Danmark
Öresundsdebatten vecka 17: Möjligheterna i Norden och över Öresund och ett Natoperspektiv på ny infrastruktur
Nordiska möjligheter, vinster med en fri arbetsmarknad över Öresund och ett Natoperspektiv på ny infrastruktur över Öresund. Det är några rubriker från den senaste tidens Öresundsdebatt. News Øresund följer och sammanställer regelbundet aktuella debattartiklar och krönikor samt fördjupande reportage och intervjuer med fokus på Öresundsregionen, Danmark och Sverige.
Dagens Industri 24 april 2024: Wallenbergs nordiska dröm: ”På riktigt en stor möjlighet”
I en intervju i Dagens Industri varnar den svenska industrimannen och Svenskt Näringslivs ordförande Jacob Wallenberg för den protektionism som sveper över världen. Men Norden skulle kunna vara en motkraft, menar han och efterlyser ett djupare samarbete – ”inte bara mellan telekomgiganterna Ericsson och Nokia”.
”Vi måste samlas och inte bara springa själva”, säger han till Dagens Industri.
Altinget Danmark 21 april 2024: Sverigedemokraterna byder Støjberg velkommen i nationalistisk højregruppe
”Sverigedemokraternas toppkandidat Charlie Weimers hoppas att Dansk Folkeparti ska gå med i Europaparlamentets nationalkonservativa partigrupp ECR. Båda partierna överväger sin position om ungerske Viktor Orbáns parti går med i gruppen”, skriver Altinget Danmark
Berlingske 21 april 2024: Danmark er »epicentret« i Olsen-banden-agtig plan om tusindvis af milliarder – nogle skal betale en høj pris
”Danmark skulle kunna bli Europas centrum för elproduktion och tjäna miljarder på att exportera grön el och vätgas från tusentals solceller och gigantiska vindkraftverk. Men priset kommer att bli högt för dem som älskar naturens tystnad och gröna fält. Om man vill ha ”Morten Korch-idyl” på landsbygden kan man ”glömma grön omställning”, säger Dansk Erhverv till Berlingske.
Berlingske 21 april 2024: Der er milliardgevinster ved at nedbryde grænsehindringer på tværs af Øresund
Det dansk-svenska politiska samarbetet Greater Copenhagens vd Tue David Bak och Kelolis direktör Peter Lanng Nielsen skriver i en debattartikel i Berlingske om Greater Copenhagens nya analys som visar att återinförda svenska id-kontroller över Öresund skulle ge miljarder i förlorad produktivitet samtidigt som det finns miljardvinster att hämta på en fullt integrerad arbetsmarknad över Öresund. ”Nu behöver vi att den danska och svenska regeringen gemensamt omsätter sina ambitioner i handling. Slutför revideringen av öresundsavtalet så att arbetsgivare och arbetstagare inte straffas för att de rekryterar och arbetar på andra sidan Öresund”, skriver de.
Sydsvenskan 18 april 2024: Det finns miljarder att hämta i Öresund
Med en hänvisning till det dansk-svenska politiska samarbetet Greater Copenhagens analys som visar att återinförda id-kontroller över Öresund skulle kosta 6,7 miljarder svenska kronor i förlorad produktivitet skriver Sydsvenskan i en ledare: ”Att begränsa den fria rörligheten med gränskontroller i Öresundsregionen har alltid varit en dålig idé som fått hård och befogad kritik från snart sagt alla håll: EU-kommissionen, Region Skåne, Sydsvenska handelskammaren, en lång rad politiker av alla färger i både Sverige och Danmark – och förstås vanliga pendlare” och tidningen avslutar med att ”miljarderna kunde rulla in från Skåne. Om bara polletten trillade ner i Stockholm”.
Tidningen Näringslivet 17 april 2024: Kravet på finansministrarna: Stoppa skattekaoset för pendlarna
”Greater Copenhagen Region skulle skapa en gemensam och integrerad arbetsmarknad för städerna i Öresundsregionen. Men nästan ett kvartssekel efter öppnandet av Öresundsbron tvingas både företag och arbetspendlare fortfarande lägga tid och resurser på att hantera krångliga skatteregler. Nu kräver en rad aktörer – Greater Copenhagen, Sydsvenska Handelskammaren, Lunds universitet, samt Svenskt Näringsliv och dess danska systerorganisation Dansk Industri – en uppdatering av Öresundsavtalet, som omfattar en rad specialframtagna skatteregler för den som arbetspendlar över Öresund”, skriver Tidningen Näringslivet.
Sveriges Radio 6 april 2024: Jens Stoltenberg: ”Sverige måste investera mer i infrastruktur”
”Sverige måste investera mer i militär- och civil infrastruktur, som vägar och järnvägar, för att nå upp till Natos krav på bland annat transporter i väst-östlig riktning. Men även den svenska sjukvården kan förbättras. Det säger Jens Stoltenberg, Natos generalsekreterare i Sveriges Radios Ekoredaktions lördagsintervju.
Mobilitywatch 10 april 2024: En Ring 5 er ikke en forudsætning for Øresundsregionens udvikling
Sedan 1973 har danska staten reserverat mark till en transportkorridor, Ring 5, från Køge upp mot Taastrup och vidare norr om Allerød för anslutning till Helsingörsmotorvägen. Tanken har varit att skapa ny kapacitet för att klara en framtida fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör. Nyligen krävde åtta borgmästare runt om Köpenhamn att planerna och markreservaten ska slopas. I en debattartikel i Mobilitywatch skriver Erik Østergaard, ordförande för HH-gruppen (som arbetar för en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör) och vd för Danske Vognmænd, att inte heller de ser något behov av Ring 5. ”För protokollet kan jag tillägga till borgmästarnas begäran att HH-gruppen inte ser ett behov av en Ring 5-linje på Själland som en förutsättning för att vidareutveckla förbindelserna mellan Danmark och Sverige”, skriver han och pekar på att det av den gemensamma dansk-svenska analysen av en HH-förbindelse från 2021 framgick att det endast i mindre omfattning skulle öka trafiken på Helsingörmotorvägen och den norra delen av Ring 3.
STRING och Helsingborgs stad 4 april 2024: Ny rapport belyser Helsingör-Helsingborg-tunnelns försvarsstrategiska betydelse
I en rapport skriven av danska Risk Intelligence lyfter STRING och Helsingborgs stad fram planerna på en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör ur ett militärstrategiskt. perspektiv. ”Den stärker NATO:s sammanhållning genom att förbättra de logistiska förbindelserna mellan Sverige, Danmark och den bredare alliansen, vilket möjliggör snabbare och säkrare förflyttningar av styrkor och förnödenheter, vilket är avgörande för kollektivt försvar och krishantering”, skriver Risk Intelligence.
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark10 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Danmark12 månader sedan
Transparency International: Danmark alltjämt minst korrupta landet i världen – Sverige på sämsta placeringen sedan mätningarna startade
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Danmark12 månader sedan
Danska Nordic Waste har gått i konkurs och lämnar efter sig notan för miljöskandalen – och i Sverige åtalas Think Pink för grovt miljöbrott
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Riksdagen röstar om id-kontrollag den 15 februari – så förbereder sig transportörerna