Connect with us

Infrastruktur

Trafikverket kommande Öresundsrapport: “Bristande redundans redan idag”

Publicerad

den

Lars Brümmer är teamledare vid Trafikverkets sektion för strategisk planering och håller i utredningen om kapacitet och redundans över Öresund. Foto: News Øresund

Kapaciteten över Öresunds räcker länge än, medan redundansen är bristande redan idag. Det är en av slutsatserna i Trafikverkets kommande rapport om kapaciteten och redundansen över Öresund som ska sändas in till regeringen kring månadsskiftet maj/juni. Trafikverket vill gärna fortsätta utredningsarbetet framöver och då i bilateral konstellation tillsammans med Danmark.

När den nuvarande infrastrukturplanen presenterades i juni 2022 tog dåvarande infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) initiativet till en svensk utredning av kapaciteten och redundansen för transporter över Öresund. Uppdraget var kortfattat, berättar Lars Brümmer, som håller i utredningen och är teamledare vid Trafikverkets sektion för strategisk planering. Nu närmar sig arbetet sitt slut, i slutet av maj eller början av juni ska slutrapporten sändas in till regeringen. Trafikverkets hållning är att utredningsarbetet behöver en fortsättning.

– Vi behöver arbeta vidare med frågan och göra det bilateralt. Det behövs ett större, nytt regeringsuppdrag från svenska och danska regeringarna till relevanta myndigheter att gemensamt titta på frågan. Det skulle vi vilja ha ganska snart egentligen. Målet skulle vara att säkerställa vad vi behöver och vad man tycker i länderna gemensamt, säger Lars Brümmer.

När det gäller resultaten i utredningen visar de på skilda förhållanden när det gäller kapaciteten och redundansen.

– När det gäller kapaciteten bedömer vi att det inte finns kapacitetsbrist över sundet, bristerna finns på landsidan. Först framåt 2050 bedömer vi att kapacitetsproblemen för järnvägen kust till kust finns. För vägsidan ligger det ännu längre fram som prognosen ser ut. Men när det gäller redundans i väg- och järnvägssystemet så har vi egentligen bristande redundans redan idag kan man säga. Det finns en stor känslighet i systemet, säger han.

Med brister på landsidan åsyftar Lars Brümmer främst järnvägen på sträckan Hässleholm-Lund och i ett lite längre tidsperpspektiv därefter järnvägskapaciteten norr om Hässleholm.

Trafikverket har gått igenom tre förslag på ytterligare fasta förbindelser över Öresund i arbetet, det gäller tunnlar mellan Helsingborg-Helsingör, Landskrona-Köpenhamn och Malmö-Köpenhamn. I utredningen finns vissa utgångspunkter som Trafikverket vill uppnå med en eventuell ny fast förbindelse, även om det inte är krav, menar Lars Brümmer. Däribland att tillföra kapacitet på järnväg och skapa redundans för gods på järnväg, vara funktionell för gods- och persontågstrafik samt kopplas till de stora stationerna i persontågsnätet och godsrangeringen.

För att förklara vad som menas med redundans används synonymer som robusthet, resiliens och störningskänslighet. Det går inte alltid att mäta, tillägger Lars Brümmer, men utgångspunkten är om det vid en trafikstörning finns alternativ transportväg eller omlastnings- eller omstigningsmöjligheter och att de har acceptabel kapacitet, transporttid, kostnad och kvalitet. Ett militärt eller beredskapsperspektiv på kapaciteten och redundansen över Öresund har inte vägts in i utredningen. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Infrastruktur13 timmar sedan

SJ lämnar Stockholms pendeltåg 2026 – oklart vem som tar över

SJ Stockholmståg kommer inte att fortsätta driva Stockholms pendeltåg efter 2026, när nuvarande avtal upphör att gälla. Bolaget anser inte...

Infrastruktur13 timmar sedan

EU-medel stöder byggandet av 5G-järnvägsinfrastruktur i Skandinavien – Öresundsbrokonsortiet deltar i projektet

Telekommunikationen inom järnvägsinfrastrukturen i Skandinavien ska förbättras med ett nytt 5G-system som kommer att underlätta förbindelsen mellan förare, övervakare och trafikledare....

Cleantech15 timmar sedan

Danska Energistyrelsen fick inte in några bud på någon av de tre havsbaserade vindkraftsparkerna i Nordsjön

Inga bud kom in i torsdags förra veckan på någon av de tre havsbaserade vindkraftsparkerna i Nordsjön som danska staten...

Samhälle4 dagar sedan

Köpenhamns flygplats i Kastrup växer snabbare och har nu 31 procent fler passagerare än Arlanda

En hög tillväxt i antal passagerare gör Köpenhamns flygplats roll som skandinavisk hub allt tydligare. Den danska flygplatsen är störst...

Arbetsmarknad5 dagar sedan

Oro för unga gränspendlare och fokus på digitala hinder vid Greater Copenhagen Task Force-möte

Flera medlemmar i Greater Copenhagen Task Force var överens om att måndagens möte på svenska ambassaden i Köpenhamn resulterade i...

Intervjuer5 dagar sedan

Jessica Rosencrantz: Jag tar med mig min uppväxt i Öresund i mitt arbete som minister

News Øresund träffade en entusiastisk svensk EU- och Nordenminister på svenska ambassaden i Köpenhamn måndagen den 2 december. Här deltog...

Hållbarhet5 dagar sedan

Nytt stort stenrev i Köpenhamns hamn

By & Havn och WWF Världsnaturfonden står bakom ett 2 000 kubikmeter stort stenrev i Nordhavnsbassängen i Köpenhamn. Stenrevet är...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.