Danmark
Tyska järnvägsanslutningen till kommande Fehmarn Bält-tunneln minst tre år försenad
När Fehmarn Bält-tunneln invigs 2029 kommer det inte att gå att köra tågen från Danmark vidare ner genom Tyskland. Anledningen är att den tyska landanläggningen med en en ny tunnel från ön Fehmarn till det tyska fastlandet inte blir klar i tid. Det har Tysklands transportminister officiellt meddelat sin danska kollega skriver altinget.dk. Tidigast 2032 väntas den tyska järnvägsanslutningen stå klar.
”Transportministeriet har nu fått besked från det tyska Förbundstransportministeriet om att utbyggnaden av de tyska järnvägsanläggningarna för Fehmarn Bält-förbindelsen inte kommer att stå klar till 2029”, skriver Transportministeriet i ett mail till Folketingets partier enligt Altinget.
Beskedet kommer sedan den tyska federala järnvägsmyndigheten Eisenbahn-Bundesamt den 21 juli gjorde ett skriftligt tillkännagivande om att byggperioden för de tyska landanslutningarna till Fehmarn Bält-tunneln, inklusive den nya Fehmarnsundtunneln som ska förbinda ön Fehmarn med det tyska fastlandet, förväntas uppgå till sex år och fem månader, räknat från den dag då byggtillståndet för projektet utfärdas. Något sådant tillstånd är ännu inte klart.
Enligt Förbundstransportministeriet beror förseningen på en kombination av en lång rad problem i Tyskland, däribland flera överklaganden av linjeföringen för den utbyggda järnvägen i norra Tyskland samt brist på resurser hos entreprenörerna.
Tysk järnvägsanslutning klar tidigast 2032
De tyska uppgifterna innebär att Fehmarnsundtunneln väntas stå klar tidigast i slutet av 2032 – tre år efter att huvudtunneln under Fehmarn Bält väntas öppna för trafik. Fehmarnsundtunneln ska ersätta den nuvarande Fehmarnsundbron.
Biltrafiken kan använda nuvarande Fehmarnsundbron
När det gäller fordonstrafiken från Fehmarn Bält-tunneln kommer den att kunna passera över den befintliga Fehmarnsundbron. Men kapaciteten blir begränsad eftersom Fehmarnsundbron endast har ett körfält i vardera riktning. Tidigare har det även funnits en enkelspårig järnväg över bron men som inte varit elektrifierad. Enligt Wikipedia upphörde järnvägstrafiken över Fehmarnsundbron hösten 2022.
När den nya Fehmarnsundtunneln står klar kommer den gamla bron enbart nyttjas för gång-, cykel- och lokaltrafik.
Även bygget av själva Fehmarn Bält-tunneln riskerar att bli försenat. I årsredovisningen för 2024 uppgav Sund & Bælt att tidplanen för att inviga huvudtunneln under Fehmarn Bält under 2029 ”är avsevärt utmanad”.
Dansk tidningsuppgift från 2024 talade om 4–5 års försening
Redan den 16 oktober 2024 uppgav danska Ekstra Bladet att partiernas transportordföranden i Folketinget fått förtrolig information om att den tyska järnvägsanslutningen till den kommande Fehmarn Bält-tunneln först kunde förväntas stå klar 4–5 år efter invigningen av huvudtunneln.
Den 18 kilometer långa Fehmarn Bält-tunneln för väg och järnväg beräknas kosta 55,1 miljarder danska kronor och ska finansieras genom trafikavgifter. Denna huvudtunnel byggs och ägs av statliga danska Sund & Bælt via dotterbolaget Femern A/S. Tyskland står endast för landanläggningarna för väg och järnväg på den egna sidan tunneln, inklusive bygget av Fehmarnsundtunneln.
Omfattande utbyggnad av dansk järnväg
Danmark är innan 2029 på väg att slutföra en omfattande järnvägsutbyggnad mellan Öresundsbron och den kommande Fehmarn Bält-tunneln. Mellan Köpenhamn och Ringsted har redan en ny dubbelspårig järnväg för trafik i 250 km/h invigts och för närvarande pågår bygget av en ny Storströmsbro samt Ringsted-Femern banan, som blir en elektrifierad dubbelspårig järnväg för 200 km/h. Vid Köpenhamns flygplats i Kastrup byggs järnvägsstationen ut.
Svensk järnvägsutbyggnad dröjer till 2043
Även i Sverige väntas Fehmarn Bält-tunneln innebära ökad tågtrafik och därför ska bland annat sträckan Lund–Hässleholm byggas ut från två till fyra spår. Enligt Trafikverkets tidigare uppgifter väntas järnvägsutbyggnaden dock tidigast vara klar 2043. I början av 2025 meddelade Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana att han vill utmana tidplanen och snabba på järnvägsutbyggnaden. Någon ny tidsplan har ännu inte presenterats.
(News Øresund)
-
Infrastruktur11 månader sedanNorska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn
-
Näringsliv12 månader sedan
Saab storsatsar i Skåne – nytt kontor i Lund och nytt varv i Landskrona
-
Danmark11 månader sedanEfter mer än 600 år: Tre kronor försvinner från Danmarks riksvapen
-
Danmark11 månader sedanFörsta spadtaget till utbyggnaden av tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup
-
Life Science11 månader sedanLäkemedelsbolaget Polypeptide i Malmö anställer 100 personer – boom för fetmaläkemedel ökar efterfrågan på deras peptidbaserade råvara
-
Danmark11 månader sedanMöjlig ny bro mellan Fyn och ön Als kommer ta sju minuter med bil
-
IT / mobiltelefoni10 månader sedanOtryggheten i fokus när IT-företagen lämnar Kista
-
Samhälle12 månader sedanKöpenhamns flygplats i Kastrup växer snabbare och har nu 31 procent fler passagerare än Arlanda
