Danmark
Stora dansk-tyska satsningar inför Fehmarn Bält-tunneln – Sverige satsar på att underlätta för den befintliga tågtrafiken
Tidsplanen för Fehmarn Bält-tunneln ligger fast och ska invigas 2029. Det var budskapet från Morten Kramer Nielsen, kommunikationschef på Fermern A/S, på Øresundsinstituttets konferens Real Estate Øresund. Förbindelsen kommer med största sannolikhet öka godstrafiken i Sverige, där det framför allt är sträckan Hässleholm-Lund som är kritisk, menar Stina Nilsson från Trafikverket.
– Fehmarn Bält-tunneln kommer ge enorma möjligheter. Hamburg har ambitionen att bli Skandinaviens sydligaste stad. När vi är färdiga kan man åka bil mellan Rödby och Puttgarden på 10 minuter, eller 7 minuter med tåg. Restiden med tåg mellan Köpenhamn och Hamburg minskar till två och en halv timme, sade Morten Kramer Nielsen, kommunikationschef på statliga danska Fermern A/S som ansvarar för bygget.
Stora infrastruktursatsningar i både Danmark och Tyskland
Men det är inte bara själva tunneln som det satsas på i Danmark och Tyskland, enligt Kramer Nielsen:
– Förutom tunnelbygget pågår det jättestora investeringar på danska sidan. Det byggs en bland annat en ny bro, Storstrømsbroen, mellan Falster och Själland, dubbelspårig järnväg till Rødby och ett ”fast-track” på Kastrup station för att kunna ta emot ökad godstrafik. Det satsas även 100 miljarder på den tyska sidan som ska gå till bland annat dubbelspår för järnväg mellan Lübeck och Puttgarden, samt ny motorvägssträcka.
Fehmarn Bält-tunneln kommer att finansieras av användarna. Så även om inte svenska staten är medfinansiär, kommer svenskarna ändå att vara med att betala för den. Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande i Malmö, var kritisk till avsaknaden av statliga svenska pengar.
– I en snabbt växande stad, i en snabbt växande region behövs det investeringar. Det handlar om bostäder, det handlar om infrastruktur. Ni har hört mig prata om Fehmarn Bält länge, långt innan tillstånden var klara. Jag skulle säga att det är en av de viktigaste investeringarna för svensk och för vår regions utveckling och där är inte Sverige med på att finansierar med en enda krona.
Öresundsmetro viktig pusselbit, enligt kommunstyrelseordföranden
Katrin Stjernfeldt Jammeh pratade om behovet att ”knyta ihop Sverige”, genom bland annat satsningar på Södra stambanan, men även knyta ihop Sverige och Danmark:
– Där är också Öresundsmetron en viktig del, den hade i sig halverat restiden mellan Malmö och Köpenhamn och förstorat vår redan stora region med en miljon personer som kan ta sig till jobbet inom en timme. Det motsvarar hela Stockholm, sade hon.
Utbyggnad av järnväg tar tid – så prioriterar Trafikverket
I Sverige är det Trafikverket som ansvarar för utbyggnaden av järnvägen i Sverige. På Real Estate Øresund 2024 fanns myndigheten representerad i form av Stina Nilsson, samhällsplaneringschef för södra regionen.
När det gäller satsningar på den svenska järnvägen är det framför allt sträckan Hässleholm-Lund som är den ”absolut viktigaste enskilda åtgärden”, enligt Stina Nilsson. Den sträckan har över 80 procents kapacitetsutnyttjande, vilket innebär problem att hålla tidtabellen och släppa på nya tåg. Problem som uppstår där sprider sig till andra delar av systemet.
– Vi kommer inte hinna bygga någon ny järnväg innan Fehmarn Bält invigs, men vi kan underlätta för tågtrafiken, sade hon och pekade på beslutade åtgärder som en utbyggnad av rangerbangården i Malmö och ett antal förbigångsspår och mötesspår.
Därefter måste stationen i både Hässleholm och Helsingborg byggas ut.
– De klarar inte mer kapacitet. Vi måste bygga ut noderna, därefter kan man bygga fler dubbelspår.
Trafikverket ska undersöka kapaciteten över Öresundsbron
Trafikverket har även ett regeringsuppdrag att utreda kapaciteten och redundansen över Öresund, som de ska leverera till regeringen till våren eller tidig sommar.
– Det vi kan se nu är att kapacitetsbegränsningarna inte finns över bron, utan snarare på land. Järnvägen norr om Hässleholm blir en flaskhals innan bron blir det. Men redundansen över Öresund är ett problem redan i dag. Därför är det viktigt att ha den här frågan med på dagordningen. (Henrik Smångs – News Øresund)
Fakta: Fehmarn Bält-projektet
I dag trafikeras Fehmarn Bält mellan Lolland i Danmark och Fehmarn i Tyskland av Scandlines färjor, men den 1 januari 2021 togs det första spadtaget i det som ska bli en 18 kilometer lång sänktunnel för bil- och tågtrafik.
Danmark började planera för en tunnel 1991 och 2007 kom regeringarna i respektive länder överens om bygget, men först 2020 kom ett slutligt tyskt godkännande.
Enligt Fermern A/S, det danska bolaget som ansvarar för bygget, ska tunneln öppna 2029, och kommer att korta restiden mellan Köpenhamn och Hamburg från 4,5 timmar till 2,5.
Hela tunnelbygget kommer att kosta drygt 50 miljarder danska kronor (räknat med 2015 års prisnivå), och kommer att betalas av användarna.
-
Samhälle5 år sedan
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle4 år sedan
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur5 år sedan
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle4 år sedan
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle5 år sedan
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle5 år sedan
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle4 år sedan
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden5 år sedan
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen