Connect with us

Samhälle

Näringsdepartementet tvekar om bidrag till Örestat

Publicerad

den

hovedbanegården

Örestat tar kontinuerligt fram statistik över exempelvis hur många som arbetspendlar eller flyttar över sundet. Bild: News Øresund – Jenny Andersson.

Vid årsskiftet tar merparten av pengarna till Öresundsstatistiken slut. Utsikterna för att få tillskott från det svenska näringsdepartementet är små, bland annat av rättviseskäl.

– Det blir svårt för oss att finansiera statistiken i en gränsregional region utan att finansiera alla. Det finns stora pendlingsströmmar även till Norge och stora behov av statistik även där, precis som i Tornedalen, och Sverige-Åland, säger Sverker Lindblad, ämnesråd vid näringsdepartementet, till News Øresund.

Läs mer: Ekonomisk kris för Öresundsstatistik

Örestat tar kontinuerligt fram statistik över exempelvis hur många som arbetspendlar eller flyttar över sundet – den enda aktören som gör det. Under de senaste åren har statistikdatabasen byggts upp och utvecklats genom flera EU-projekt, men det sista avslutas till årsskiftet. Då försvinner ungefär nio tiondelar av finansieringen.

Kvar inför framtiden blir cirka en miljon kronor årligen från Region Skåne, samt 300 arbetstimmar – motsvarande cirka 300 000 danska kronor – per år från danska staten.

Örestat har även sökt 500 000 kronor i årligt bidrag från den svenska staten, genom näringsdepartementet, men ännu inte fått svar. Anledningarna är flera.

– Det är svårt att ta beslut just nu, eftersom vi precis har fått en ny politisk ledning. Men det beror också på att det är svårt att få fram pengar till den här typen av verksamhet på nationell nivå. Den typen av anslag vi har är inget som man finansierar löpande drift av statistik med, utan det är projektpengar, säger Sverker Lindblad.

Näringsdepartementets inställning är att frågan snarare borde ligga på Nordiska ministerrådets bord. Då skulle man kunna få en gränsöverskridande statistik för hela Norden. Men Nordiska ministerrådet har hittills inte velat ta det finansiella ansvaret för denna statistik.

– Sverige ligger i mitten av Norden och har mest pendling till de andra länderna. De andra länderna har pendlingsströmmarna in i landet och tycker kanske att statistiken ligger mest i Sveriges intresse. Där vi tänker att ”varför inte köra det här nordiskt?” tycker de andra länderna att vi ska prioritera på annat sätt, säger Sverker Lindblad och fortsätter:

– Det finns goda skäl för att jobba för den här typen av gränsregional statistik. Argumenten finns där, det råder det ingen tvekan om. Men att hitta den långsiktiga lösningen, där ligger problemet. (News Øresund – Anna Palmehag)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Life Science16 april, 2021

Danmarks regering avsätter nära 30 miljoner danska kronor till bättre användning av hälsodata i ny life science-strategi

Life science-branschens intresseorganisationer rosar den danska regeringens nya life science-strategi, som bland annat vill skapa en gemensam plattform för bättre...

Infrastruktur16 april, 2021

Regeringen vill bygga stambanor för höghastighetståg i Sverige under 2022-2033

Regeringen vill bygga nya stambanor för höghastighetståg, men dessutom ska det finnas utrymme för satsningar på andra infrastrukturprojekt under de...

Infrastruktur16 april, 2021

Greater Copenhagen möter Folketingets transportutskott på tisdag nästa vecka – och jobbar för ett dansk-svenskt ministermöte innan sommaren

Ta nästa steg i utredningsarbetet om en HH-förbindelse i form av en förstudie och gör en dansk-svensk strategisk analys om...

Danmark16 april, 2021

Svenska finansdepartementet ser skattesmäll för Öresundspendlare som ett danskt problem

Öresundspendlare som bor i Danmark och arbetar i Sverige riskerar en skattesmäll på tiotusentals kronor för 2020, om de behövt...

Danmark16 april, 2021

Bertel Haarder: Sverige sätter stopp för skatteundantag för hemarbetande Öresundspendlare

Att det inte införs något skatteundantag för Öresundspendlare som arbetar hemifrån och därför måste betala skatt i både Danmark och...

Infrastruktur16 april, 2021

Huvudbangården kan bli ny ändhållplats för Öresundstågen enligt danska infrastrukturplanen – tågen planeras avgå och ankomma till spår 26

Spår 26 på Köpenhamns huvudbangård kan bli det nya permanenta avgångs- och ankomstspåret för tågen till och från Sverige, men...

Infrastruktur16 april, 2021

Små skillnader i punktlighet för danska och svenska tåg över Öresundsbron

Skillnaden i punktlighet för tågen som kör över Öresundsbron från Sverige till Danmark respektive från Danmark till Sverige är inte...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.