Connect with us

Samhälle

Ny metod för id-kontroll testades i rusningstrafiken

Publicerad

den

kastrup-test-ny-idkontroll-webb

Under tisdagens test av en ny metod för id-kontroller delades perrongen av på längden. Kommentarerna på Pendlerklubben Kystbanens Facebookgrupp BroenLive & Forum var blandade på tisdagskvällen. Kritik finns mot att passagerarna fortfarande måste ta sig upp i flygplatsterminalen. Andra noterade att tidtabellen höll – tåget som ankom till Kastrup 15:25 tömdes på tre minuter och kunde avgå 15:32 igen med hjälp av 53 vakter i gula västar. Foto: News Øresund – Britt Andresen

“Det stora testet är gjort nu”. Så beskriver Skånetrafikens tågchef Magnus Andersson det försök som DSB genomförde i rusningstrafiken på tisdagseftermiddagen av ett nytt upplägg för att genomföra id-kontrollen på stationen vid flygplatsen i Kastrup av tågpassagerare på väg mot Sverige. Tanken är att samla ankommande och avgående tåg samt kontrollen på en perrong som delas av på längden för id-kontrollen. Det gör det möjligt att återuppta tiominuterstrafiken i rusningstid.

– Det här var testet med stort T, säger Skånetrafikens tågchef Magnus Andersson till News Øresund sent på tisdagseftermiddagen.
Utvärderingen av testet görs i dagarna av DSB och på fredag hoppas Magnus Andersson få ta del deras slutsatser.
– Men underhandsuppgifter från våra observatörer pekar på att det verkar ha fungerat bra.
Tidsplanen för testerna innebär att DSB redan under första halvan av november ska presentera en analys och rekommendation till danska Transportministeriet av hur id-kontrollerna ska utformas om den svenska regeringen beslutar att kontrollerna ska fortsätta.

Testerna av nya metoder för att underlätta id-kontrollen på Kastrup av tågresenärer på väg mot Sverige har pågått en tid men då i huvudsak sen kvällstid med få passagerare. Tisdagens test var det första i full skala under rustningstrafik.
Till skillnad från de nuvarande id-kontrollerna som tar båda perrongerna/spåren vid stationen i Kastrup i anspråk innebär testet att endast ena perrongen/spåret används. Därmed ökas kapaciteten vilket bland annat öppnar för att återuppta 10-minuterstrafiken igen under rusningstid samtidigt som trafikupplägget blir stabilare så att bland annat försenade tåg från Sverige troligen slipper köra förbi Kastrup utan att stanna.

Tisdagens test innebar att perrongen spärrades av på längden och att alla passagerare slussades ut och fortfarande måste ta rulltrappan upp till flygplatsens terminalbyggnad. Men istället för att byta perrong tar de sedan en annan rulltrappa ner till samma perrong och den omgjorda id-kontrollen. Fördelen med att dela av perrongen på längden är att stationen då kan ta emot även de längsta Öresundstågen med tre vagnar. Om passagerarna ska slippa gå upp i flygplatsterminalen måste perrongen delas av på mitten och då ryms endast tåg med 1-2 vagnar. (News Øresund)

 

Två dagar kvar – ännu inget beslut om id- och gränskontroller

Under tisdagen möttes Danmarks statsminister Lars Løkke Rasmussen och Sveriges statsminister Stefan Löfven i samband med Nordiska Rådets session i Köpenhamn 1-3 november. De talade om id- och gränskontroller och de negativa effekter dessa har för trafiken över Öresund. Tiden är knapp. På fredag löper den svenska förordningen om id-kontrollerna mellan Danmark och Sverige ut och den 11-12 november löper de danska och svenska besluten om tillfälliga inre gränskontroller ut.

