Connect with us

Infrastruktur

Politisk majoritet för stort tunnelprojekt i centrala Köpenhamn

Publicerad

den

Visualisering av ”Den Grønne Boulevard” vid H.C. Andersens Boulevard i centrala Köpenhamn. Till vänster i bild ligger Tivoli och uppe till höger skymtas Köpenhamns rådhus. Nästa vecka ska Köpenhamnspolitikerna ta ställning till om de vill gå vidare med miljardprojektet. Foto: Tredje Natur

En flera kilometer lång vägsträcka i centrala Köpenhamn som bland annat omfattar Åboulevarden, H.C. Andersens Boulevard och Amager Boulevard ska grävas ner under jorden och ge plats åt mer grönområden. Det är en politisk majoritet på Köpenhamns rådhus överens om, rapporterar TV 2 Kosmopol. Nästa vecka, den 30 januari, ska politikerna i Köpenhamn ta ställning till om de vill gå vidare med miljardprojektet ”Den Grønne Boulevard”.

Just nu tittar politikerna i Köpenhamn på två tunnellösningar för en av de mest trafikbelastade sträckningarna i centrala Köpenhamn. Enligt två huvudalternativ ska den idag sexfiliga vägsträckan som skär i genom centrala Köpenhamn mellan Bispeengbuen på Nørrebro och Ørestads Boulevard på Amager grävas ner under jorden och ge plats åt mer grönyta.

”Den Grønne Boulevard” lanserades i samband med budgeten för 2021 då Socialdemokraterna, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Dansk Folkeparti, Venstre och Fremad (som lades ner hösten 2020) beslutade att anslå 4,5 miljoner danska kronor till en föranalys.

Nu ska Köpenhamnspolitikerna ta ställning till vilket av de två huvudalternativen som Teknik- og Miljøforvaltningen har arbetat fram som de vill gå vidare med.

Majoritet bakom ett av huvudalternativen

En politisk majoritet bestående av Socialdemokratiet, Venstre, Konservative och Alternativet uppger till TV 2 Kosmopol att de vill gå vidare med det första alternativet. Det första alternativet innebär två korta tunnlar utan avfarter och beräknas enligt föranalysen att kosta 5,5 miljarder danska kronor. Förslag två är ett dyrare alternativ, som innebär en lång tunnel med avfarter och beräknas uppgå till 10,5 miljarder, nästan det dubbla. Radikale Venstre förespråkar det andra alternativet.

”Vi tittar på vad som är mest visionärt för Köpenhamn. Det innebär att börja med det stora förslaget (alternativ 2, red. anm.). Det ger också mer utrymme för Köpenhamnsborna, vilket är ett av de övergripande målen med projektet”, säger Christoffer Røhl (R), ledamot i Teknik- og Miljøudvalget, i en kommentar till TV 2 Kosmopol.

Enligt förvaltningens inledande analys uppskattas det att trafiken på sträckningen ovan jord kommer att minska med 70 procent. Samtidigt uppskattas det att biltrafiken kommer att öka om politikerna enligt förslaget väljer att leda in biltrafiken i en tunnel. Det är en av anledningarna till varför det gröna vänsterpartiet Enhedslisten, även Köpenhamns största parti, är kritisk till tunnelprojektet.

”Det vi behöver är mindre biltrafik. Jag tycker att vi ska titta på hur vi kan minska biltrafiken och få mycket mera grönt, men det ska inte vara genom att spendera mycket pengar och stora koldioxidutsläpp på att gräva tunnlar”, säger Line Barfod (EL), teknik- og miljøborgmester, till TV 2 Kosmopol.

Fler planer på motorväg under jord på Själland och i Skåne

Teknik- og Miljøudvalget i Köpenhamn beslutade i fjol att de vill undersöka möjligheten att täcka över stora delar av Öresundsmotorvägen, en sträcka från Tårnby kommun och förbi Ørestad City. På den svenska sidan har Lunds politiker enats om att motorväg E22 ska läggas under jord. Trafikverket meddelade i höstas att de inte kommer att utreda en övertäckning av E22 och att enbart regeringen kan besluta om att få till en sådan utredning. Nu har frågan lyfts till regeringen och senast onsdag nästa vecka ska infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) återkomma med ett skriftligt svar, rapporterar Sydsvenskan. (News Øresund)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark16 timmar sedan

Helsingör klimatanpassas med start i vår

Byrådet i Helsingör satsar närmare en halv miljard danska kronor på en renovering och klimatanpassning av kommunens el-, vatten och...

Näringsliv17 timmar sedan

Skånsk färjetrafik krymper – förutom i Malmö

Antalet fartyg som lade till vid svenska hamnar (anlöp) minskade med fyra procent förra året jämfört med 2023, visar årsstatistiken...

Infrastruktur20 timmar sedan

Gotlandsbolaget tar över DFDS-rutten – Färjorna får nya namn och färger

I slutet av fjolåret övertog Gotlandsbolaget färjetrafikfiken mellan Oslo, Fredrikshamn och Köpenhamn. Nu har de två färjorna fått nya namn...

Danmark20 timmar sedan

Finansieringen av tunnelbanelinjen M5 kan snart vara på plats – samtidigt kämpar Köpenhamnarna med trängsel på tunnelbanan

Förhandlingarna om utbyggnaden av Metrons nya linje M5 pågår mellan partierna på Köpenhamns rådhus och med danska staten. Köpenhamns överborgmästare...

Danmark1 dag sedan

Nina Kovsted Helk blir ny vd för den filantropiska föreningen Realdania

När Jesper Nygård efter tolv år som vd för den filantropiska föreningen Realdania lämnar sitt uppdrag efterträds han som vd...

Danmark1 dag sedan

42 danska organisationer arbetar för att bilda en ny fond för hållbart byggande

Den filantropiska föreningen Realdania har beviljat medel till att utveckla ramarna för en ny Acceleratorfond med målet att skapa en...

Life Science2 dagar sedan

Sveriges utrikesråd varnade för konsekvenserna av ett handelskrig när Trump tar över

Sveriges utrikesråd för handelsfrågor, Camilla Mellander, uttryckte vid ett möte med life Science-branschen oro för vad som händer när Donald...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.