Infrastruktur
Toppmöte i Berlin om Fehmarn bält-tunneln


På onsdag kväll möts politiker från Tyskland, Danmark och Sverige för ett toppmöte om Fehmarn bält-förbindelsen på de nordiska ambassaderna i Berlin. Till mötet har representanter från politik, näringsliv, forskning och media bjudits in. Foto: Wikimedia – Magnus Bäck
Uppgifterna om att Tyskland vill omförhandla avtalet med Danmark om Fehmarn bält-tunneln avvisas av tyske statssekreteraren Enak Ferlemann (CDU) uppger NDR.de. I morgon onsdag deltar han i ett tysk-dansk-svenskt toppmöte i Berlin om den nya förbindelsen.
Vid toppmötet, som arrangeras på de nordiska ambassaderna i Berlin, kommer det att presenteras en statusrapport för Fehmarn bält-projektet samtidigt som representanter från Tyskland, Danmark och Sverige berättar hur förbindelsen kommer att påverka de tre länderna.
Bland deltagarna vid toppmötet finns Danmarks transportminister Magnus Heunicke, Tysklands statssekreterare för trafik och digital infrastruktur Enak Ferlemann, Schleswig-Holsteins ministerpresident Torsten Albig, den svenska statssekreteraren Erik Bromander, Dansk Industris transportdirektör och Femern Belt Business Councils vice ordförande Michael Svane samt String-samarbetets ordförande och medlemmen av Köpenhamn Kommuns regionstyrelse Henrik Appel.
På plats finns även Pat Cox som är EU:s koordinator för Skandinavien-Mediterranien korridoren (TEN-T) från Finland-Sverige ner till Medelhavet där Fehmarn bält utgör en stor flaskhals.
En rad gäster från politik, forskning och näringsliv har bjudits in till toppmötet i Berlin tillsammans med journalister från de tre länderna. Värd för mötet är Danmarks ambassad i Berlin samt den tysk-dansk-svenska samarbetsorganisationen String.
Mötet arrangeras efter en turbulent tid för Fehmarn bält-projektet. Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S) har nyligen presenterat en ny anläggningslag för Folketinget där det framgår att kostnaden för tunnelprojektet oväntat ökat med 8,9 miljarder danska kronor. Beslutet om tunnelbygget dröjer nu till september så att det statliga byggbolaget Femern A/S får tid för nya diskussioner om kostnadsbesparingar med anbudsgivarna.
I Tyskland står det klart att miljöprövningen drar ut på tiden med över 3 000 ärenden samtidigt som bygget av en ny elektrifierad och dubbelspårig järnväg till tunneln blivit såväl dyrare som försenat. Nu är det 2024 som gäller som slutdag för järnvägsutbyggnaden. Samtidigt har rederiet Scandlines, som idag har en lönsam monopoltrafik på sträckan mellan Tyskland och Danmark, finansierat PR-konsulter och forskare som presenterar rapporter som kritiserar kalkylerna bakom tunnelprojektet. (News Øresund)
Läs mer:
Fortsatt strid om fördelarna med Fehmarn bält-tunneln
Danmark söker 16,6 miljarder i EU-stöd till Fehmarn bält-tunneln
Tyskland ändrar sig inte: järnväg till Fehmarn klar först 2024
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark12 månader sedan
Stora dansk-tyska satsningar inför Fehmarn Bält-tunneln – Sverige satsar på att underlätta för den befintliga tågtrafiken
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060