Samhälle
Tågpendlare över Öresund känner sig stressade av ID- och gränskontroller


Både media och pendlare närvarade vid presskonferensen i Malmö där den nya rapporten om Öresundspendlarnas situation presenterades. Foto: News Øresund.
ID- och gränskontrollerna över Öresund stressar tågpendlarna. Längre restider, osäkerhet när tåget är framme, sämre kvalitet i restiden och trötthet är några av effekterna. Det visar en ny undersökning som presenterades av Øresundsinstituttet och KTH på fredagen.
En ny pendlarundersökning visar att 64 procent av tågpendlarna över Öresund är påverkade av ökad stress sedan ID- och gränskontrollerna infördes. 70 procent av tågpendlarna påverkas mycket av att inte kunna veta när man är framme. 59 procent har börjat resa på andra tider, 23 procent tar oftare bilen och 12 procent har börjat samåka.
Effekterna av ökad stress och tidspressen märker pendlarna av både i arbetslivet och på hemmaplan. Många av pendlarna är även kritiska mot hur kontrollerna genomförts och 81 procent är besvikna på de politiska besluten. De upplever också ett ointresse från nationellt håll om konsekvenserna av besluten.
– Många pendlare har varit tacksamma för att vi har frågat dem hur de upplever situationen, sade KTH-forskaren Karin Winter vid presskonferensen.
Var tionde tågpendlare över sundet, 900 stycken, har svarat på undersökningen i rapporten som är gjord av Karin Winter som är doktorand vid avdelningen för Urbana och Regionala studier vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm, KTH. Rapporten, som även innehåller en intervjudel, ges ut av Øresundsinstituttet och presenterades på en presskonferens i Malmö idag. (News Øresund)
Fakta: Pendlingen över Öresund
Över 15 000 personer pendlar dagligen över Öresund och av dem uppskattas 8000-9000 vara tågpendlare, den huvudsakliga pendlingen går från Skåne till Sjælland.
Enligt Skånetrafikens reseplanerare tar tågresan från Malmö C till Köpenhamn H 35 minuter och resan i motsvarande riktning 75 minuter sedan ID- och gränskontrollerna infördes. I genomsnitt har restiden förlängts med 32 minuter men med stora variationer beroende på tågförseningar och var man kliver av och på.
Tågresandet över Öresund uppges ha minskat med cirka 12 procent sedan kontrollerna infördes medan biltrafiken över Öresundsbron har ökat.
-
Danmark6 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Danmark12 månader sedan
Danskt trepartsavtal om CO2-avgift för lantbruket klart – visar att 2030-målet för utsläppen nås
-
Näringsliv10 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Norden12 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv10 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Danmark8 månader sedan
Utan invandring eller stigande fruktsamhet kommer antalet invånare i Danmark att minska kraftigt
-
Politik8 månader sedan
Region Skånes politiker uppvaktar Danmarks regering för att få behålla samarbetet med danska regioner
-
Danmark9 månader sedan
Danska logistikföretaget DSV köper DB Schenker och blir Danmarks näst största företag