Politik
Svenskt beslut om ID- och gränskontrollerna närmar sig

Den 4 november löper det svenska beslutet om ID-kontroller av passagerare på väg med tåg, buss eller färja från Danmark till Sverige ut. Den 11-12 november löper beslutet och EU-tillståndet för de tillfälliga inre gränskontrollerna mellan bland annat Tyskland, Danmark och Sverige ut. Inom de närmaste veckorna måste den svenska regeringen fatta två beslut med stor inverkan på resandet över Öresund.
Ännu har inte den svenska regeringen gett något formellt besked om ID- och gränskontrollernas framtid. Danska och svenska medier lägger pussel med korta kommentarer från ministrar och statsministrar.
Sveriges inrikesminister Anders Ygeman (S) har i någon form fört diskussioner med Danmarks justitieminister Søren Pind (V) där behovet av fortsatta gränskontroller ställdes mot frågan hur de kan göras smidigare för att inte ge lika stora negativa effekter på resandet över Öresund som i dagsläget. Det uppgav Anders Ygeman till Berlingsk i förra veckan.
Denna veckan beslutade Sverige att tillsammans med bland andra Danmark, Norge och Tyskland sända ett brev till EU-kommissionen om att få förlänga de tillfälliga inre gränskontrollerna. Till TT markerar dock Anders Ygeman under onsdagen att brevet inte innebär att den svenska regeringen fattat ett beslut om gränskontrollernas framtid.
– Vi behåller vår handlingsfrihet att kunna förlänga gränskontrollerna. Om vi inte skrev det här brevet skulle vi inte ha handlingsfrihet att förlänga kontrollerna.
I måndags besökte statsminister Stefan Löfven (S) Malmö och markerade att han känner en oro för att flyktingströmmen till Sverige åter kan komma att öka ”Vad händer i Mosul? Vi kanske har en ny gigantisk flyktingström här om ett tag”.
Danmarks statsminister Lars Løkke Rasmussen var redan i samband med de nordiska statsministrarnas möte på Åland i början av oktober tydlig om sin hållning: ”Jag förutspår att vi förlänger den interna gränskontrollen” sade han och betonade samtidigt att det först krävs en dialog med EU.
De tillfälliga inre gränskontrollerna är ett beslut som kräver godkännande från EU och som gäller fram till och med den 11 november i bland annat Tyskland, Danmark och Sverige. Dessa kontroller sköts i Sverige av svensk polis och civilanställda vid bland annat Öresundsbrons betalstation i Lernacken, vid tågstationen i Hyllie och vid Scandlines färjeterminal i Helsingborg. Dessa kontroller benämns ibland felaktigt för passkontroller.
ID-kontrollerna anser den svenska regeringen är ett rent inhemskt beslut och som just nu gäller fram till och med den 4 november. ID-kontrollerna gäller det transportörsansvar som innebär att företag som transporterar passagerare med tåg, buss eller färja till Sverige måste kontrollera att passagerarna har en godkänd legitimation innan de lämnar Danmark. ID-kontrollerna har dels fått kritik för att det är ett svenskt beslut som påverkar transportföretag på dansk mark, dels för att de orsakat problem främst för tågpassagerarna över Öresund med längre restider, tågbyten, färre tågavgångar och ökad trängsel. Transportföretagen har klagat över de kostnader som ID-kontrollerna medför och där endast Skånetrafiken fått löfte om ersättning.
Inför beslutet om förlängning av kontrollerna har den svenska regeringen gett i uppdrag åt en rad myndigheter men även Malmö stad, Region Skåne och Øresundsinstituttet att inkomma med synpunkter på kontrollernas inverkan på samhället i olika perspektiv. Klicka här för att läsa Länsstyrelsen i Skånes rapport till regeringen och som bygger på en faktaanalys gjord av Øresundsinstituttet.
Den svenska regeringen har sedan sänt en rapport till EU-kommissionen där man enligt Sveriges Radios ekoredaktion konstaterar att gränskontrollerna behövs i södra Sverige för att upprätthålla allmän ordning och säkerhet. Samtidigt noterar regeringen att den svenska polisen sedan i augusti gjort mer än tre miljoner kontroller men att bara 78 asylsökande har registrerats. (News Øresund)
EU-möte i Bryssel öppnar för fortsatta gränskontroller
Under torsdagen och fredagen möts EU:s 28 stats- och regeringschefer och enligt danska och svenska medier har de öppnat för förlängda gränskontroller genom att i ett skriftligt dokument nämna att man siktar på att återgå till Schengenöverenskommelsen genom att justera de tillfälliga inre gränskontrollerna ”så att de reflekterar det nuvarande behovet.
-
Danmark5 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur11 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Infrastruktur11 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Norden10 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv8 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv8 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Samhälle12 månader sedan
Nu börjar visitationszoner efter dansk modell gälla i Sverige
-
Samhälle11 månader sedan
Danmark skriver ner befolkningsprognosen – väntas nå 6 miljoner invånare 2028