Infrastruktur
PM Nilssons råd till Malmö: nyttja regeringens behov av att visa att den inte är fientligt inställd till tåg
Det finns just nu en öppning för Malmö stad om att få den svenska regeringen till att driva igenom regionala tågsatsningar. En positiv inställning till Öresundsmetron från Sveriges regering skulle mildra kritiken som finns mot deras tåginfrastrukturpolitik. Det menar opinionsbildaren PM Nilsson på den liberala tankesmedjan Timbro. Köpenhamns borgmästare för integration- och sysselsättningsfrågor, Jens-Kristian Lütken (Venstre) upplever att Öresundsmetron uppfattas som ”exotisk” för många i andra delar av Danmark än i huvudstaden och menar därför att finansieringsfrågan är en viktig pusselbit för att Öresundsmetron ska kunna realiseras.
Almedalsveckan blev nästa hållplats för Malmö stads påverkansarbete för att få till stånd en tunnelbana mellan Köpenhamn och Malmö, Öresundsmetron. Tillsammans med Dagens Samhälle arrangerades på torsdagen ett metroseminarium där Malmö kommunstyrelses ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) och Köpenhamns sysselsättnings- och integrationsborgmästare Jens-Kristian Lütken radade upp fördelarna med en tunnelbana mellan städerna: Öresundsbron avlastas så att fler godståg och fjärrtåg kan färdas där medan pendlingen mellan städerna huvudsaklingen skulle ske via metron. Det anses viktigt med tanke på att Fehmarn Bälttunneln mellan Danmark och Tyskland kommer att invigas 2029 och bidra till ökade godstransporter även till och från Sverige. Öresundsmetron skulle även stärka den gemensamma arbetsmarknaden över Öresund.
Men det var inte de logiska argumenten som opinionsbildaren PM Nilsson på den liberala tankesmedjan Timbro lyfte fram när han ombads ge Malmö några taktiska tips. Hans råd till Malmö var istället att nyttja att den nya borgerliga svenska regeringen fått kritik för att inte satsa på tåg sedan deras beslut före jul om att stoppa planeringen av nya stambanor för höghastighetståg var att det skulle frigöra resurser till regionala tågsatsningar. Därmed finns det politiskt momentum just nu för att driva igenom beslut om spårbundna satsningar som t.ex. en Öresundsmetro.
— Det finns en öppning i och med att man på ett olyckligt sätt, tycker jag, har avbrutit höghastighetsplanerna. Ett av argumenten som framfördes när man tog en paus var att det frigör resurser till regionala tågsatsningar. Och den här regeringen är beroende av att visa att man inte är emot tåg – man kan inte var emot den moderna stadens framväxt, sade han.
Köpenhamns borgmästare för sysselsättningsfrågor: Just nu ett ”window of opportunity”
Från Köpenhamn och Malmö är man eniga om att en Öresundsmetro mellan städerna skulle vara till nytta för hela regionen. I Köpenhamn är det stor brist på arbetskraft och enligt Köpenhamns borgmästare för integration- och sysselsättningsfrågor, Jens-Kristian Lütken (V) kan Öresundsmetron bidra till en mer integrerad arbetsmarknad i Öresundsregionen – något som behövs menar Lütken.
— Just nu planerar vi för den nya M5-metrolinjen i Köpenhamn och när vi planerar den så ska vi besluta om att göra det klart till att kunna koppla på en Öresundsmetro. Så just nu har vi ett ”window of opportunity” i förhållande till att realisera en Öresundsmetro, sade han och fortsatte:
— Vi saknar arbetskraft i Köpenhamn. Vi behöver en mycket mer integrerad arbetsmarknad i Öresundsregionen och det kan bättre infrastruktur bidra till. En Öresundsmetro kommer att göra det attraktivt för fler att kunna jobba på den andra sidan sundet. Men också för danskar som kan jobba i Malmö i techsektorn och medicinindustrin. Så jag ser fördelar för både svensk och dansk arbetsmarknad.
Finansieringsfrågan blir viktigt för projektet framåt tror politiker
Kristdemokraternas riksdagsledamot Magnus Oscarsson i trafikutskottet menar att Öresundsmetron är ”en intressant tanke”, men tycker att det är viktigt att de båda länderna är överens om projektet – inte bara Malmö och Köpenhamn.
— Det viktiga är att våra regeringar pratar med varandra. Köpenhamn och Malmö har täta kontakter och funderingar på hur man ska göra det tillsammans. Men så stora pengar som det här projektet rör sig om, det måste staten stå bakom. Det är jättebra att Köpenhamn vill, det är en stark kommun. Men det vill till också att staten och Danmark tycker att det här är en jättebra idé.
Jens-Kristian Lütken tror att projektet behöver ”mogna” i den danska politiken och anser att en Öresundsmetro för många i andra delar av Danmark uppfattas som ”exotisk”. Han menar därför att finansieringsfrågan kommer att bli viktig framöver.
— Vi behöver tänka mycket på finansiering. Kan man göra det som offentligt-privat? Kan man göra samma modell som Öresundsbron och Stora Bältbron där det är en brorbetalning som finansierar sig själv över 30, 40 eller 50 år? sade han och fortsatte:
— Vi ska lyfta fram förslag på olika finansieringsmodeller. Det kan vara pengar från Öresundsförbindelsen, pengar från den privata sektorn, pengar från pensionsfonder – det tror jag kan hjälpa till, men också att vi har ett avtal om att vi delar utgifterna med Sverige. Jag tror vi ska tänka kreativt på hur vi ska finansiera det här och inte bara förvänta sig att Köpenhamn och Stockholm betalar.
(News Øresund)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark10 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Danmark12 månader sedan
Transparency International: Danmark alltjämt minst korrupta landet i världen – Sverige på sämsta placeringen sedan mätningarna startade
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Danmark12 månader sedan
Danska Nordic Waste har gått i konkurs och lämnar efter sig notan för miljöskandalen – och i Sverige åtalas Think Pink för grovt miljöbrott
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Riksdagen röstar om id-kontrollag den 15 februari – så förbereder sig transportörerna