Connect with us

Infrastruktur

Var ska nästa Öresundsförbindelse byggas? Malmö, Landskrona och Helsingborg inbjudna till riksdagens trafikutskott

Publicerad

den

Tre skånska kommuner konkurrerar med var sin lösning till nästa fasta förbindelse över Öresund. På torsdag får de presentera sina förslag för riksdagens trafikutskott. Karta: News Øresund

Ska nästa fasta förbindelse över Öresund bli en Øresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn, bil och järnvägstunnlar för person- och godståg mellan Landskrona eller tunnlar för bil och persontåg mellan Helsingborg och Helsingör? På torsdag är representanter för Malmö, Landskrona och Helsingborg inbjudna till riksdagens trafikutskott för att presentera städernas olika alternativ till nästa fasta förbindelse över Öresund. Det rapporterar TT.

HH-förbindelse

Sträckning: Helsingborg-Helsingör
Förbindelsen utreds som två tunnlar, en vägförbindelse mellan stadskärnorna och en järnvägsförbindelse för persontåg strax söder om städerna.
Kostnad: 57,2–59,3 miljarder SEK (spannet beror på om utgångspunkten är svensk eller dansk metodik)
Status: Dansk-svensk statlig strategisk analys med Interregstöd som presenterats idag. Fördelar som framhålls med förbindelsen är bland annat att den skulle knyta samman städerna, leda trafiken utanför stadskärnorna med potential för ny stadsutveckling, ge en större arbetsmarknad, minska sårbarheten i trafiksystemet över Öresund och att den kan finansieras genom brukarbetalning. I debatten har det tidigare nämnts som en utmaning att en förbindelse skulle kräva infrastrukturinvesteringar på norra Själland i Ring 5 och att det finns ett danskt fokus på en fast förbindelse över Kattegatt som också är under utredning.

Øresundsmetro

Sträckning: Malmö-Köpenhamn
Förbindelsen utreds som en metrotunnel för persontrafik mellan stadskärnorna.
Kostnad: ca 30 miljarder DKK, inklusive ett risktillägg på 50 procent
Status: Den fjärde fasen av städernas gemensamma utredningsarbete med Interregstöd ska presenteras i mars 2021. Fördelar som framhålls med förbindelsen är bland annat att den skulle skapa förutsättningar för mer plats för både fjärr- och godståg på Öresundsbron, korta restiden och ge en större arbetsmarknad samt binda samman regionen. I debatten nämns bland annat finansieringen som en utmaning och att förslaget inte är en del av en statlig dansk-svensk utredning.

Europaspåret

Sträckning: Landskrona-Köpenhamn
Förbindelsen har tidigare utretts som en tunnel för gods-, fjärr- och regionaltåg mellan Landskrona och Nordhavnen i Köpenhamn och nyligen utökades förslaget till en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse.
Kostnad: 48 miljarder SEK (avser endast tunnel för gods-, fjärr- och regionaltåg och inte en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse)
Status: Förslaget framförs av Landskrona stad som på egen hand undersöker förutsättningarna för en förbindelse. Fördelarna som framhålls med förbindelsen är bland annat att den skulle öka järnvägskapaciteten över Öresund och avlasta befintlig järnväg genom Lund, Malmö och Köpenhamns flygplats, öka arbetsmarknadsregionen samt öka robustheten över Öresund. I debatten nämns bland annat finansieringen som en utmaning då den innefattar nya tunnelrör under Köpenhamn, att förslaget saknar politisk förankring i Greater Copenhagen-samarbetet och inte är en del av en statlig dansk-svensk utredning.

(News Øresund)

Läs mer:

11 februari 2021: SJ vill se en ny bredare utredning om fast förbindelse över Öresund

28 januari 2021: HH-utredningen är klar – intäkterna från en vägförbindelse räcker inte för att finansiera en järnvägstunnel

14 januari 2021: Flera debattinlägg om Örsundsförbindelser

14 januari 2021: Landskrona utökar förslaget om Europaspåret till en kombinerad järnvägs- och biltunnel

13 januari 2021: Region Skåne vill gå in som delägare och medfinansiär till en HH-förbindelse

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Life Science16 april, 2021

Danmarks regering avsätter nära 30 miljoner danska kronor till bättre användning av hälsodata i ny life science-strategi

Life science-branschens intresseorganisationer rosar den danska regeringens nya life science-strategi, som bland annat vill skapa en gemensam plattform för bättre...

Infrastruktur16 april, 2021

Regeringen vill bygga stambanor för höghastighetståg i Sverige under 2022-2033

Regeringen vill bygga nya stambanor för höghastighetståg, men dessutom ska det finnas utrymme för satsningar på andra infrastrukturprojekt under de...

Infrastruktur16 april, 2021

Greater Copenhagen möter Folketingets transportutskott på tisdag nästa vecka – och jobbar för ett dansk-svenskt ministermöte innan sommaren

Ta nästa steg i utredningsarbetet om en HH-förbindelse i form av en förstudie och gör en dansk-svensk strategisk analys om...

Danmark16 april, 2021

Svenska finansdepartementet ser skattesmäll för Öresundspendlare som ett danskt problem

Öresundspendlare som bor i Danmark och arbetar i Sverige riskerar en skattesmäll på tiotusentals kronor för 2020, om de behövt...

Danmark16 april, 2021

Bertel Haarder: Sverige sätter stopp för skatteundantag för hemarbetande Öresundspendlare

Att det inte införs något skatteundantag för Öresundspendlare som arbetar hemifrån och därför måste betala skatt i både Danmark och...

Infrastruktur16 april, 2021

Huvudbangården kan bli ny ändhållplats för Öresundstågen enligt danska infrastrukturplanen – tågen planeras avgå och ankomma till spår 26

Spår 26 på Köpenhamns huvudbangård kan bli det nya permanenta avgångs- och ankomstspåret för tågen till och från Sverige, men...

Infrastruktur16 april, 2021

Små skillnader i punktlighet för danska och svenska tåg över Öresundsbron

Skillnaden i punktlighet för tågen som kör över Öresundsbron från Sverige till Danmark respektive från Danmark till Sverige är inte...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.