Connect with us

Samhälle

Skånetrafiken och DSB hoppas på 10-minuterstrafik över Öresund innan jul

Publicerad

den

Oresundstog Kastrup webb

Skånetrafiken och DSB har nu två konkreta alternativ till hur ID-kontrollen vid stationen på Köpenhamns flygplats i Kastrup kan förbättras och som de hoppas kunna genomföra i november eller december. Men först ska de genomföra datasimuleringar och testår innan de väljer mellan alternativen. Foto: News Øresund

En återgång till 10-minuterstrafik med Öresundståg i rusningstid, en robustare trafiklösning som minskar antalet förseningar och kortare restid. Så hoppas Skånetrafiken att tågtrafiken över Öresund ska kunna förbättras i november eller december. Under de kommande två månaderna ska DSB och Skånetrafiken testa några alternativa förslag till förbättrat trafikupplägget i datasimuleringar och dessutom genomföra praktiska tester. Det handlar i första hand om en ny lösning för ID-kontrollen på tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup men även gränskontrollerna vid Hyllie ska ses över.

– Vi vill korta restiderna med tåg över Öresundsbron och då handlar det både om ID-kontrollerna på Kastrup och gränskontrollerna på Hyllie, säger Skånetrafikens tågchef Magnus Andersson till News Øresund.
Han betonar att det även är viktigt att skapa ett mera normalt trafikflöde vid tågstationen på Köpenhamns flygplats vid Kastrup så att trafiken blir “robustare” med mindre förseningar och att Öresundstågen kan nyttjas bättre genom att slippa köra tomma tåg på vissa sträckor. Alla tåg blir “resandetåg igen” som Magnus Andersson uttrycker det. Förhoppningen är att även kunna återuppta 10-minuterstrafiken under rusningstid vilket skulle minska trängseln på tågen och underlätta för pendlarna. Idag är det 20 minuter mellan avgångarna oavsett tid på dagen.

Att Skånetrafiken och DSB nu ser på lösningar både på Kastrup och i Hyllie innebär att de tidigare planerna på en samordnad ID- och gränskontroll till en plats i dagsläget inte tycks vara aktuella. I första hand är det trafiklösningen vid den underdimensionerade tågstationen vid Köpenhamns flygplats i Kastrup som Skånetrafiken och DSB vill ändra på.

Det har länge varit känt att Skånetrafiken och DSB försökt hitta en lösning där ID-kontrollen av resande mot Sverige kan hanteras vid samma perrong på Kastrup som ankommande tåg från Köpenhamn.  Det skulle underlätta för resenärer som slipper rusa upp i flygplatsens terminalbyggnad och ner till nästa plattform. Samtidigt skulle det “normalisera” trafikupplägget för tågen vid flygplatsen. Den nuvarande lösningen blockerar spåren på Kastrup så att SJ:s X2000 tåg från Stockholm och DSB:s Bornholmståg till Ystad inte kan stanna där samtidigt som Öresundståg från Sverige tvingas köra förbi Kastrup om de är försenade – till stressade flygpassagerares förtvivlan.

De båda tågföretagen har nu nått så långt i diskussionerna att de har ett par alternativa lösningar som ska provas genom datasimuleringar och fysiska prov och då handlar det inte bara om trafikupplägget utan även om utrymningsmöjligheter och brandsäkerhet. I torsdags i förra veckan förankrades förslagen på politisk nivå vid ett möte mellan Danmarks transportminister Hans Christian Schmidt (V) och Region Skånes ordförande Henrik Fritzon (S). Enligt Magnus Andersson ska datasimuleringar och tester genomföras under september och oktober så att ett beslut kan fattas under första halvan av november. Sedan räknar han med att det tar någon vecka att genomföra det förslag som väljs ut. Det innebär att tågresenärerna över Öresund kan se fram emot en förbättrad situation innan jul och lagom till ettårsdagen av de tillfälliga kontrollerna.

– Vi hoppas på 10-15 minuter kortare restid jämfört med den annonserade restiden, säger Magnus Andersson men är noga med att påpeka att den faktiska restiden inte kortas lika mycket eftersom det lagts in extra marginaler i den nuvarande officiella tidtabellen.
Idag visar Skånetrafikens restidsplanerare att det tar 35 minuter att åka tåg från Malmö C till Köpenhamns huvudbangård och 75 minuter åt andra hållet. Skillnaden i restid på 40 minuter beror på  ID- och gränskontrollerna.

Det finns två olika förslag till hur ID-kontrollen kan fungera på en och samma perrong på Kastrup. Det förslag som skulle bli enklast för passagerarna innebär att det ankommande tåget från Köpenhamn stannar på ena halvan av perrongen och att passagerarna kliver ur och går igenom en kontroll som finns på längden mellan de två halvorna av samma perrong. Ett problem blir då att de längsta tågen inte ryms och att man då tvingas låsa några dörrar längst bak i tåget. Andra frågor som måste lösas är om det krävs stängsel till ID-kontrollen eller om det räcker med band som idag, det vill säga om kontrollen ska få en mera permanent utformning eller ej. Att perrongen är ganska smal gör att de måste fundera över om logistiken fungerar. (News Øresund)

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Infrastruktur22 oktober, 2021

Ny utredning visar möjliga stationslägen i Malmö för en Öresundsmetro

En Öresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn kan även resultera i ett tunnelbanesystem inne i Malmö. Tre möjliga lägen för de...

Politik22 oktober, 2021

Liberala Venstre och Nye Borgerlige valsamarbetar i 40 danska kommuner

I 40 av Danmarks kommuner har det liberala partiet Venstre ingått i ett så kallad valförbund med nationalkonservativa partiet Nye...

Arbetsmarknad22 oktober, 2021

600 svenska arbetssökande och 15 danska företag väntas till jobbmässa den 27 oktober

På onsdagen den 27 oktober arrangeras en dansk-svensk jobbmässa i Hyllie i Malmö och cirka 600 svenska arbetssökande väntas dit....

Politik22 oktober, 2021

Regeringen presenterar ny strategi som ska stärka Sveriges besöksnäring

Regeringen presenterade under måndagen en ny besöksnäringsstrategi som ska stärka samarbetet bland besöksnäringens aktörer. Sverige ska återigen bli ett attraktivt...

Infrastruktur22 oktober, 2021

Fritidstrafiken över Öresundsbron fortsätter återhämta sig

Fritidstrafiken över Öresundsbron fortsätter att återhämta sig och närma sig nivåerna från före coronapandemin. I vecka 41 var fritidstrafiken över...

Samhälle21 oktober, 2021

Förbudet mot elsparkcyklar tas bort i Köpenhamn – inför parkeringsfri zon

För ett år sedan förbjöds elsparkcyklar i Köpenhamn. Nu är de tillbaka men får inte parkeras i innerstadsområdet utan att...

Hållbarhet21 oktober, 2021

Vestas förväntas bygga världens mest kraftfulla vindkraftverk utanför New York

Via ett pressmeddelande har danska vindkraftstillverkaren Vestas meddelat att oljebolagen Equinor och BP gjort en föredragen leverans på 138 vindkraftverk...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.