Infrastruktur
Tyska och danska medier: tyska järnvägsanslutningen till kommande Fehmarn Bält-tunneln minst tre år försenad
Tyska shz.de och danska Sjællandske Nyheder rapporterar att den tyska järnvägsanslutningen till den kommande Fehmarn Bält-tunneln mellan Danmark och Tyskland blir minst tre år försenad. Det framgår av ett dokument från den tyska federala järnvägsmyndigheten Eisenbahn-Bundesamt som redaktionerna har tagit del av. Enligt Ritzau bekräftar Danmarks transportminister Thomas Danielsen (V) i en skriftlig kommentar att han har blivit presenterad för ett tillkännagivande som den tyska järnvägsmyndigheten utfärdade den 21 juli.
Enligt de tyska och danska medierna innehåller dokumentet från den tyska järnvägsmyndigheten nya uppgifter om att byggperioden för Femernsundtunneln med tillhörande landanslutningar förväntas uppgå till sex år och fem månader, räknat från den dag då byggtillståndet för projektet utfärdas. Något sådant tillstånd är ännu inte klart.
Tysk järnvägsanslutning klar tidigast 2032
De nya tyska uppgifterna innebär att Fehmarnsundtunneln, som ska förbinda ön Fehmarn med det tyska fastlandet, väntas stå klar tidigast i slutet av 2032 – tre år efter att huvudtunneln under Fehmarn Bält väntas öppna för trafik. Fehmarnsundtunneln ska ersätta den nuvarande Fehmarnsundsbron.
Hösten 2022 upphörde järnvägstrafiken över Fehmarnsundsbron och på hela sträckan mellan Neustadt och Puttgarden för att möjliggöra utbyggnaden av den tyska landanläggningen för väg och järnväg fram till den kommande Fehmarn Bält-tunneln. Fehmarnsundsbron används fortsatt för biltrafik men tanken är att den enbart ska nyttjas för gång-, cykel- och lokaltrafik när Fehmarnsundtunneln är klar.
Även bygget av själva Fehmarn Bält-tunneln riskerar att bli försenat. I årsredovisningen för 2024 uppgav Sund & Bælt att tidplanen för att inviga Fehmarn Bält-tunneln under 2029 ”är avsevärt utmanad”.
Biltrafiken kan använda nuvarande Fehmarnsundsbron
Enligt Thomas Danielsen har hans ministerium nu kontaktat det tyska transportministeriet för att få en fördjupad förklaring till de nya tyska uppgifterna. Till Ritzau säger han att förseningen inte kommer att påverka biltrafiken från den kommande Fehmarn Bält-tunneln eftersom Fehmarnsundsbron kommer att kunna användas för biltrafik i väntan på att den nya bil- och tågtunneln blir klar.
På statliga danska Sund & Bælt, ägare till Femern A/S som bygger den tysk-danska förbindelsen, bekräftar presschefen Jens Villemoes i en skriftlig kommentar till Ritzau att han är bekant med tidningsuppgifterna om en försening på tysk sida. Han skriver att om tidsplanen för den tyska landanslutningen till Fehmarn Bält-tunneln ändras, så förväntar de sig att den tyska regeringen informerar den danska regeringen.
Dansk tidningsuppgift från 2024 talade om 4–5 års försening
Redan den 16 oktober 2024 uppgav danska Ekstra Bladet att partiernas transportordföranden i Folketinget fått förtrolig information om att den tyska järnvägsanslutningen till den kommande Fehmarn Bält-tunneln först kunde förväntas stå klar 4–5 år efter invigningen av huvudtunneln.
Den 18 kilometer långa Fehmarn Bält-tunneln för väg och järnväg beräknas kosta 55,1 miljarder danska kronor och ska finansieras genom trafikavgifter. Denna huvudtunnel byggs och ägs av statliga danska Sund & Bælt via dotterbolaget Femern A/S. Tyskland står endast för landanläggningarna för väg och järnväg på den egna sidan tunneln, inklusive bygget av Fehmarnsundtunneln.
Omfattande utbyggnad av dansk järnväg
Danmark är innan 2029 på väg att slutföra en omfattande järnvägsutbyggnad mellan Öresundsbron och den kommande Fehmarn Bält-tunneln. Mellan Köpenhamn och Ringsted har redan en ny dubbelspårig järnväg för trafik i 250 km/h invigts och för närvarande pågår bygget av en ny Storströmsbro samt Ringsted-Femern banan, som blir en elektrifierad dubbelspårig järnväg för 200 km/h.
Svensk järnvägsutbyggnad dröjer till 2043
Även i Sverige väntas Fehmarn Bält-tunneln innebära ökad tågtrafik och därför ska bland annat sträckan Lund–Hässleholm byggas ut från två till fyra spår. Enligt Trafikverkets tidigare uppgifter väntas järnvägsutbyggnaden dock tidigast vara klar 2043. I början av 2025 meddelade Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana att han vill utmana tidplanen och snabba på järnvägsutbyggnaden. Någon ny tidsplan har ännu inte presenterats.
(News Øresund – text och foto: Johan Wessman)
-
Infrastruktur11 månader sedanNorska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Näringsliv12 månader sedan
Saab storsatsar i Skåne – nytt kontor i Lund och nytt varv i Landskrona
-
Danmark11 månader sedanEfter mer än 600 år: Tre kronor försvinner från Danmarks riksvapen
-
Danmark11 månader sedanFörsta spadtaget till utbyggnaden av tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup
-
Life Science11 månader sedanLäkemedelsbolaget Polypeptide i Malmö anställer 100 personer – boom för fetmaläkemedel ökar efterfrågan på deras peptidbaserade råvara
-
Danmark11 månader sedanMöjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil
-
IT / mobiltelefoni10 månader sedanOtryggheten i fokus när IT-företagen lämnar Kista
-
Samhälle12 månader sedanKöpenhamns flygplats i Kastrup växer snabbare och har nu 31 procent fler passagerare än Arlanda
