Samhälle
Ny metod för id-kontroll testades i rusningstrafiken
“Det stora testet är gjort nu”. Så beskriver Skånetrafikens tågchef Magnus Andersson det försök som DSB genomförde i rusningstrafiken på tisdagseftermiddagen av ett nytt upplägg för att genomföra id-kontrollen på stationen vid flygplatsen i Kastrup av tågpassagerare på väg mot Sverige. Tanken är att samla ankommande och avgående tåg samt kontrollen på en perrong som delas av på längden för id-kontrollen. Det gör det möjligt att återuppta tiominuterstrafiken i rusningstid.
– Det här var testet med stort T, säger Skånetrafikens tågchef Magnus Andersson till News Øresund sent på tisdagseftermiddagen.
Utvärderingen av testet görs i dagarna av DSB och på fredag hoppas Magnus Andersson få ta del deras slutsatser.
– Men underhandsuppgifter från våra observatörer pekar på att det verkar ha fungerat bra.
Tidsplanen för testerna innebär att DSB redan under första halvan av november ska presentera en analys och rekommendation till danska Transportministeriet av hur id-kontrollerna ska utformas om den svenska regeringen beslutar att kontrollerna ska fortsätta.
Testerna av nya metoder för att underlätta id-kontrollen på Kastrup av tågresenärer på väg mot Sverige har pågått en tid men då i huvudsak sen kvällstid med få passagerare. Tisdagens test var det första i full skala under rustningstrafik.
Till skillnad från de nuvarande id-kontrollerna som tar båda perrongerna/spåren vid stationen i Kastrup i anspråk innebär testet att endast ena perrongen/spåret används. Därmed ökas kapaciteten vilket bland annat öppnar för att återuppta 10-minuterstrafiken igen under rusningstid samtidigt som trafikupplägget blir stabilare så att bland annat försenade tåg från Sverige troligen slipper köra förbi Kastrup utan att stanna.
Tisdagens test innebar att perrongen spärrades av på längden och att alla passagerare slussades ut och fortfarande måste ta rulltrappan upp till flygplatsens terminalbyggnad. Men istället för att byta perrong tar de sedan en annan rulltrappa ner till samma perrong och den omgjorda id-kontrollen. Fördelen med att dela av perrongen på längden är att stationen då kan ta emot även de längsta Öresundstågen med tre vagnar. Om passagerarna ska slippa gå upp i flygplatsterminalen måste perrongen delas av på mitten och då ryms endast tåg med 1-2 vagnar. (News Øresund)
Två dagar kvar – ännu inget beslut om id- och gränskontroller
Under tisdagen möttes Danmarks statsminister Lars Løkke Rasmussen och Sveriges statsminister Stefan Löfven i samband med Nordiska Rådets session i Köpenhamn 1-3 november. De talade om id- och gränskontroller och de negativa effekter dessa har för trafiken över Öresund. Tiden är knapp. På fredag löper den svenska förordningen om id-kontrollerna mellan Danmark och Sverige ut och den 11-12 november löper de danska och svenska besluten om tillfälliga inre gränskontroller ut.
– Så sent som i morse hade vi ett samtal om detta, hur vi kan underlätta för pendlarna, säger Stefan Löfven till Sveriges Radio.
Trots att det bara återstår några få dagar innan förordningen om id-kontrollerna löper ut vill han inte ge några besked om när beslutet om en eventuell förlängning av kontrollerna kommer att fattas. Det kommer att ske “när vi är klara” upprepar Stefan Löfven flera gånger. (News Øresund)
De nordiska statsministrarna diskuterade ny analys av effekterna från id- och gränskontrollerna – 80 procent av tågpendlarna överväger att byta jobb eller flytta
När de nordiska statsministrarna under tisdagen möttes i Köpenhamn i samband med inledningen på Nordiska Rådets tre dagar långa session i Köpenhamn diskuterade de bland annat rapporten “ID- og grænsekontroller i Norden sommer og efterår 2016” som tagits fram av Øresundsinstituttet på uppdrag av Nordiska Ministerrådet. Det framgår av ett pressmeddelande.
Rapporten visar bland annat att antalet flyktingar som kommit till de nordiska länderna i år är betydligt lägre än väntat men också att id- och gränskontrollerna som införts i Norden har fått betydande konsekvenser för den fria rörligheten och läget på arbetsmarknaden, speciellt i Öresundsregionen. Över 80 procent av de tågpendlare över Öresund som svarat på en enkät uppger att de överväger att söka jobba i hemlandet eller att flytta till arbetslandet för att slippa de förlängda arbetsresorna över Öresund. Den visar också att danska företag har fått det allt svårare att rekrytera och behålla personal som bor i Sverige.
En annan aspekt av id- och gränskontrollerna som lyfts fram i rapporten är det faktum att eftersom kvinnor, unga och lågavlönade använder tåg mer än andra grupper av arbetstagare så drabbas dessa grupper extra hårt av kontrollerna. (News Øresund)
Läs mer: Senast på torsdag måste svenska regeringen besluta om ID-kontrollerna över Öresund – besked väntas även om gränskontrollerna
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen