Infrastruktur
Skånetrafiken sätter in plattformsvärdar och förstärker bemanningen ombord på Öresundstågen i sommar
Ökat resande, banarbete, tåg som renoveras och SJ:s inställda trafik mellan Göteborg och Malmö/Köpenhamn är några av faktorerna som kan påverka Öresundstågstrafiken i sommar. Antalet tåg kan inte öka, men däremot jobbar Skånetrafiken med att optimera användningen och köra långa tåg när de behövs som mest. Dessutom förstärks bemanningen ombord och plattformsvärdar sätts in på utvalda stationer för att öka informationen till kunderna. Under hösten kommer det finnas fler tåg tillgängliga när renoveringarna är klara och Skånetrafiken köper in tio begagnade Öresundståg från DSB.
Det finns flera faktorer som pekar mot en hög belastning på Öresundstågen i sommar:
- Turismen och flygtrafiken är tillbaka efter nedgången under coronapandemin
- SJ har ställt in sina avgångar Göteborg-Malmö/Köpenhamn
- Planerade banarbeten på Västkustbanan gör att tågen bara går till Mölndal
- Den löpande renoveringen av Öresundstågen pågår fortsatt
- Trafikverkets nya planeringssystem, MKP, har ändrat förutsättningarna
Hur ser situationen ut inför sommartrafiken med Öresundstågen?
– Vi har planerat fullt ut med den kapaciteten som vi har. Vi ser att resandet har ökat och planerar att köra långa tåg de tider när resandet är som störst. Det gäller främst på Västkustbanan och över Öresundsbron, de sträckningarna är prioriterade. Sen har vi störningar i infrastrukturen både i Sverige och Danmark som har påverkat vår punktlighet och leveransen till kund, säger Emelie Fredell, affärschef Öresundståg på Skånetrafiken, och fortsätter:
– Det vi kan påverka är att köra tågen med rätt antal tågsätt och det har vi stort fokus på nu. Där ser vi en förbättring under de senaste månaderna, men vi är fortsatt inte nöjda, det behövs fler åtgärder för att komma till rätt nivå.
Ökad bemanning och längre tåg
Skånetrafiken kommer inte att kunna köra fler tåg under sommaren, men kan däremot påverka storleken på tågen.
– För att hantera det ökade resandet har vi satt in extra åtgärder. Vi har utökat tågstorlekarna och förstärkt bemanningen ombord för tågen på Västkustbanan samt plattformsvärdar vid nio stationer på Västkustbanan och även vid Kastrup och Hyllie. Det är för att hjälpa till och stödja kunderna, hantera frågor kring cyklar som kan uppstå och skapa ett bra resandeflöde. Vi satsar mycket på informationen till kunderna, via app och hemsida, säger Emelie Fredell.
I början av juni meddelade Skånetrafiken att man avråder resenärer från att ta med cykeln ombord på Öresundstågen som går på västkusten i sommar.
– Det är kopplat till att vi ser att påverkar trängseln ombord och cykel är inte prioriterad utifrån våra andra kundgrupper. Därför har vi gått ut med en avrådan där för att skapa mer kapacitet ombord, säger Emelie Fredell.
På Öresundstågen finns inget krav om att ha bokat en sittplats för att åka med tåget. Är det risk att som resenär bli stående kvar på perrongen vid trängsel på tågen i sommar?
– Vi kan inte garantera plats, men det är ombordpersonalen som avgör när tåget är fullt och vi inte kan ta emot fler resenärer. Vi försöker planera så långt som möjligt utifrån resandemängd och vi följer det kontinuerligt. Men vi har satt in den kapacitet som vi har, säger Emelie Fredell.
Tågen på Västkustbanan kommer inte att köra hela vägen till Göteborg på grund av banarbete.
– Tågen vänder i Mölndal. Det blir inte en lika bra resa för kunden och det är mot den bakgrunden som SJ ställer in sitt utbud. I grund och botten är det en infrastruktursatsning som görs för att det ska bli bättre över tid, säger Magnus Andersson, affärschef för fordon och underhåll på Skånetrafiken.
Verkstadsdepån i Hässleholm är i full drift
Sedan 2016 pågår en löpande renovering av Öresundstågen som inte kan pausas under sommarmånaderna även om trafiken väntas öka.
– Vi är inne på sluttampen av renoveringen och i höst är alla tågen genomgångna. Det är tre fordon som kommer att vara borta på grund av renovering, vi kan inte göra uppehåll nu under sommaren. Men vi har några fordon som vi skulle behöva göra speciella förarbeten på som vi har styrt om så att det inte inträffar under högtrafiken. Vi har också jobbat undan så att tyngre förebyggande åtgärder ska vara ett minimum nu om det kommer akuta fel som måste åtgärdas, säger Magnus Andersson.
Under våren har det uppstått fel med bland annat klimatanläggningarna på tågen som drabbat främst brotrafiken. Det gav brist på tåg under ett antal dagar. Men de tidigare utmaningarna med driften av den nya depån i Hässleholm är däremot borta, berättar Magnus Andersson.
– Uppstartsproblemen som vi hade under 2021 är vi helt igenom. Vi har i grunden en bra leverans från verkstaden och når uppsatta mål, säger han.
Trafikverkets nya planeringssystem har lett till trafikstörningar
Sedan årsskiftet har Trafikverket ett nytt system för att planera kapaciteten på järnvägen, kallat MPK (Marknadsanpassad planering av kapacitet). Enligt Tågföretagen har det lett till att framförhållningen vid banarbete och leveransen av tåglägen har minskat. Det är även något som har påverkat Öresundstågstrafiken, bland annat när det uppstått trafikstörningar vid Triangeln då trafiken inte har kunnat ledas om via Kontinentalbanan som tidigare, berättar Emelie Fredell.
– Det är ett stelare system som har svårt med ändringar på kort varsel. Vi har dialog med Trafikverket och lyfter vårt behov. Öresundstågssystemet är komplext, vi måste kunna göra omledningar, säger hon.
Skånetrafiken har löpande kvalitetsuppföljningar med Trafikverket och även problemen som uppstår som en följd av att banarbetsplaneringen ligger sent har lyfts med myndigheten.
– De har en plan för när det ska förbättras, men det ligger tyvärr ganska många månader bort, säger Magnus Andersson.
Mer kapacitet i december – tio nygamla tåg tillkommer
I samband med att det varit många Öresundståg som har tagits ur drift samtidigt för renovering tidigare har Skånetrafiken satt in Pågatåg på vissa sträckor på Västkustbanan för att frigöra fler Öresundståg som kan köra över bron. Det är bara Öresundstågen som kan hantera de olika ström- och signalsystemen i Sverige och Danmark.
– I nästa tågplan som gäller från december får vi nya tåg och vi planerar för att köra med Pågatåg i några inhemska lägen som en avlastning av Öresundstågssystemet, säger Magnus Andersson.
De nya tågen som tillkommer i december gäller tio begagnade Öresundståg som Skånetrafiken köper av DSB för sammantaget 610 miljoner kronor. Tågen har använts av DSB till inhemsk regionaltrafik under innevarande år. Sammantaget finns 111 Öresundståg varav 101 används i trafiken idag.
(News Øresund – Jenny Andersson)
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen