Infrastruktur
Politisk majoritet för stort tunnelprojekt i centrala Köpenhamn
En flera kilometer lång vägsträcka i centrala Köpenhamn som bland annat omfattar Åboulevarden, H.C. Andersens Boulevard och Amager Boulevard ska grävas ner under jorden och ge plats åt mer grönområden. Det är en politisk majoritet på Köpenhamns rådhus överens om, rapporterar TV 2 Kosmopol. Nästa vecka, den 30 januari, ska politikerna i Köpenhamn ta ställning till om de vill gå vidare med miljardprojektet ”Den Grønne Boulevard”.
Just nu tittar politikerna i Köpenhamn på två tunnellösningar för en av de mest trafikbelastade sträckningarna i centrala Köpenhamn. Enligt två huvudalternativ ska den idag sexfiliga vägsträckan som skär i genom centrala Köpenhamn mellan Bispeengbuen på Nørrebro och Ørestads Boulevard på Amager grävas ner under jorden och ge plats åt mer grönyta.
”Den Grønne Boulevard” lanserades i samband med budgeten för 2021 då Socialdemokraterna, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Dansk Folkeparti, Venstre och Fremad (som lades ner hösten 2020) beslutade att anslå 4,5 miljoner danska kronor till en föranalys.
Nu ska Köpenhamnspolitikerna ta ställning till vilket av de två huvudalternativen som Teknik- og Miljøforvaltningen har arbetat fram som de vill gå vidare med.
Majoritet bakom ett av huvudalternativen
En politisk majoritet bestående av Socialdemokratiet, Venstre, Konservative och Alternativet uppger till TV 2 Kosmopol att de vill gå vidare med det första alternativet. Det första alternativet innebär två korta tunnlar utan avfarter och beräknas enligt föranalysen att kosta 5,5 miljarder danska kronor. Förslag två är ett dyrare alternativ, som innebär en lång tunnel med avfarter och beräknas uppgå till 10,5 miljarder, nästan det dubbla. Radikale Venstre förespråkar det andra alternativet.
”Vi tittar på vad som är mest visionärt för Köpenhamn. Det innebär att börja med det stora förslaget (alternativ 2, red. anm.). Det ger också mer utrymme för Köpenhamnsborna, vilket är ett av de övergripande målen med projektet”, säger Christoffer Røhl (R), ledamot i Teknik- og Miljøudvalget, i en kommentar till TV 2 Kosmopol.
Enligt förvaltningens inledande analys uppskattas det att trafiken på sträckningen ovan jord kommer att minska med 70 procent. Samtidigt uppskattas det att biltrafiken kommer att öka om politikerna enligt förslaget väljer att leda in biltrafiken i en tunnel. Det är en av anledningarna till varför det gröna vänsterpartiet Enhedslisten, även Köpenhamns största parti, är kritisk till tunnelprojektet.
”Det vi behöver är mindre biltrafik. Jag tycker att vi ska titta på hur vi kan minska biltrafiken och få mycket mera grönt, men det ska inte vara genom att spendera mycket pengar och stora koldioxidutsläpp på att gräva tunnlar”, säger Line Barfod (EL), teknik- og miljøborgmester, till TV 2 Kosmopol.
Fler planer på motorväg under jord på Själland och i Skåne
Teknik- og Miljøudvalget i Köpenhamn beslutade i fjol att de vill undersöka möjligheten att täcka över stora delar av Öresundsmotorvägen, en sträcka från Tårnby kommun och förbi Ørestad City. På den svenska sidan har Lunds politiker enats om att motorväg E22 ska läggas under jord. Trafikverket meddelade i höstas att de inte kommer att utreda en övertäckning av E22 och att enbart regeringen kan besluta om att få till en sådan utredning. Nu har frågan lyfts till regeringen och senast onsdag nästa vecka ska infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) återkomma med ett skriftligt svar, rapporterar Sydsvenskan. (News Øresund)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Danmark12 månader sedan
Transparency International: Danmark alltjämt minst korrupta landet i världen – Sverige på sämsta placeringen sedan mätningarna startade
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Riksdagen röstar om id-kontrollag den 15 februari – så förbereder sig transportörerna
-
Samhälle11 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år