Arbetsmarknad
Nej till medlarbud ökar risken för att tågstrejken sprider sig till Stockholm


Om inte tågstrejken i södra Sverige når en lösning utökar fackföreningen Seko strejken så att även alla pendeltågen i Stockholm stannar. Foto: News Øresund – Johan Wessman
Öresundstågen i södra Sverige har stått stilla i snart två veckor.
Efter torsdagens nej till medlarbudet ökar risken att strejken sprider sig till Stockholms pendeltåg.
På torsdagen tackade fackföreningen Seko nej till ett medlarbud i tågkonflikten. De anser att budet helt saknade lösningar på ”missbruket av timanställningar”.
Enligt arbetsgivareorganisationen Almega har risken för en utökad strejk ”ökat väsentligt.
Måndagen den 2 juni började strejken på på de svenska Öresundstågen som kör i södra Sverige och över Öresundsbron fram till huvudbangården i Köpenhamn. Konflikten gäller anställningsvillkoren för personalen. I början på mars varslade tågbolaget Veolia 252 av bolagets 500 anställda – tågförare och tågvärdar. Flera av dem erbjöds återanställning, men bara på deltid eller som timanställda. Fackförbundet Seko menar att företaget missbrukar anställningsformerna och kräver ett tak för antalet timanställningar under ett år.
Än så länge har förhandlingarna mellan facket och arbetsgivareorganisation Almega inte gett några resultat och nu hotar Seko att utöka strejken. Om parterna inte kommer överens innan den 20 juni kommer även tågförarna inom pendeltrafiken i Stockholm att gå ut i strejk.
– Bollen ligger nu hos Almega. Almega har gång på gång avvisat våra förslag på en lösning och kommit med motförslag som inte kan betraktas som annat än oseriösa. Därför tvingas vi nu återigen utöka varslet för att få ett slut på de otrygga anställningarna, skriver Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson i ett uttalande på SEKOs hemsida.
Veolia vann i höstas upphandlingen om att få köra Öresundstågen i Sverige. Bolaget motiverar varslen med att det inte går att schemalägga personalen på heltid med det nuvarande avtalet. (NEWS ØRESUND)
FAKTA
Strejken kostar Skånetrafiken och de övriga länstrafikenbolagen som samarbetar om Öresundstågen 15 miljoner kronor varje vecka.
80 000 tågresenärer berörs av strejken på Öresundstågen och Snälltåget som drivs av Veolia.
På den danska sidan körs Öresundstågen av DSB Öresund som normalt trafikerar tågen över Öresundsbron fram till Malmö Central. Under strejken har DSB Öresund valt att sluta köra tåg över Öresundsbron och har istället satt in ersättningsbussar mellan Köpenhamns flygplats Kastrup och Hyllie i Malmö.
-
Danmark5 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur11 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Infrastruktur10 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Norden10 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv8 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv8 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Samhälle12 månader sedan
Nu börjar visitationszoner efter dansk modell gälla i Sverige
-
Samhälle11 månader sedan
Danmark skriver ner befolkningsprognosen – väntas nå 6 miljoner invånare 2028