Connect with us

Infrastruktur

Var ska nästa Öresundsförbindelse byggas? Malmö, Landskrona och Helsingborg inbjudna till riksdagens trafikutskott

Publicerad

den

Tre skånska kommuner konkurrerar med var sin lösning till nästa fasta förbindelse över Öresund. På torsdag får de presentera sina förslag för riksdagens trafikutskott. Karta: News Øresund

Ska nästa fasta förbindelse över Öresund bli en Øresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn, bil och järnvägstunnlar för person- och godståg mellan Landskrona eller tunnlar för bil och persontåg mellan Helsingborg och Helsingör? På torsdag är representanter för Malmö, Landskrona och Helsingborg inbjudna till riksdagens trafikutskott för att presentera städernas olika alternativ till nästa fasta förbindelse över Öresund. Det rapporterar TT.

HH-förbindelse

Sträckning: Helsingborg-Helsingör
Förbindelsen utreds som två tunnlar, en vägförbindelse mellan stadskärnorna och en järnvägsförbindelse för persontåg strax söder om städerna.
Kostnad: 57,2–59,3 miljarder SEK (spannet beror på om utgångspunkten är svensk eller dansk metodik)
Status: Dansk-svensk statlig strategisk analys med Interregstöd som presenterats idag. Fördelar som framhålls med förbindelsen är bland annat att den skulle knyta samman städerna, leda trafiken utanför stadskärnorna med potential för ny stadsutveckling, ge en större arbetsmarknad, minska sårbarheten i trafiksystemet över Öresund och att den kan finansieras genom brukarbetalning. I debatten har det tidigare nämnts som en utmaning att en förbindelse skulle kräva infrastrukturinvesteringar på norra Själland i Ring 5 och att det finns ett danskt fokus på en fast förbindelse över Kattegatt som också är under utredning.

Øresundsmetro

Sträckning: Malmö-Köpenhamn
Förbindelsen utreds som en metrotunnel för persontrafik mellan stadskärnorna.
Kostnad: ca 30 miljarder DKK, inklusive ett risktillägg på 50 procent
Status: Den fjärde fasen av städernas gemensamma utredningsarbete med Interregstöd ska presenteras i mars 2021. Fördelar som framhålls med förbindelsen är bland annat att den skulle skapa förutsättningar för mer plats för både fjärr- och godståg på Öresundsbron, korta restiden och ge en större arbetsmarknad samt binda samman regionen. I debatten nämns bland annat finansieringen som en utmaning och att förslaget inte är en del av en statlig dansk-svensk utredning.

Europaspåret

Sträckning: Landskrona-Köpenhamn
Förbindelsen har tidigare utretts som en tunnel för gods-, fjärr- och regionaltåg mellan Landskrona och Nordhavnen i Köpenhamn och nyligen utökades förslaget till en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse.
Kostnad: 48 miljarder SEK (avser endast tunnel för gods-, fjärr- och regionaltåg och inte en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse)
Status: Förslaget framförs av Landskrona stad som på egen hand undersöker förutsättningarna för en förbindelse. Fördelarna som framhålls med förbindelsen är bland annat att den skulle öka järnvägskapaciteten över Öresund och avlasta befintlig järnväg genom Lund, Malmö och Köpenhamns flygplats, öka arbetsmarknadsregionen samt öka robustheten över Öresund. I debatten nämns bland annat finansieringen som en utmaning då den innefattar nya tunnelrör under Köpenhamn, att förslaget saknar politisk förankring i Greater Copenhagen-samarbetet och inte är en del av en statlig dansk-svensk utredning.

(News Øresund)

Läs mer:

11 februari 2021: SJ vill se en ny bredare utredning om fast förbindelse över Öresund

28 januari 2021: HH-utredningen är klar – intäkterna från en vägförbindelse räcker inte för att finansiera en järnvägstunnel

14 januari 2021: Flera debattinlägg om Örsundsförbindelser

14 januari 2021: Landskrona utökar förslaget om Europaspåret till en kombinerad järnvägs- och biltunnel

13 januari 2021: Region Skåne vill gå in som delägare och medfinansiär till en HH-förbindelse

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Infrastruktur19 januari, 2022

Tidigare minister blir ny chef för DI Transport

Det blir Karsten Lauritzen (V), Folketingspolitiker och tidigare skatteminister, som efterträder Michael Svane som branschdirektör för DI Transport. Den 1...

Forskning19 januari, 2022

Forskarseminarium om Öresundsregionen under 200 år – mer information över gränsen i slutet av 1800-talet

Tre frågor till Hanne Sanders, professor i historia vid Lunds universitet, som tillsammans med Henning Bro, PhD och stadsarkivarie i...

Samhälle18 januari, 2022

Sverige slopar återigen kravet på covidtest för inresa

Från och med den 21 januari krävs det inte längre ett negativt covidtest för att resa in i Sverige. Det...

Hållbarhet18 januari, 2022

Första spadtaget taget till Lynetteholmen – med politiker och aktivister på plats

Första spadtaget till anläggandet av Lynetteholmen, som ska anläggas mellan Refshaleøen och Nordhavn i Köpenhamns hamninlopp, togs den 17 januari...

Life Science18 januari, 2022

Startup-bolagen på danska Bio Innovation Institute har tagit in över en miljard danska kronor i externt kapital

En milstolpe har nåtts för life science-inkubatorn Bio Innovation Institute (BII) i Köpenhamn då de nära 80 startup-företagen tillsammans har...

Hållbarhet17 januari, 2022

A.P Møller bygger EU:s största anläggning för geotermisk energi i Aarhus

Danska bolaget Innargi, som grundats av A.P. Møller Fonden, kommer att bygga en anläggning för geotermisk energi i Aarhus som...

Life Science17 januari, 2022

Svensk export av life science har växt förbi personbilsindustrin

Under 2021 steg exportvärdet av svensk life science till 115 miljarder kronor och passerade därmed exporten för hela den svensk...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.