21 november 2018 News Øresund - oberoende dansk-svensk nyhetsbyrå

1E xx

Published on november 21st, 2016 | by Jenny Andersson

0

Ny organisation som kan ta vid efter Sverigeförhandlingen diskuteras

2016-11-21:
stefan_engdahl_trafikverket_webb

Stefan Engdahl, chef för planering på Trafikverket, ser behovet av en ny förvaltningsorganisation som kan följa upp de avtal som sluts genom Sverigeförhandlingen. Foto: News Øresund

De avtal som sluts mellan landets kommuner och Sverigeförhandlingen om bostadsbyggande och infrastruktursatsningar löper under lång tid och kommer att behöva tas om hand efter att Sverigeförhandlingen uppdrag löper ut i december nästa år. Det tror Stefan Engdahl, chef för planering på Trafikverket, som just nu utreder hur en sådan förvaltningsorganisation kan se ut.

Sverigeförhandlingen har i uppdrag av regeringen att möjliggöra ett snabbt genomförande av höghastighetsjärnväg i Sverige. I det uppdraget ingår även att öka kollektivtrafiken och bostadsbyggandet i landets kommuner. Hittills har avtal slutits med 12 kommuner om 110 000 bostäder. Medfinansiering av infrastruktur blir vanligare och när avtalen om samplanering med bostadsbyggande ska genomföras kommer det att kräva särskild hantering, tror Stefan Engdahl, chef för planering på Trafikverket. På en konferens i Trafikverkets regi i Malmö idag berättade han att det pågår en diskussion hur frågorna ska hanteras när Sverigeförhandlingens uppdrag löper ut vid årsskiftet 2017/2018.
– Det är omfattande avtal som nu skrivs både till antalet och till betydelse när det gäller ekonomi. Den helheten måste tas om hand när Sverigeförhandlingen levererat sitt resultat för de är en tillfällig organisation. Därför tror jag att vi behöver bygga upp en bra förvaltning kring det, säger Stefan Engdahl till News Øresund.

Han tror att det kan finnas en fördel om hanteringen hamnar hos Trafikverket eftersom de sköter den formella planeringsprocessen av höghastighetsjärnväg. Det behövs en organisation som kan följa utvecklingen under många år, tror han. Diskussioner om hur det kan låta sig göras förs med Näringsdepartementet.
– Själva den praktiska hanteringen har vi inte gått in på. Vi har identifierat att vi har behov av att stadfästa hur vi ska förvalta Sverigeförhandlingens efterbörd, men det kan mycket väl bli så att det hanteras inom Trafikverket. Då måste vi ha en organisation för det och, tror jag, en särskilt förvaltningsansvarig för avtalen som man kan vända sig till, säger han.

Regeringen har i höstens infrastrukturproposition meddelat att de vill satsa på höghastighetståg och en utbyggnad i den takt som ekonomin tillåter. Men något riksdagsbeslut är ännu inte fattat och flera partier har uttalat sig mot en sådan investering.

Sverigeförhandlingen är tillsatt av den svenska regeringen för att förhandla om medfinansiering och skapa nyttor som bland ökat bostadsbyggande kring infrastrukturprojekt och främst höghastighetståg Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Arbetet påbörjades för cirka två år sedan och uppdraget ska slutredovisas i december 2017. I uppdraget ingår bland annat att föra samtal med företrädare i Danmark om en ytterligare fast förbindelse mellan länderna och i samband med det genomförs just nu ett gemensamt prognosarbete som ska vara färdigt i december.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer: Gemensam dansk-svensk prognos för Öresundstrafiken klar i december


About the Author



Comments are closed.

Back to Top ↑