Connect with us

Infrastruktur

Politisk majoritet för stort tunnelprojekt i centrala Köpenhamn

Publicerad

den

Visualisering av ”Den Grønne Boulevard” vid H.C. Andersens Boulevard i centrala Köpenhamn. Till vänster i bild ligger Tivoli och uppe till höger skymtas Köpenhamns rådhus. Nästa vecka ska Köpenhamnspolitikerna ta ställning till om de vill gå vidare med miljardprojektet. Foto: Tredje Natur

En flera kilometer lång vägsträcka i centrala Köpenhamn som bland annat omfattar Åboulevarden, H.C. Andersens Boulevard och Amager Boulevard ska grävas ner under jorden och ge plats åt mer grönområden. Det är en politisk majoritet på Köpenhamns rådhus överens om, rapporterar TV 2 Kosmopol. Nästa vecka, den 30 januari, ska politikerna i Köpenhamn ta ställning till om de vill gå vidare med miljardprojektet ”Den Grønne Boulevard”.

Just nu tittar politikerna i Köpenhamn på två tunnellösningar för en av de mest trafikbelastade sträckningarna i centrala Köpenhamn. Enligt två huvudalternativ ska den idag sexfiliga vägsträckan som skär i genom centrala Köpenhamn mellan Bispeengbuen på Nørrebro och Ørestads Boulevard på Amager grävas ner under jorden och ge plats åt mer grönyta.

”Den Grønne Boulevard” lanserades i samband med budgeten för 2021 då Socialdemokraterna, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Dansk Folkeparti, Venstre och Fremad (som lades ner hösten 2020) beslutade att anslå 4,5 miljoner danska kronor till en föranalys.

Nu ska Köpenhamnspolitikerna ta ställning till vilket av de två huvudalternativen som Teknik- og Miljøforvaltningen har arbetat fram som de vill gå vidare med.

Majoritet bakom ett av huvudalternativen

En politisk majoritet bestående av Socialdemokratiet, Venstre, Konservative och Alternativet uppger till TV 2 Kosmopol att de vill gå vidare med det första alternativet. Det första alternativet innebär två korta tunnlar utan avfarter och beräknas enligt föranalysen att kosta 5,5 miljarder danska kronor. Förslag två är ett dyrare alternativ, som innebär en lång tunnel med avfarter och beräknas uppgå till 10,5 miljarder, nästan det dubbla. Radikale Venstre förespråkar det andra alternativet.

”Vi tittar på vad som är mest visionärt för Köpenhamn. Det innebär att börja med det stora förslaget (alternativ 2, red. anm.). Det ger också mer utrymme för Köpenhamnsborna, vilket är ett av de övergripande målen med projektet”, säger Christoffer Røhl (R), ledamot i Teknik- og Miljøudvalget, i en kommentar till TV 2 Kosmopol.

Enligt förvaltningens inledande analys uppskattas det att trafiken på sträckningen ovan jord kommer att minska med 70 procent. Samtidigt uppskattas det att biltrafiken kommer att öka om politikerna enligt förslaget väljer att leda in biltrafiken i en tunnel. Det är en av anledningarna till varför det gröna vänsterpartiet Enhedslisten, även Köpenhamns största parti, är kritisk till tunnelprojektet.

”Det vi behöver är mindre biltrafik. Jag tycker att vi ska titta på hur vi kan minska biltrafiken och få mycket mera grönt, men det ska inte vara genom att spendera mycket pengar och stora koldioxidutsläpp på att gräva tunnlar”, säger Line Barfod (EL), teknik- og miljøborgmester, till TV 2 Kosmopol.

Fler planer på motorväg under jord på Själland och i Skåne

Teknik- og Miljøudvalget i Köpenhamn beslutade i fjol att de vill undersöka möjligheten att täcka över stora delar av Öresundsmotorvägen, en sträcka från Tårnby kommun och förbi Ørestad City. På den svenska sidan har Lunds politiker enats om att motorväg E22 ska läggas under jord. Trafikverket meddelade i höstas att de inte kommer att utreda en övertäckning av E22 och att enbart regeringen kan besluta om att få till en sådan utredning. Nu har frågan lyfts till regeringen och senast onsdag nästa vecka ska infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) återkomma med ett skriftligt svar, rapporterar Sydsvenskan. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle19 april, 2024

Konjunkturen i Öresund: sysselsättningen stiger fortsatt i Danmark och inflationen i Sverige föll mer än väntat

Danmark väntas ha en fortsatt högre ekonomisk tillväxt än Sverige under 2024 med BNP-ökningar på över två procent. Sverige går...

Arbetsmarknad18 april, 2024

Miljarder i samhällsekonomiska vinster i Öresundsregionen om gränshindren över Öresund avvecklas, visar ny analys

Öresundsregionens arbetsmarknad är endast integrerad till 17 procent. Men om arbetsmarknaden skulle vara helt integrerad skulle detta leda till en...

Energi19 april, 2024

Danmark och Sverige med i avtal om export av koldioxid för permanent lagring

Att fånga in och lagra koldioxid brukar kallas för CCS och anses av många som ett av många sätt att...

Samhälle19 april, 2024

Svenskarna jobbar längre – den faktiska pensionsåldern har stigit till 66 år

Mellan 2022 och 2023 ökade den genomsnittliga pensionsåldern i Sverige med 1,2 år till 66,0 år skriver Sydsvenskan baserat på...

Energi19 april, 2024

Malmö börjar om med eget energibolag

Malmö stad startar ett eget energibolag för att säkerställa en “tillräcklig, prisvärd och hållbar elförsörjning och samtidigt stärka rådigheten över...

Infrastruktur19 april, 2024

Snälltåget kör fler tåg från Stockholm till Köpenhamn under perioden maj-september

Med start den 16 maj och fram till den 29 september i år utökar Snälltåget linjen Stockholm-Malmö och kör vidare...

Danmark18 april, 2024

400-åriga renässansbyggnaden Børsen i Köpenhamn brann ned till hälften – röster höjs för att bygga upp den igen

Ena halvan av den renässansbyggnaden Børshuset som ägs av Dansk Erhverv började under tisdagsmorgonen brinna, något flera danska och svenska...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.