Samhälle
Näringsdepartementet tvekar om bidrag till Örestat


Örestat tar kontinuerligt fram statistik över exempelvis hur många som arbetspendlar eller flyttar över sundet. Bild: News Øresund – Jenny Andersson.
Vid årsskiftet tar merparten av pengarna till Öresundsstatistiken slut. Utsikterna för att få tillskott från det svenska näringsdepartementet är små, bland annat av rättviseskäl.
– Det blir svårt för oss att finansiera statistiken i en gränsregional region utan att finansiera alla. Det finns stora pendlingsströmmar även till Norge och stora behov av statistik även där, precis som i Tornedalen, och Sverige-Åland, säger Sverker Lindblad, ämnesråd vid näringsdepartementet, till News Øresund.
Läs mer: Ekonomisk kris för Öresundsstatistik
Örestat tar kontinuerligt fram statistik över exempelvis hur många som arbetspendlar eller flyttar över sundet – den enda aktören som gör det. Under de senaste åren har statistikdatabasen byggts upp och utvecklats genom flera EU-projekt, men det sista avslutas till årsskiftet. Då försvinner ungefär nio tiondelar av finansieringen.
Kvar inför framtiden blir cirka en miljon kronor årligen från Region Skåne, samt 300 arbetstimmar – motsvarande cirka 300 000 danska kronor – per år från danska staten.
Örestat har även sökt 500 000 kronor i årligt bidrag från den svenska staten, genom näringsdepartementet, men ännu inte fått svar. Anledningarna är flera.
– Det är svårt att ta beslut just nu, eftersom vi precis har fått en ny politisk ledning. Men det beror också på att det är svårt att få fram pengar till den här typen av verksamhet på nationell nivå. Den typen av anslag vi har är inget som man finansierar löpande drift av statistik med, utan det är projektpengar, säger Sverker Lindblad.
Näringsdepartementets inställning är att frågan snarare borde ligga på Nordiska ministerrådets bord. Då skulle man kunna få en gränsöverskridande statistik för hela Norden. Men Nordiska ministerrådet har hittills inte velat ta det finansiella ansvaret för denna statistik.
– Sverige ligger i mitten av Norden och har mest pendling till de andra länderna. De andra länderna har pendlingsströmmarna in i landet och tycker kanske att statistiken ligger mest i Sveriges intresse. Där vi tänker att ”varför inte köra det här nordiskt?” tycker de andra länderna att vi ska prioritera på annat sätt, säger Sverker Lindblad och fortsätter:
– Det finns goda skäl för att jobba för den här typen av gränsregional statistik. Argumenten finns där, det råder det ingen tvekan om. Men att hitta den långsiktiga lösningen, där ligger problemet. (News Øresund – Anna Palmehag)
-
Danmark6 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur12 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danskt trepartsavtal om CO2-avgift för lantbruket klart – visar att 2030-målet för utsläppen nås
-
Infrastruktur11 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Näringsliv9 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Norden11 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv9 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Samhälle12 månader sedan
Danmark skriver ner befolkningsprognosen – väntas nå 6 miljoner invånare 2028