Connect with us

Infrastruktur

Trafikverket behöver ökade anslag för att genomföra prioriterade nysatsningar

Publicerad

den

Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana vid invigningen av nya järnvägsspår i Skåne i december förra året. Foto: News Øresund

Den kommande planperioden för infrastrukturinvesteringar i Sverige är redan övertecknad och Trafikverket behöver mer pengar om alla prioriterade satsningar ska kunna genomföras, däribland utbyggnaden av järnvägen mellan Lund och Hässleholm. Det framgick av det så kallade inriktningsunderlag som myndigheten presenterade under måndagen och som är det första steget i arbetet med en ny nationell plan.

“Vi kan konstatera att det inte är möjligt att inom nuvarande ram inrymma både de resurser som krävs för att upprätthålla infrastrukturens funktionalitet, återta visst eftersatt underhåll och genomföra investeringar i den nuvarande planen i planerad takt.” Så skriver Trafikverket i det underlag som överlämnades till regeringen under måndagen.

Den nuvarande planen har blivit dyrare som en följd av inflationen, från 799 miljarder kronor i 2021 års prisnivå till 959 miljarder kronor i 2023 års prisnivå. Den kommande planperioden, för 2026–2037, är övertecknad redan sedan den nuvarande planen lades eftersom många projekt följer med över i kommande planperiod, menar myndigheten. I underlaget konstateras också att ”underhållsmedlen under lång tid varit lägre än vad som krävts för att hålla infrastrukturen i gott skick”.

Trafikverket ger förslag på fem kostnadsnivåer som avgör hur många nya, inte bundna projekt, som kan genomföras – däribland utbyggnaden av järnvägen mellan Lund-Hässleholm – och hur mycket underhålls som kan göras. Utbyggnaden av Västkustbanan mellan Helsingborg-Maria ligger också längre fram i den nationella planen. Nivåerna som Trafikverket beräknat avser nuvarande budget, en minskning eller ökning med 10 respektive 20 procent. En nivå som är 20 procent högre än nuvarande plan motsvarar 1 151 miljarder kronor.

Myndighetens generaldirektör, Roberto Maiorana, framhåller i en kommentar att det finns många faktorer som påverkar transportområdet framöver.

− Vi kan konstatera att utmaningarna är många, exempelvis omställning till fossilfrihet, förändrat klimat och allt mer extremt väder, ökande kostnader för att bygga och underhålla samt det allt osäkrare omvärldsläget, säger han.

Nästa steg i arbetet mot en ny plan är att Trafikverkets underlag sänds på remiss. Hösten 2024 ska regeringen lämna sin infrastrukturproposition till riksdagen.

– Trafikverket har levererat ett gediget underlag som regeringen nu kommer att ta del av och analysera. Regeringen prioriterar att fortsätta förbättra den infrastruktur vi har, reparera där det behövs och förvalta våra gemensamma resurser på bästa sätt. Det handlar alltså både om att värna det vi redan byggt och om att investera i ny infrastruktur där det behövs, sade infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD) i en kommentar i samband med att han tog del av Trafikverkets underlag.

Den svenska nationella planen för transportinfrastrukturen gäller vanligen 12 år och revideras vart fjärde år. Den kommande planen ska gälla för perioden 2026–2037. Inriktningsunderlaget är det första steget i processen mot en ny nationell plan och utgör underlag till regeringens infrastrukturproposition.

(News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Arbetsmarknad8 timmar sedan

Norsk mediekoncern köper danska Berlingske – äger redan delar av Bonnier

Den norska mediekoncernen Amedia köper koncernen Berlingske Media, som under tio år haft belgiskt ägarskap i DPG Media. Det rapporterar...

Danmark14 timmar sedan

Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas

I tisdags röstade en majoritet i det danska Folketinget röstade ja till att återigen förbjuda att utländska flaggor hissas i...

Danmark15 timmar sedan

Mette Frederiksen öppnar för gemensamma EU-lån för att stärka Europas konkurrenskraft

Den danska regeringen har likt Sverige tidigare varit skeptisk till gemensamma EU-lån. Men i ljuset av att Europas ekonomi halkar...

Danmark1 dag sedan

Danska staten tar kontroll över flygtrafiken i Danmark och södra Sverige genom köpet av Köpenhamns flygplats

Danska staten köper Københavns Lufthavne A/S. Tillsammans med beslutet att som enda land stanna kvar som ägare när flygbolaget SAS...

Politik18 timmar sedan

Greater Copenhagen bjöd beslutsfattare i Stockholm på smørrebrødsmingel

Efter att under måndagen ha samlat beslutsfattare på regional och nationell nivå i Köpenhamn för ett möte med Greater Copenhagen...

Danmark1 dag sedan

Nytt projekt ska öka trafiksäkerheten i Region Hovedstaden

Genom att samla in data direkt från personer som besökt en akutmottagning till följd av en trafikolycka vill Region Hovedstaden...

Arbetsmarknad2 dagar sedan

Väntetiderna fortsätter att minska i sjukvården i Region Hovedstaden

Allt fler sjuksköterskor har börjat återvända till sjukhusen i region Hovedstaden. Det är en viktig förklaring till varför de tidigare...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.