubilar föreslås betala en vägavgift som kan lösa för olika tidsperioder för 10 dagar, en månad eller ett år och med olika pris beroende på drivmedel, emissionsutsläpp och motorstorlek. Danska bilister kan få betala vägavgiften samtidigt med övriga årliga avgifter. Den tekniska lösning som nämns med elektronisk hantering liknar den som idag gäller danska och utländska lastbilar som betalar för att utnyttja vägnätet i bland annat Danmark.

Tidigast 2020 kan vägavgifterna på de danska motorvägarna införas. Enligt Finansministeriet väntas avgifterna under startåret ge en intäkt till statskassan på 300 miljoner danska kronor per år efter avdrag för kompensation till danska bilister och administrativa omkostnader. Nu ska möjligheterna att införa periodbaserade vägavgifter i Danmark utredas och ”regeringen ska utarbeta ett konkret upplägg…” skriver Finansministeriet.

I flera veckor har den danska nybilsförsäljningen gått på sparlåga. Konsumenterna har avvaktat de politiska förhandlingarna om en sänkt registreringsavgift på nya bilar. På torsdagen blev uppgörelsen klar. Den innebär att nya bilar blir billigare, men inte lika billiga som regeringen först ville. Dansk Folkeparti har fått igenom en utformning som förutom bilarnas pris tar större hänsyn till bränsleförbrukning och krocksäkerhet. Den 3 oktober börjar de lägre bilpriserna att gälla.

Registreringsavgiften för mindre och medelstora bilar sänks från 105 till 85 procent av bilens nypris samtidigt som gränsen för när den högre registreringsavgiften på 150 procent av bilens värde ska betalas höjs från 106 600 kronor till 185 000 kronor. Den högre procentsatsen betalas på den del av bilens värde som överskrider brytpunkten. I kombination med de ändrade avdragen för god krocksäkerhet och avdragen för hög bränsleförbrukning slår den nya bilavgiften helt annorlunda än det tidigare regeringsförslaget. Dyrare bilar gynnas inte lika mycket jämfört med regeringens ursprungliga förslag utan fokus hamnar mera mot det övre mellansegmentet samtidigt som de allra minsta bilarna i microklassen blir mellan ett par hundralappar och några tusenlappar dyrare. Dessutom stramas skattereglerna kring billeasing upp.

I uppgörelsen ingår även att taxorna för att köra över Stora Bältbron börjar sänkas nästa år. Taxorna ska på sikt sänkas med 25 procent men det sker inte fullt ut förrän utbyggnaden av motorvägen på Västfyn till tre filer är klar. Dansk Folkeparti menar att prissänkningen på bron kommer att öka trafiken vilket kräver en utbyggd motorväg för att undvika köproblem. (News Øresund)

 

Fortsatt höga bilpriser i Danmark efter avgiftssänkning

Även efter sänkning av registreringsavgiften är bilpriserna högre i Danmark än i Sverige och Tyskland noterar affärstidningen Børsen. En Audi A5 av enklaste modell kommer att kosta 504 100 DKK i Danmark jämfört med ca 292 000 DKK i Sverige (374 000 SEK).

Volkswagen UP!
Nytt pris: 114 400 DKK
Förändring: +400 DKK

Peugeot 2008
Nytt pris: 144 400 DKK
Förändring: -5 600 DKK

Audi A5
Nytt pris: 504 100 DKK
Förändring: -55 300 DKK

Volvo XC90
Nytt pris: 1 016 000
Förändring: -47 800 DKK

Källa: Finansministeriet

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Samhälle22 januari, 2021

Lastbilstrafiken ökar både över Öresundsbron och på Forseas färjor

Medan trafiken med personbilar och antalet passagerare fortsätter att minska över såväl Öresundsbron som med Forseas färjor mellan Helsingborg och...

Samhälle22 januari, 2021

Tågtrafiken minskade mer än fordonstrafiken över Öresundsbron under 2020

Medan fordonstrafiken över Öresundsbron under helåret 2020 minskade med 38 procent rasade antalet tågpassagerare över Öresund med 58 procent visar...

Samhälle22 januari, 2021

Forsea tappade varannan passagerare mellan Helsingborg och Helsingör under 2020

I likhet med Öresundsbron och Öresundstågen tappade rederiet Forsea mycket av sin trafik under covid-19 året 2020. Antalet passagerare som...

Fastighet22 januari, 2021

Tidsfristen för färdigställandet av Niels Bohr-byggnaden flyttas fram igen

Niels Bohr-byggnaden i Köpenhamn är ännu inte klar även om januari var satt som mål för inflyttning efter fyra års...

Life Science22 januari, 2021

Tillväxt i skånska life science-företag får konsultföretag att etablera Lundakontor

Konsultföretaget SDS Life Science öppnar ett nytt kontor i Lund. Framgången för små och mellanstora life science-företag i Skåne gör...

Näringsliv22 januari, 2021

Helsingborg vill flytta hamnen

Helsingborgs stad och Helsingborg Hamn har undersökt möjligheten för att flytta hamnen söderut. Detta för att kunna bygga ut hamnen...

Samhälle22 januari, 2021

Sverige stoppade transittransporter från Danmark till Norge och Finland – men öppnade sedan gränsen igen

Under några timmar på torsdagen stängdes den svenska gränsen mot Danmark för lastbilar på transitresa till Norge och Finland uppger...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.