Samhälle
Sveriges regering vill återinföra ID-kontroller från den 8 april
Flyktingströmmarna som väntas från Ukraina gör att den svenska regeringen från den 8 april vill återinföra ID-kontroller av resenärer på tåg, bussar och fartyg innan de startar resan mot Sverige. Förslag på en ny tillfällig lag och förordning har nu sänts ut på remiss. ”Jag har full förståelse för att det här blir en olägenhet för alla de som pendlar över Öresund, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), till Dagens Nyheter. De id-kontroller som gällde mellan januari 2016 och maj 2017 orsakade stora förseningar i tågtrafiken och färre tågavgångar över Öresund.
I samband med flyktingkrisen 2015 genomfördes ID-kontroller av resenärer till Sverige under närmare ett och ett halvt år. Nu gör flyktingströmmarna från Ukraina att den svenska regeringen vill återinföra ID-kontroller igen. Det görs i promemorian “Särskilda åtgärder vid allvarlig fara för den allmänna ordningen eller den inre säkerheten i landet till följd av Rysslands aggression mot Ukraina” som sänds ut på snabbremiss under tre dagar.
– Vi tror att ID-kontroller kommer att göra att vi får ett säkrare mottagande, säger Tomas Eneroth (S), infrastrukturminister, till DN.
Enligt Tomas Eneroth handlar kontrollerna om att underlätta för myndigheterna att veta vilka som kommer till Sverige för att ge ett bra bemötande och förhindra brottslighet som trafficking och människohandel.
– Genom att vi har ID-kontroller så kan vi hålla undan en del av den brottslighet som ibland passerar när vi har stora flyktingmottaganden, säger han.
Enligt pressmeddelandet från Infrastrukturdepartementet rör det sig om en tidsbegränsad lagstiftning under tre år från den 8 april som gör att ID-kontroller kan införas sex månader i taget om förslaget godkänns i riksdagen. Resor från eller via Norge föreslås undantag. Tomas Eneroth säger till DN att han ”hoppas att operatörerna hittar smidiga lösningar så att det blir så liten påverkan som möjligt”.
Enligt promemorian föreslås även själva förordningen om id-kontroller att börja gälla den 8 april och sex månader framåt. I klartext innebär det att regeringen vill att ID-kontrollerna införs samma dag som lagen börjar gälla. Enligt Lars Falksveden, kansliråd vid Infrastrukturdepartementets transportenhet, innehåller förslaget om ID-kontroller motsvarande bestämmelser som gällde 4 januari 2016 – 4 maj 2017. (News Øresund)
Fakta: ID-kontrollerna under 2016-2017 skapade stora förseningar i tågtrafiken över Öresund
ID-kontroller har tidigare funnits för resande från Danmark och Tyskland på väg till Sverige mellan den 4 januari 2016 och den 4 maj 2017. ID-kontrollerna, eller transportörsansvaret som det formellt hette, innebar att bland andra DSB och ForSea ålades att innan tågen och färjorna lämnade Danmark kontrollera att alla passagerare hade giltiga pass eller ID-kort för inresa i Sverige. Resenärerna fick sedan återigen visa upp pass/ID-handlingar vid den tillfälliga svenska gränskontrollen som fortfarande finns kvar.
ID-kontrollerna innebar dels att trafikoperatörerna fick stora kostnader för att hyra in personal för ID-kontroller, dels att det uppstod förseningar för passagerare. Främst var det tågtrafiken över Öresund som drabbades i form av färre tågavgångar, tågbyten, ökade restider och fler förseningar. Tidvis kunde restiden med tåg från Köpenhamn till Malmö bli fördubblad när id-kontrollerna inledningsvis medförde tåg- och perrongbyte på stationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup samt ett längre uppehåll för gränskontroll vid stationen i Hyllie.
Fakta: SJ Öresund blir ansvarigt att utföra ID-kontrollerna av Øresundstågens passagerare – ingen kontroll av privatbilar över bron
ID-kontrollerna gäller transportörer, det vill säga främst bussbolag, färjerederier och tågoperatörer som åläggs att kontrollera att passagerare har giltig ID-handling innan de åker in i Sverige. Missar transportörerna att kolla kan de åläggas att betala en avgift på 50 000 kronor per person som saknar giltig ID-handling vid ankomsten till Sverige. Øresundsbron har inget ansvar att utföra ID-kontroller eftersom de är en infrastrukturägare och ingen transportverksamhet. Däremot omfattas bussbolag som kör över bron av kravet på id-kontroller. Det innebär bl.a. att busspassagerare som åker från Danmark till Bornholm via Öresundsbron och Ystad kommer att få visa upp giltiga ID-handlingar. När det gäller tågpassagerare är det idag SJ Öresund som svarar för trafiken med Öresundståg även på dansk sida och som då blir ansvarig för att utforma och utföra id-kontrollerna vid stationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup. Vid ID-kontrollerna under 2016-2017 var det danska statliga tågbolaget DSB som skötte trafiken på dansk sida och som därmed ansvarade för ID-kontrollerna på Kastrup.
Analys: ID-kontroller krymper den gemensamma arbetsmarknaden och slår mot Öresundspendlarnas privatliv
Øresundsinstituttet, som ger ut News Øresund, utarbetade under 2016 en rad analyser av effekterna av ID- och gränskontroller över Öresund.
Ny vardag för pendlarna över Öresund – konsekvenser av införandet av ID- och gränskontroller mellan Danmark och Sverige, del 1. Analys skriven av Karin Winter, doktorand vid avdelningen för Urbana och Regionala studier vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm, KTH, i samarbete med Øresundsinstituttet och som visar att ID- och gränskontrollerna genom ökade restider och fler förseningar hade en negativ inverkan på Öresundspendlarna och deras familjer. Juni 2016.
Den gemensamma arbetsmarknaden över Öresund krymper – konsekvenser av införandet av ID- och gränskontroller mellan Danmark och Sverige, del 2. Skriven av Øresundsinstituttets analytiker och tar upp hur den gemensamma dansk-svenska arbetsmarknaden påverkas av förlängda restider mm. Att ID- och gränskontrollerna ökade restiden mellan Köpenhamn H och Malmö C innebar att 322 000 färre danska jobb gick att nå inom en timme för svenska Öresundspendlare. Juli 2016
Uppdragsanalys för Nordiska ministerrådet: ID- och gränskontroller i Norden – effekter av ID- och gränskontroller i ett nordiskt perspektiv. Rapporten fokuserar på de effekter kontrollerna har på mobiliteten, resenärer och ekonomin i de nordiska gränsregionerna. Juni 2016
Utvärdering av effekter av tillämpningen av förordning om vissa identitetskontroller . Øresundsinstituttet har gjort det faktamässiga analysarbetet som ligger till underlag för Länsstyrelsen i Skånes svar på ett svenskt regeringsuppdrag om att utvärdera hur de införda ID-kontrollerna har påverkat arbetstillfällen, handel och turism i länet samt restider i Öresundsregionen. September 2016.
Effekter av ID- och gränskontroller i Norden II . Analysen visar att kontrollerna generellt fungerar relativt smidigt och att de inte stör trafiken med undantag för tågtrafiken över Öresundsbron där både tillgängligheten och restiden har försämrats väsentligt. Det är också i Öresundsområdet som tranportörernas kostnader för ID-kontrollerna är som störst. Rapporten har utarbetats av Öresundsinstittutet på uppdrag av Nordiska ministerrådet. Oktober 2016
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen