Samhälle
Tågpendlare över Öresund känner sig stressade av ID- och gränskontroller


Både media och pendlare närvarade vid presskonferensen i Malmö där den nya rapporten om Öresundspendlarnas situation presenterades. Foto: News Øresund.
ID- och gränskontrollerna över Öresund stressar tågpendlarna. Längre restider, osäkerhet när tåget är framme, sämre kvalitet i restiden och trötthet är några av effekterna. Det visar en ny undersökning som presenterades av Øresundsinstituttet och KTH på fredagen.
En ny pendlarundersökning visar att 64 procent av tågpendlarna över Öresund är påverkade av ökad stress sedan ID- och gränskontrollerna infördes. 70 procent av tågpendlarna påverkas mycket av att inte kunna veta när man är framme. 59 procent har börjat resa på andra tider, 23 procent tar oftare bilen och 12 procent har börjat samåka.
Effekterna av ökad stress och tidspressen märker pendlarna av både i arbetslivet och på hemmaplan. Många av pendlarna är även kritiska mot hur kontrollerna genomförts och 81 procent är besvikna på de politiska besluten. De upplever också ett ointresse från nationellt håll om konsekvenserna av besluten.
– Många pendlare har varit tacksamma för att vi har frågat dem hur de upplever situationen, sade KTH-forskaren Karin Winter vid presskonferensen.
Var tionde tågpendlare över sundet, 900 stycken, har svarat på undersökningen i rapporten som är gjord av Karin Winter som är doktorand vid avdelningen för Urbana och Regionala studier vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm, KTH. Rapporten, som även innehåller en intervjudel, ges ut av Øresundsinstituttet och presenterades på en presskonferens i Malmö idag. (News Øresund)
Fakta: Pendlingen över Öresund
Över 15 000 personer pendlar dagligen över Öresund och av dem uppskattas 8000-9000 vara tågpendlare, den huvudsakliga pendlingen går från Skåne till Sjælland.
Enligt Skånetrafikens reseplanerare tar tågresan från Malmö C till Köpenhamn H 35 minuter och resan i motsvarande riktning 75 minuter sedan ID- och gränskontrollerna infördes. I genomsnitt har restiden förlängts med 32 minuter men med stora variationer beroende på tågförseningar och var man kliver av och på.
Tågresandet över Öresund uppges ha minskat med cirka 12 procent sedan kontrollerna infördes medan biltrafiken över Öresundsbron har ökat.
-
Danmark3 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur9 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060
-
Infrastruktur12 månader sedan
Öresundsbron klarar fyrdubbling av tågtrafiken för gods och passagerare – men det kräver ytterligare en sänktunnel mellan Pepparholm och Kastrup
-
Samhälle12 månader sedan
Greater Copenhagens vd går till Innovation Skåne