Infrastruktur
På söndag tar Skånetrafiken över ansvaret för de danska Öresundstågen över sundet – antalet avgångar utökas till fyra per timme under dagtid
Den 11 december genomför Skånetrafiken sitt årliga tidtabellsskifte. För tågtrafiken över Öresund innebär det flera förändringar. Bland annat att Skånetrafiken tar över ansvaret från DSB för de danska Öresundstågen över sundet, att Transdev tar över som operatör efter SJ Öresund och att Mantena går från under- till huvudleverantör när det gäller underhållet av fordonen i depån i Hässleholm. För resenärerna blir den tydligaste förändringen att antalet avgångar utökas från tre till fyra stycken per timme under dagtid med undantag för rusningstid då det, liksom tidigare, kör sex tåg per timme. Skiftet innebär också att danska resenärer på sträckan får vända sig till Skånetrafiken framöver med sina kundfrågor.
Vid tidtabellsskiftet förra året förändrades Öresundstågstrafiken över sundet genom att tågen fick Østerport/Nivå i Köpenhamn som ny slutstation och därmed inte längre körde vidare på Kystbanan till Helsingør. Från och med årets tidtabellsskifte, som infaller på söndag, kommer ansvaret för Öresundstågen över sundet, som hittills har varit delat mellan Skånetrafiken och danska DSB, att tas över helt av Skånetrafiken. Detta enligt ett avtal från 2018. En tydlig förändring för resenärerna som införs från och med söndag är att antalet avgångar dagtid utökas från tre till fyra stycken per timma. Under morgonen- och eftermiddagens rusningstid är det fortsatt sex tåg per timma som gäller.
Helhetsansvar ger fördelar
Skånetrafiken ser fram emot helgens trafikövertagande och förväntar att det kommer att ge positiva effekter.
– Den stora fördelen är att det blir en aktör som är ansvarig för trafiken och kan hålla ihop det som ett system. Det blir en part att kontakta. Vi kan ha uppdaterad information om trafiken och kommer att ha information i realtid för alla våra tåg från Danmark, säger Emelie Fredell, affärschef på Skånetrafiken till News Øresund, och fortsätter:
– När det är färre parter inblandade blir det alltid bättre. Vi ser att det blir enklare när vi kan ta helhetsansvaret själva och det är vi genom avtalet överens om med Transportministeriet, det behöver förenklas. Utgångspunkten är att vi vill ha bättre leverans till kund.
24 danskägda tåg till depån i Hässleholm
På söndag tar även Transdev över som operatör av trafiken efter SJ Öresund. Avtalet med Trandev är ett så kallat reservavtal som gäller till december 2025 och tecknades efter att SJ Öresund och Öresundståg AB i våras sade upp det dåvarande trafikavtalet i förtid efter en konflikt. En annan förändring som träder i kraft till helgen är att bolaget Mantena, som i det tidigare avtalet var underleverantör till SJ Öresund när det gäller underhåll av tågen och driften av depån i Hässleholm, inför skiftet har tecknat ett direktavtal med Öresundståg AB.
– Alla Öresundstågen kommer nu att underhållas vid Hässleholmsdepån. Det är också en fördel, då kan vi hålla ihop det som en helhet och det ger en effektivisering. Vi kommer att hyra 24 danskägda tåg så att vi får alla tåg till oss, säger Emelie Fredell.
Kundservice på danska
Tågbiljetterna kommer resenärerna att kunna köpa som vanligt, men resenärerna från Danmark kommer från och med söndag att få vända sig till Skånetrafiken med kundfrågor som bland annat ersättning vid förseningar eller hittegods. Skånetrafiken har därför tagit fram en dansk version av sin hemsida och utbildat personalen i det danska språket, berättar Emelie Fredell.
– På skanetrafiken.dk finns all information till resenärerna. Vi har även utbildat vår kundservicepersonal och informatörer i danska just utifrån att man ska kunna ge bra service till kunderna från Danmark. Det har vi förberett oss för och är en viktig förändring för vår kundservice.
Att de danska resenärerna ska vända sig till Skånetrafiken framöver vid försening ger resenärerna några fördelar, menar Emelie Fredell.
– Skånetrafikens ersättning är generösare eftersom vi ersätter redan vid 20 minuter försening till slutdestination. Nivån på ersättningen är också högre, säger hon.
Øresundstågen är fortsatt ett dansk-svenskt samarbete, enligt avtalet mellan Transportministeriet och Region Skåne, även om Skånetrafiken har tagit över ansvaret för trafiken med bland annat upphandling.
(News Øresund – Jenny Andersson)
Förändringarna i korthet
- Genomförs söndagen den 11 december vid det årliga tidtabellsskiftet.
- Antalet avgångar med Öresundståg över bron utökas från tre till fyra per timme under dagtid. I rusningstid är det fortsatt sex avgångar per timme.
- Danskspråkig hemsida finns nu hos Skånetrafiken eftersom resenärerna från Danmark nu ska vända sig till Skånetrafiken med kundfrågor.
- Skånetrafiken övertar hela ansvaret för Öresundstågen i Sverige och Danmark och svarar nu för trafiken fram till Østerport i Köpenhamn.
- Skånetrafiken hyr de 24 danska Öresundstågen så att de får tillgång till samtliga Öresundståg.
- Transdev tar enligt ett tillfälligt avtal på söndag över ansvaret för driften av samtliga Öresundståg från SJ Öresund och DSB.
- Mantena fortsätter att driva underhållsdepån i Hässleholm men nu med direkt avtal med Öresundståg AB och ansvar även för de 24 inhyrda danska tågen.
-
Samhälle5 år sedan
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle4 år sedan
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur5 år sedan
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle4 år sedan
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle5 år sedan
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle5 år sedan
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle4 år sedan
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden5 år sedan
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen