Connect with us

Samhälle

Näringsdepartementet tvekar om bidrag till Örestat

Publicerad

den

hovedbanegården

Örestat tar kontinuerligt fram statistik över exempelvis hur många som arbetspendlar eller flyttar över sundet. Bild: News Øresund – Jenny Andersson.

Vid årsskiftet tar merparten av pengarna till Öresundsstatistiken slut. Utsikterna för att få tillskott från det svenska näringsdepartementet är små, bland annat av rättviseskäl.

– Det blir svårt för oss att finansiera statistiken i en gränsregional region utan att finansiera alla. Det finns stora pendlingsströmmar även till Norge och stora behov av statistik även där, precis som i Tornedalen, och Sverige-Åland, säger Sverker Lindblad, ämnesråd vid näringsdepartementet, till News Øresund.

Läs mer: Ekonomisk kris för Öresundsstatistik

Örestat tar kontinuerligt fram statistik över exempelvis hur många som arbetspendlar eller flyttar över sundet – den enda aktören som gör det. Under de senaste åren har statistikdatabasen byggts upp och utvecklats genom flera EU-projekt, men det sista avslutas till årsskiftet. Då försvinner ungefär nio tiondelar av finansieringen.

Kvar inför framtiden blir cirka en miljon kronor årligen från Region Skåne, samt 300 arbetstimmar – motsvarande cirka 300 000 danska kronor – per år från danska staten.

Örestat har även sökt 500 000 kronor i årligt bidrag från den svenska staten, genom näringsdepartementet, men ännu inte fått svar. Anledningarna är flera.

– Det är svårt att ta beslut just nu, eftersom vi precis har fått en ny politisk ledning. Men det beror också på att det är svårt att få fram pengar till den här typen av verksamhet på nationell nivå. Den typen av anslag vi har är inget som man finansierar löpande drift av statistik med, utan det är projektpengar, säger Sverker Lindblad.

Näringsdepartementets inställning är att frågan snarare borde ligga på Nordiska ministerrådets bord. Då skulle man kunna få en gränsöverskridande statistik för hela Norden. Men Nordiska ministerrådet har hittills inte velat ta det finansiella ansvaret för denna statistik.

– Sverige ligger i mitten av Norden och har mest pendling till de andra länderna. De andra länderna har pendlingsströmmarna in i landet och tycker kanske att statistiken ligger mest i Sveriges intresse. Där vi tänker att ”varför inte köra det här nordiskt?” tycker de andra länderna att vi ska prioritera på annat sätt, säger Sverker Lindblad och fortsätter:

– Det finns goda skäl för att jobba för den här typen av gränsregional statistik. Argumenten finns där, det råder det ingen tvekan om. Men att hitta den långsiktiga lösningen, där ligger problemet. (News Øresund – Anna Palmehag)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Infrastruktur23 januari, 2020

Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit

Han blev tågvärd av en slump och firar nu 14 år inom yrket. Fredrik Adolfsson är något av en kändis...

Life Science23 januari, 2020

Cancerföretag från Lund säljer rättigheter till ledande läkemedelsbolag

Företaget Diaprost har sålt rättigheterna till sin forskning inom behandling av prostatacancer. Köparen är en av världens tio största läkemedelsbolag,...

Danmark23 januari, 2020

Novozymes årsbokslut gör investerare besvikna

Enzymföretaget Novozymes gör investerarna besvikna i årsbokslutet för 2019, men företaget är optimistiskt tack vare en ny tillväxtstrategi och ett...

Samhälle23 januari, 2020

Zlatan-statyn i Malmö bortforslad efter 107 dagar

Fritidsförvaltningen i Malmö har plockat ner statyn föreställande stadens store fotbollsspelare, Zlatan Ibrahimovic, utanför Malmö stadion. Nu väntar en omfattande...

Turism/kultur23 januari, 2020

Köpenhamn ökar stödet till e-sport

E-sportsfestivalen Copenhagen Games hålls i år för elfte gången och Köpenhamns kommun ökar sitt stöd till festivalen med 150 000 danska...

Forskning/utbildning23 januari, 2020

Amerikanska teknikkonferensen TechConnect World startar europeisk konferens i Malmö

Teknikkonferensen TechConnect World har hittills bara hållits i USA, men den 19-21 oktober i år anordnas en europeisk version som...

Infrastruktur23 januari, 2020

Privat bolag vill köra ny tåglinje Helsingborg-Malmö-Köpenhamn

Malmöföretaget Väte Rail AB vill driva den kommande tågsatsningen på sträckan Helsingborg-Malmö-Köpenhamn och även stå för inköp av nya större...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.