Arbetsmarknad
Miljarder i samhällsekonomiska vinster i Öresundsregionen om gränshindren över Öresund avvecklas, visar ny analys

Öresundsregionens arbetsmarknad är endast integrerad till 17 procent. Men om arbetsmarknaden skulle vara helt integrerad skulle detta leda till en årlig samhällsekonomisk vinst på 9,2 miljarder svenska kronor för hela Greater Copenhagen. Samtidigt skulle nya ID-kontroller vid Öresund innebära en årlig förlust på 6,7 miljarder kronor för regionens företag och myndigheter. Det är några av slutsatserna i en ny rapport från Greater Copenhagen som har studerat de möjliga samhällsekonomiska vinsterna i Öresundsregionen om gränshinder inte existerade.
I rapporten har Greater Copenhagen studerat pendlingsmönster för Öresundspendlingen i jämförelse med pendlingsmönstret inom respektive land. Om regionen skulle utvecklas som en enda nationell region där bara restiden utgör ett hinder, skulle upp emot 95 000 pendla mellan Danmark och Sverige jämfört med dagens ca 19 000.
– Det innebär att vi har en enorm outnyttjad potential att öka arbetsmarknadsintegrationen över Öresund, säger rapportförfattaren Julie Kring Jespersen på Greater Copenhagen och fortsätter:
– Om vi bryter ner barriärer gör vi det mer attraktivt att rekrytera och arbeta på andra sidan sundet, vilket gör att arbetsgivare kan rekrytera från en större arbetskraftsstyrka. En mer öppen tillgång till en större arbetsmarknad gör att arbetsgivare kan locka till sig de mest kvalificerade och produktiva medarbetarna. Och om vi har produktiva medarbetare väntas det leda till att vår arbetsplats blir effektivare och växer, vilket i slutändan kan bidra till att stärka vår ekonomi.
Arbetsmarknadsåtgärder väntas ge produktivitetsvinster på 1,8 miljarder svenska kronor
I det första scenariot ovan, där enbart restiden utgör ett hinder, är det Malmö som förväntas uppnå de största produktivitetsvinsterna, fastslår rapporten. Detta eftersom den största jobbmarknaden finns på den danska sidan.
I ett andra scenario beräknas produktivitetsvinsterna utifrån att tvärnationella arbetsmarknadsåtgärder skulle införas, som tillexempel ett reviderat Öresundstavtal. Det skulle innebära en förväntad produktivitetsvinst på 1,8 miljarder svenska kronor per år, något som kommer att leda till skatteintäkter på cirka 0,8 miljarder svenska kronor, konstaterar Julie Kring Jespersen.
Nya ID-kontroller skulle leda till förluster på 6,7 miljarder svenska kronor
De två sista scenarierna som rapporten har studerat är båda relaterade till restiden. Det gäller nya fasta förbindelser samt införande av ID-kontroller med transportöransvar. Om både etableringen av en metro mellan Malmö och Köpenhamn samt en tunnel mellan blir Helsingborg och Helsingör blir verklighet, väntas detta leda till årlig vinst på 9,4 miljarder svenska kronor. Enligt rapporten förväntas den största effekten komma från metron.
– Förväntningarna är att en metro kan förkorta restiden med upp till 20 minuter och att en tunnel kan förkorta restiden med upp till 25 minuter, berättar Julie Kring Jespersen.
Något som i stället väntas ge produktivitetsförluster för regionen är införandet av ID-kontroller med tranportöransvar. Enligt Greater Copenhagens uträkning väntas ett införande leda till 30 min extra restid över Öresundsbron för alla pendlare i regionen, vilket främst väntas drabba den svenska sidan negativt.
– Det vi har kommit fram till är att ett införande av ID-kontroller kommer att leda till en produktivitetsförlust på 6,7 miljarder svenska kronor per år för hela Greater Copenhagen. Och det kommer att leda till en skatteförlust på 3,0 miljarder svenska per år, säger Julie Kring Jespersen.
Medan Själland väntas tappa 2,1 miljarder svenska kronor i produktivitetsförluster enligt detta scenario, spås Skåne förlora 4,6 miljarder svenska kronor.
(News Øresund)
-
Danmark5 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur11 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Infrastruktur11 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Norden10 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv8 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Näringsliv8 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Samhälle12 månader sedan
Nu börjar visitationszoner efter dansk modell gälla i Sverige
-
Samhälle11 månader sedan
Danmark skriver ner befolkningsprognosen – väntas nå 6 miljoner invånare 2028