Infrastruktur
Skånsk besvikelse över regeringens transportplan


Sommaren 2013 berättade de skånska regionpolitikerna om trängseln på de skånska järnvägsspåren och behovet av bland annat fyrspårig järnväg till Hässleholm vid ett möte på Malmö Central. På tisdagen gav regeringen beskedet att det inte blir pengar till fyra spår till Hässleholm i den nya nationella transportplanen. Från vänster: Ewa Bertz (FP) förste vice ordförande i Regionala tillväxtnämnden, Christin Axelsson (S), andre vice ordförande i Regionala tillväxtnämnden samt Pontus Lindberg (M), ordförande i Regionala tillväxtnämnden. Foto: News Øresund – Johan Wessman
Det blir inga statliga pengar till fyrspårig järnväg mellan Lund och Hässleholm eller spårvagnar i Lund, Helsingborg och Malmö. När regeringen under tisdagen presenterade sin nya nationella transportplan värd 522 miljarder kronor blev flera skånska politiker besvikna.
Skånska politiker har lobbat för att en första del av en höghastighetsjärnväg skulle byggas mellan Lund och Hässleholm. Så blev det inte i den nya transportplanen utan endast löfte om fortsatt utredning. Inte heller de spårvägssatsningar som kommunerna i Lund, Malmö och Helsingborg önskat fanns med. Däremot avsätts stora summor till en utbyggnad av tunnelbana, vägar och järnvägar i och kring Stockholm. Det har skapat upprörda känslor bland de skånska politikerna.
– Den nya nationella transportplanen liknar mest en lokal transportplan för Stockholm. Det är inte en plan för hela landet. Att regeringen presenterar den redan beslutade utbyggnaden till fyra spår mellan Malmö och Lund som den stora satsningen i Skåne är för svagt. Sätt igång med bygget istället! Regeringen sviker Skånes näringsliv och befolkning och missar helt den potential som finns för Sverige här, säger Malmös socialdemokratiska borgmästare Katrin Stjernfeldt Jammeh i en kommentar.
Även hos Region Skåne är man missnöjd även om de samtidigt ser positivt på många satsningar runt om i Skåne.
– Det är klart att det alltid i den här världen finns ett mått av besvikelse. Men vi har fått gehör för det vi har argumenterat för och tar flera viktiga steg, säger Pontus Lindberg (M), regionråd och ordförande för Regionala Tillväxtnämnden i Region Skåne.
Bland annat finns en utbyggnad av Västkustbanan mellan Lund och Göteborg till dubbelspår på huvuddelen av sträckan och fem nya pendeltågsstationer, superbussar samt vägsatsningar på E22 och E65 med i den nya transportplanen som regeringen presenterade idag. Sammantaget investeras 522 miljarder svenska kronor varav omkring 16 miljarder kronor satsas i Skåne.
Pontus Lindberg har lett förhandlingarna med regeringen om att få till stånd ett så kallat Skånepaket. Det skulle innebära ett särskilt avtal med regeringen om fler satsningar på infrastrukturen i Skåne likt det som tidigare gjorts i Göteborg. I dagens plan fanns inget Skånepaket med, men arbetet fortsätter.
– Vi har inte gett upp tanken om ett Skånepaket, men vi är nöjda att vi har nått så här långt. Vi tror att det är viktigt att fortsätta agera gemensamt i Skåne och visa att vi är en tillväxtregion i paritet med de andra två, säger Pontus Lindberg.
Fördelningen av pengarna i planen ger 86 miljarder svenska kronor till underhåll av järnvägen, 155 miljarder till underhåll av vägarna och 281 miljarder till utveckling av transportsystemet. Det finns en politisk oenighet om fördelningen mellan de olika trafikslagen i Sverige, enligt infrastrukturministern, som försvarar valet.
– Man måste komma ihåg att vägarna i Sverige, som är ett långt land, är tio gånger fler mil än järnvägen, säger Catharina Elmsäter-Svärd (M), infrastrukturminister i Sverige.
Även om hon benämner planen som historisk när det gäller omfattningen så tror hon inte att alla blir nöjda. Önskemålen har varit dubbelt så stora som regeringens anslag. Sammantaget har remissinstanserna velat ha satsningar för 1140 miljarder svenska kronor och regeringen har fått prioritera.
– Vi har fokuserat på det som leder till jobb och stärker konkurrenskraften, säger Catharina Elmsäter-Svärd.
Andra investeringar i den nya planen är bland annat en ny tunnelbanelinje i Stockholm, utbyggnad av E20 som genom Västergötland och upprustning av E10 genom Norrbotten. (News Øresund – Jenny Andersson)
-
Danmark6 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Danmark12 månader sedan
Danskt trepartsavtal om CO2-avgift för lantbruket klart – visar att 2030-målet för utsläppen nås
-
Näringsliv10 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Norden12 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv10 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Danmark9 månader sedan
Utan invandring eller stigande fruktsamhet kommer antalet invånare i Danmark att minska kraftigt
-
Samhälle12 månader sedan
Danmark firar inte midsommarafton utan Sankt Hans-afton på söndag
-
Politik8 månader sedan
Region Skånes politiker uppvaktar Danmarks regering för att få behålla samarbetet med danska regioner