– Så sent som i morse hade vi ett samtal om detta, hur vi kan underlätta för pendlarna, säger Stefan Löfven till Sveriges Radio.
Trots att det bara återstår några få dagar innan förordningen om id-kontrollerna löper ut vill han inte ge några besked om när beslutet om en eventuell förlängning av kontrollerna kommer att fattas. Det kommer att ske “när vi är klara” upprepar Stefan Löfven flera gånger. (News Øresund)

 

De nordiska statsministrarna diskuterade ny analys av effekterna från id- och gränskontrollerna – 80 procent av tågpendlarna överväger att byta jobb eller flytta

När de nordiska statsministrarna under tisdagen möttes i Köpenhamn i samband med inledningen på Nordiska Rådets tre dagar långa session i Köpenhamn diskuterade de bland annat rapporten “ID- og grænsekontroller i Norden sommer og efterår 2016” som tagits fram av Øresundsinstituttet på uppdrag av Nordiska Ministerrådet. Det framgår av ett pressmeddelande.

Rapporten visar bland annat att antalet flyktingar som kommit till de nordiska länderna i år är betydligt lägre än väntat men också att id- och gränskontrollerna som införts i Norden har fått betydande konsekvenser för den fria rörligheten och läget på arbetsmarknaden, speciellt i Öresundsregionen. Över 80 procent av de tågpendlare över Öresund som svarat på en enkät uppger att de överväger att söka jobba i hemlandet eller att flytta till arbetslandet för att slippa de förlängda arbetsresorna över Öresund. Den visar också att danska företag har fått det allt svårare att rekrytera och behålla personal som bor i Sverige.

En annan aspekt av id- och gränskontrollerna som lyfts fram i rapporten är det faktum att eftersom kvinnor, unga och lågavlönade använder tåg mer än andra grupper av arbetstagare så drabbas dessa grupper extra hårt av kontrollerna. (News Øresund)

Klicka här för att läsa Nordiska Ministerrådets sammanfattning av rapporten “ID- og grænsekontroller i Norden sommer og efterår 2016”

 

Läs mer: Senast på torsdag måste svenska regeringen besluta om ID-kontrollerna över Öresund – besked väntas även om gränskontrollerna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Danmark8 april, 2021

Danska regeringen vill bygga ut tågstationen vid Köpenhamns flygplats och göra vändspår för tåg från Sverige – föreslår utredning av S-tåg på Kystbanen till Helsingör

Bygg ut tågstationen vi Köpenhamns flygplats och gör ett vändspår där så att tåg från Sverige kan få Kastrup som...

Infrastruktur9 april, 2021

En Öresundsmetro är samhällsekonomiskt lönsam enligt Köpenhamn och Malmös utredning

En tunnelbaneförbindelse, Öresundsmetro, mellan Köpenhamn och Malmö skulle ge en samhällsekonomisk avkastning i samma nivå som Cityringen i Köpenhamn och...

Infrastruktur8 april, 2021

Ny skånsk tågstrategi: tredubbling av antalet tågresor över Öresundsbron till 2040

År 2040 beräknas 100 000 dagliga tågresor under varje helgfri vardag mellan Köpenhamn och Malmö vilket är en tredubbling jämfört med...

Samhälle9 april, 2021

Utökad miljökonsekvensutredning av planerna på Köpenhamns konstgjorda ö Lynetteholmen ute på ny remiss

En utökad miljökonsekvensutredning av den jättelika konstgjorda ön Lynetteholmen som Köpenhamns Kommun vill bygga i hamninloppet har sänts ut på...

Samhälle9 april, 2021

Aktuellt i Öresundsdebatten

News Øresund samlar aktuella debattinlägg, intervjuer, krönikor och analyser från danska och svenska medier  som berör utvecklingen i Öresundsregionen Region...

Näringsliv9 april, 2021

Kjell & Company köper danskt e-handelsbolag

Hemelektronikkedjan Kjell & Company expanderar till Danmark genom köpet av det danska e-handelsbolaget Av-cables. Sedan tidigare finns Kjell & Company...

Danmark9 april, 2021

”Man betraktar grannfolk som smittkällor”

Det har varit tragiskt att bevittna hur de nordiska länderna misslyckats med att samarbeta om gränserna under coronapandemin, anser Bertel...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.