Infrastruktur
Skånsk besvikelse över regeringens transportplan
Det blir inga statliga pengar till fyrspårig järnväg mellan Lund och Hässleholm eller spårvagnar i Lund, Helsingborg och Malmö. När regeringen under tisdagen presenterade sin nya nationella transportplan värd 522 miljarder kronor blev flera skånska politiker besvikna.
Skånska politiker har lobbat för att en första del av en höghastighetsjärnväg skulle byggas mellan Lund och Hässleholm. Så blev det inte i den nya transportplanen utan endast löfte om fortsatt utredning. Inte heller de spårvägssatsningar som kommunerna i Lund, Malmö och Helsingborg önskat fanns med. Däremot avsätts stora summor till en utbyggnad av tunnelbana, vägar och järnvägar i och kring Stockholm. Det har skapat upprörda känslor bland de skånska politikerna.
– Den nya nationella transportplanen liknar mest en lokal transportplan för Stockholm. Det är inte en plan för hela landet. Att regeringen presenterar den redan beslutade utbyggnaden till fyra spår mellan Malmö och Lund som den stora satsningen i Skåne är för svagt. Sätt igång med bygget istället! Regeringen sviker Skånes näringsliv och befolkning och missar helt den potential som finns för Sverige här, säger Malmös socialdemokratiska borgmästare Katrin Stjernfeldt Jammeh i en kommentar.
Även hos Region Skåne är man missnöjd även om de samtidigt ser positivt på många satsningar runt om i Skåne.
– Det är klart att det alltid i den här världen finns ett mått av besvikelse. Men vi har fått gehör för det vi har argumenterat för och tar flera viktiga steg, säger Pontus Lindberg (M), regionråd och ordförande för Regionala Tillväxtnämnden i Region Skåne.
Bland annat finns en utbyggnad av Västkustbanan mellan Lund och Göteborg till dubbelspår på huvuddelen av sträckan och fem nya pendeltågsstationer, superbussar samt vägsatsningar på E22 och E65 med i den nya transportplanen som regeringen presenterade idag. Sammantaget investeras 522 miljarder svenska kronor varav omkring 16 miljarder kronor satsas i Skåne.
Pontus Lindberg har lett förhandlingarna med regeringen om att få till stånd ett så kallat Skånepaket. Det skulle innebära ett särskilt avtal med regeringen om fler satsningar på infrastrukturen i Skåne likt det som tidigare gjorts i Göteborg. I dagens plan fanns inget Skånepaket med, men arbetet fortsätter.
– Vi har inte gett upp tanken om ett Skånepaket, men vi är nöjda att vi har nått så här långt. Vi tror att det är viktigt att fortsätta agera gemensamt i Skåne och visa att vi är en tillväxtregion i paritet med de andra två, säger Pontus Lindberg.
Fördelningen av pengarna i planen ger 86 miljarder svenska kronor till underhåll av järnvägen, 155 miljarder till underhåll av vägarna och 281 miljarder till utveckling av transportsystemet. Det finns en politisk oenighet om fördelningen mellan de olika trafikslagen i Sverige, enligt infrastrukturministern, som försvarar valet.
– Man måste komma ihåg att vägarna i Sverige, som är ett långt land, är tio gånger fler mil än järnvägen, säger Catharina Elmsäter-Svärd (M), infrastrukturminister i Sverige.
Även om hon benämner planen som historisk när det gäller omfattningen så tror hon inte att alla blir nöjda. Önskemålen har varit dubbelt så stora som regeringens anslag. Sammantaget har remissinstanserna velat ha satsningar för 1140 miljarder svenska kronor och regeringen har fått prioritera.
– Vi har fokuserat på det som leder till jobb och stärker konkurrenskraften, säger Catharina Elmsäter-Svärd.
Andra investeringar i den nya planen är bland annat en ny tunnelbanelinje i Stockholm, utbyggnad av E20 som genom Västergötland och upprustning av E10 genom Norrbotten. (News Øresund – Jenny Andersson)
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen