Infrastruktur
Toppmöte i Berlin om Fehmarn bält-tunneln
Uppgifterna om att Tyskland vill omförhandla avtalet med Danmark om Fehmarn bält-tunneln avvisas av tyske statssekreteraren Enak Ferlemann (CDU) uppger NDR.de. I morgon onsdag deltar han i ett tysk-dansk-svenskt toppmöte i Berlin om den nya förbindelsen.
Vid toppmötet, som arrangeras på de nordiska ambassaderna i Berlin, kommer det att presenteras en statusrapport för Fehmarn bält-projektet samtidigt som representanter från Tyskland, Danmark och Sverige berättar hur förbindelsen kommer att påverka de tre länderna.
Bland deltagarna vid toppmötet finns Danmarks transportminister Magnus Heunicke, Tysklands statssekreterare för trafik och digital infrastruktur Enak Ferlemann, Schleswig-Holsteins ministerpresident Torsten Albig, den svenska statssekreteraren Erik Bromander, Dansk Industris transportdirektör och Femern Belt Business Councils vice ordförande Michael Svane samt String-samarbetets ordförande och medlemmen av Köpenhamn Kommuns regionstyrelse Henrik Appel.
På plats finns även Pat Cox som är EU:s koordinator för Skandinavien-Mediterranien korridoren (TEN-T) från Finland-Sverige ner till Medelhavet där Fehmarn bält utgör en stor flaskhals.
En rad gäster från politik, forskning och näringsliv har bjudits in till toppmötet i Berlin tillsammans med journalister från de tre länderna. Värd för mötet är Danmarks ambassad i Berlin samt den tysk-dansk-svenska samarbetsorganisationen String.
Mötet arrangeras efter en turbulent tid för Fehmarn bält-projektet. Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S) har nyligen presenterat en ny anläggningslag för Folketinget där det framgår att kostnaden för tunnelprojektet oväntat ökat med 8,9 miljarder danska kronor. Beslutet om tunnelbygget dröjer nu till september så att det statliga byggbolaget Femern A/S får tid för nya diskussioner om kostnadsbesparingar med anbudsgivarna.
I Tyskland står det klart att miljöprövningen drar ut på tiden med över 3 000 ärenden samtidigt som bygget av en ny elektrifierad och dubbelspårig järnväg till tunneln blivit såväl dyrare som försenat. Nu är det 2024 som gäller som slutdag för järnvägsutbyggnaden. Samtidigt har rederiet Scandlines, som idag har en lönsam monopoltrafik på sträckan mellan Tyskland och Danmark, finansierat PR-konsulter och forskare som presenterar rapporter som kritiserar kalkylerna bakom tunnelprojektet. (News Øresund)
Läs mer:
Fortsatt strid om fördelarna med Fehmarn bält-tunneln
Danmark söker 16,6 miljarder i EU-stöd till Fehmarn bält-tunneln
Tyskland ändrar sig inte: järnväg till Fehmarn klar först 2024
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen