Connect with us

Infrastruktur

Skånsk besvikelse över regeringens transportplan

Publicerad

den

Pontus

Sommaren 2013 berättade de skånska regionpolitikerna om trängseln på de skånska järnvägsspåren och behovet av bland annat fyrspårig järnväg till Hässleholm vid ett möte på Malmö Central. På tisdagen gav regeringen beskedet att det inte blir pengar till fyra spår till Hässleholm i den nya nationella transportplanen. Från vänster: Ewa Bertz (FP) förste vice ordförande i Regionala tillväxtnämnden, Christin Axelsson (S), andre vice ordförande i Regionala tillväxtnämnden samt Pontus Lindberg (M), ordförande i Regionala tillväxtnämnden. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Det blir inga statliga pengar till fyrspårig järnväg mellan Lund och Hässleholm eller spårvagnar i Lund, Helsingborg och Malmö. När regeringen under tisdagen presenterade sin nya nationella transportplan värd 522 miljarder kronor blev flera skånska politiker besvikna.

Skånska politiker har lobbat för att en första del av en höghastighetsjärnväg skulle byggas mellan Lund och Hässleholm. Så blev det inte i den nya transportplanen utan endast löfte om fortsatt utredning. Inte heller de spårvägssatsningar som kommunerna i Lund, Malmö och Helsingborg önskat fanns med. Däremot avsätts stora summor till en utbyggnad av tunnelbana, vägar och järnvägar i och kring Stockholm. Det har skapat upprörda känslor bland de skånska politikerna.

­ – Den nya nationella transportplanen liknar mest en lokal transportplan för Stockholm. Det är inte en plan för hela landet. Att regeringen presenterar den redan beslutade utbyggnaden till fyra spår mellan Malmö och Lund som den stora satsningen i Skåne är för svagt. Sätt igång med bygget istället! Regeringen sviker Skånes näringsliv och befolkning och missar helt den potential som finns för Sverige här, säger Malmös socialdemokratiska borgmästare Katrin Stjernfeldt Jammeh i en kommentar.

Även hos Region Skåne är man missnöjd även om de samtidigt ser positivt på många satsningar runt om i Skåne.

– Det är klart att det alltid i den här världen finns ett mått av besvikelse. Men vi har fått gehör för det vi har argumenterat för och tar flera viktiga steg, säger Pontus Lindberg (M), regionråd och ordförande för Regionala Tillväxtnämnden i Region Skåne.

Bland annat finns en utbyggnad av Västkustbanan mellan Lund och Göteborg till dubbelspår på huvuddelen av sträckan och fem nya pendeltågsstationer, superbussar samt vägsatsningar på E22 och E65 med i den nya transportplanen som regeringen presenterade idag. Sammantaget investeras 522 miljarder svenska kronor varav omkring 16 miljarder kronor satsas i Skåne.

Pontus Lindberg har lett förhandlingarna med regeringen om att få till stånd ett så kallat Skånepaket. Det skulle innebära ett särskilt avtal med regeringen om fler satsningar på infrastrukturen i Skåne likt det som tidigare gjorts i Göteborg. I dagens plan fanns inget Skånepaket med, men arbetet fortsätter.

– Vi har inte gett upp tanken om ett Skånepaket, men vi är nöjda att vi har nått så här långt. Vi tror att det är viktigt att fortsätta agera gemensamt i Skåne och visa att vi är en tillväxtregion i paritet med de andra två, säger Pontus Lindberg.

Fördelningen av pengarna i planen ger 86 miljarder svenska kronor till underhåll av järnvägen, 155 miljarder till underhåll av vägarna och 281 miljarder till utveckling av transportsystemet. Det finns en politisk oenighet om fördelningen mellan de olika trafikslagen i Sverige, enligt infrastrukturministern, som försvarar valet.

– Man måste komma ihåg att vägarna i Sverige, som är ett långt land, är tio gånger fler mil än järnvägen, säger Catharina Elmsäter-Svärd (M), infrastrukturminister i Sverige.

Även om hon benämner planen som historisk när det gäller omfattningen så tror hon inte att alla blir nöjda. Önskemålen har varit dubbelt så stora som regeringens anslag. Sammantaget har remissinstanserna velat ha satsningar för 1140 miljarder svenska kronor och regeringen har fått prioritera.

– Vi har fokuserat på det som leder till jobb och stärker konkurrenskraften, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Andra investeringar i den nya planen är bland annat en ny tunnelbanelinje i Stockholm, utbyggnad av E20 som genom Västergötland och upprustning av E10 genom Norrbotten. (News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle18 september, 2020

Smittspridningen ökar på den danska sidan Öresund

Spridningen av covid-19 har de senaste dagarna fortsatt att öka i Köpenhamn och övriga Östdanmark vilket föranlett nya åtgärder. I...

Samhälle15 september, 2020

Danmark inför landsomfattande restriktioner – fler uppmanas att arbeta hemifrån

Från och med klockan 12 på lördagen införs nya restriktioner för att begränsa spridningen av coronaviruset i Danmark. Reglerna gäller...

Life Science18 september, 2020

Stor efterfrågan får forskarparken COBIS att utöka med 3500 kvm

För att kunna möta efterfrågan så hyr forskarparken Copenhagen Bio Science Park (COBIS) in sig i Rigshospitalets intilliggande lokaler från...

Turism/kultur18 september, 2020

Covid-19 delar dansk turism: fullbelagt på hotell i Aarhus – 20 procents beläggning i Köpenhamn

Dansk turism har utvecklas i helt olika riktningar på Jylland och i Köpenhamn under sommaren. Zleep hotels har haft utsålt...

Turism/kultur18 september, 2020

Betydelsen av tv-serien Bron diskuteras på Bokmässan i Göteborg

Medieupplevelsers roll för att förstå och förhålla sig till samtida händelser, med utgångspunkt i tittarnas upplevelser av tv-serien Bron –...

Samhälle18 september, 2020

Läs News Øresunds veckobrev 18 september

– Smittspridningen ökar i Danmark: nya nationella restriktioner införs med uppmaning till hemarbete. Reglerna som en tid funnits i Köpenhamn...

Danmark17 september, 2020

Danska operationer skjuts fortfarande upp på grund av coronapandemin

Hittills i år har sjukhusen i Danmark genomfört 75 000 färre operationer än under samma period i fjol. Framför allt var...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.