Samhälle
Folkfest i Halmstad när Stena Line invigde nya färjelinjen till Grenå

HALMSTAD – GRENÅ. Närmare 8 000 personer samlades i Halmstads hamn när Stena Lines färja Stena Nautica vid 13-tiden på lördagen anlöpte efter premiärturen från danska Grenå för att tre timmar göra en andra premiärtur med drygt 200 inbjudna gäster i andra riktningen. Optimismen är stor. Stena Line hoppas på en fördubbling av frakt- och passagerarvolymen på fem år. Norddjurs kommun (Grenå) och Halmstads kommun bildade i höstas Kattegattalliansen för ett visionsarbete kring turism, näringsliv, utbildning, sport och kultur.
Danmarks transportminister Benny Engelbrecht (S) följde med på premiärturen från Grenå och mötte i Halmstad sin svenska kollega, infrastrukturminister Tomas Eneroth (S), för invigningstal tillsammans med Hallands landshövding Lena Sommestad och Stena Lines ägare Dan Sten Olsson.
– Gyllene tider för sjöfarten och Halmstad! När vi nu inviger den nya färjelinjen mellan Halmstad och Grenå betyder det mycket för besöksnäringen, godstransporter och klimatsmart utbyte mellan Sverige och Danmark, sade infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Det är inte en helt ny färjelinje som skapats. Den dansk-svenska färjerutten bytte i helgen svensk hemmahamn från Varberg till Halmstad men har fortsatt Grenå i Norddjurs kommun strax norr om Aarhus på Jylland som dansk hemmahamn. Färjan Stena Nautica är densamma som tidigare. Stena Nautica har ett danskt förflutet. Nakskov Skibsværft i Danmark byggde fartyget som 1985 levererades till danska DSB under namnet Niels Klim. 1991 tog Stena Line över fartyget som döptes om till Stena Nautica.
Med Halmstad som ny bas på svenska sidan räknar Stena Line med en ökad fraktvolym från näringslivet i Småland till Jylland och ett ökat passagerarunderlag. Inom fem år hoppas företaget kunna fördubbla både frakt- och passagerarvolymen vilket skulle kunna göra det aktuellt att sätta in en andra färja på rutten.
På dansk sida har det byggts en spårvägslinje, letbane, mellan Aarhus och Grenå vilket gör det lättare för passagerarna på färjan mellan Halmstad och Grenå att komma vidare till Danmarks näst största stad. I Halmstad bussas passagerarna från centralstationen till färjeläget. I höstas skrev Norddjurs kommun, där Grenå ingår, under ett samarbetsavtal med Halmstad som döpts till Kattegattalliansen och som omfattar ett visionsarbete för att utveckla kontakterna mellan orterna när det gäller besöksnäring, näringsliv, utbildning, sport och kultur. Det innebär att Halmstad nu deltar i två dansk-svenska politiska samarbeten – Greater Copenhagen och Kattegattalliansen.
– Den nya färjelinjen förstärker logistiknätverket mellan länderna och kommer att leda till ökad lastbilstrafik framförallt från Jylland till Sverige. Men den kommer också att i hög grad att gagna turismen och tillsammans med destinationsbolagen och aktörer inom besöksindustrin på både den svenska och danska sidan ska Stena Line skapa nya reseupplevelser för många människor i många år framöver, sa Tony Michaelsen, ansvarig för Stena Lines Danmarkslinjer, innan han välkomnade de drygt 200 inbjudna gästerna ombord på Stena Nautica för dagens andra premiärtur. (News Øresund)

Vid Stena Nauticas premiärtur från Halmstad till Grenå den 1 februari 2020 med drygt 200 inbjudna gäster ombord invigningstalade Tony Michaelsen som är ansvarig för Stena Lines Danmarkslinjer. Foto: News Øresund.

Hallands Hamnars vd Björn Alvengrip var mycket optimistisk om den nya färjeruttens framtidsmöjligheter när han talade under Stena Nauticas andra premiärtur på lördagen med avgång från Halmstads hamn klockan fyra på eftermiddagen med riktning mot Grenå. Foto: News Øresund

Hallands hamnar driver hamnen i Halmstad som bl.a. har stor verksamhet inom bilimport. Dessutom finns Biltema Logistics AB i Halmstad och som lagerhåller hela Biltemas sortiment och förser samtliga Biltemas varuhus i Sverige, Norge, Danmark och Finland med varor. Foto: News Øresund

Hallands Hamnar flaggade danskt och svenskt i hamnen i Halmstad vid invigningen den 1 februari 2020 av Stena Lines nya färjelinje Halmstad-Grenå med färjan Stena Nautica som tidigare gått på rutten Varberg-Grenå men som upphörde 31 januari 2020. Foto: News Øresund
-
Danmark5 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur11 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Infrastruktur10 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Norden10 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv8 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Samhälle12 månader sedan
Konjunkturen i Öresund: sysselsättningen stiger fortsatt i Danmark och inflationen i Sverige föll mer än väntat
-
Näringsliv8 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Samhälle12 månader sedan
Nu börjar visitationszoner efter dansk modell gälla i Sverige