Infrastruktur
Ny rapport från Nordregio: Dålig nordisk planering och samarbete kring gränsöverskridande transportinfrastruktur

Infrastrukturplanering för gränsöverskridande transporter är inte ett prioriterat område i de nordiska ländernas transportplaner. Även om EU:s politik spelar en viktig roll i planeringen av gränsöverskridande transportinfrastruktur är det nordiska perspektivet inte lika närvarande. Det framgår i en ny forskningsrapport från Nordregio och Umeå universitet.
Det finns många likheter mellan Danmarks, Finlands, Norges och Sveriges planeringssystem för transportinfrastruktur. Länderna har i stor utsträckning samma tidsram när det gäller planeringsperioden, något som skulle förväntas underlätta planeringen av gränsöverskridande transportinfrastrukturobjekt. Men den typen av planering prioriteras inte. Även om alla länders nationella transportplaner berör prioriterade gränsöverskridande projekt, är det nationella perspektivet klart mest framträdande.
Det konstateras i den första rapporten från forskningsprojektet Nordinfra, där planeringssystemet för transportinfrastruktur i Danmark, Finland, Norge och Sverige har granskats.
Sedan Nordiska ministerrådet för transport upplöstes 2005 har det inte funnits något formellt politiskt samarbete mellan de nordiska länderna kring planering av transportinfrastruktur. Planeringen av gränsöverskridande transportinfrastruktur utformas huvudsakligen utifrån ett europeiskt perspektiv, visar rapporten. Framför allt EU:s transportpolitik, där det transeuropeiska transportnätet (TEN-T), som syftar till att länka samman territorier i hela EU via ett huvudnät av korridorer, är viktig för de nordiska länderna, inte minst Scandinavian- Mediterranean och North Sea-Baltic korridorerna. Det är också EU:s politik för regional utveckling och sammanhållningspolitik som är ledande för gränsöverskridande samarbeten, inte minst genom de så kallade Interreg A-programmen.
Rapporten ger även en sammanfattning över tidigare forskning och litteratur kring utmaningar och möjligheter för gränsöverskridande transportinfrastruktur inom olika områden. (News Øresund)
Fakta: Nordinfra
Ett forskningsprojekt som genomförs av Nordregio och Umeå universitet och finansieras av Trafikverket. Syftet är att öka kunskapen om de institutionella förutsättningarna för utvecklingen av en mer samordnad transportplanering i Norden. I nästa steg kommer tre gränsöverskridande transportinfrastrukturplaneringsobjekt i Norden att studeras närmare. Syftet är att utforska hur den gränsöverskridande transportinfrastrukturplanering bedrivs och hur denna skulle kunna förbättras ytterligare.
Källa: Nordregio
-
Danmark7 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Näringsliv10 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv11 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Danmark9 månader sedan
Utan invandring eller stigande fruktsamhet kommer antalet invånare i Danmark att minska kraftigt
-
Danmark10 månader sedan
Danska logistikföretaget DSV köper DB Schenker och blir Danmarks näst största företag
-
Politik9 månader sedan
Region Skånes politiker uppvaktar Danmarks regering för att få behålla samarbetet med danska regioner
-
Norden9 månader sedan
Digitalt gränshinder löst – nu kan svenskar ”Vippsa” pengar till övriga Norden med sina mobiltelefoner
-
Norden7 månader sedan
Nytt program för fri rörlighet i Norden ska stärka Nordiska Ministerrådets arbete mot gränshinder