Connect with us

Infrastruktur

Var ska nästa Öresundsförbindelse byggas? Malmö, Landskrona och Helsingborg inbjudna till riksdagens trafikutskott

Publicerad

den

Tre skånska kommuner konkurrerar med var sin lösning till nästa fasta förbindelse över Öresund. På torsdag får de presentera sina förslag för riksdagens trafikutskott. Karta: News Øresund

Ska nästa fasta förbindelse över Öresund bli en Øresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn, bil och järnvägstunnlar för person- och godståg mellan Landskrona eller tunnlar för bil och persontåg mellan Helsingborg och Helsingör? På torsdag är representanter för Malmö, Landskrona och Helsingborg inbjudna till riksdagens trafikutskott för att presentera städernas olika alternativ till nästa fasta förbindelse över Öresund. Det rapporterar TT.

HH-förbindelse

Sträckning: Helsingborg-Helsingör
Förbindelsen utreds som två tunnlar, en vägförbindelse mellan stadskärnorna och en järnvägsförbindelse för persontåg strax söder om städerna.
Kostnad: 57,2–59,3 miljarder SEK (spannet beror på om utgångspunkten är svensk eller dansk metodik)
Status: Dansk-svensk statlig strategisk analys med Interregstöd som presenterats idag. Fördelar som framhålls med förbindelsen är bland annat att den skulle knyta samman städerna, leda trafiken utanför stadskärnorna med potential för ny stadsutveckling, ge en större arbetsmarknad, minska sårbarheten i trafiksystemet över Öresund och att den kan finansieras genom brukarbetalning. I debatten har det tidigare nämnts som en utmaning att en förbindelse skulle kräva infrastrukturinvesteringar på norra Själland i Ring 5 och att det finns ett danskt fokus på en fast förbindelse över Kattegatt som också är under utredning.

Øresundsmetro

Sträckning: Malmö-Köpenhamn
Förbindelsen utreds som en metrotunnel för persontrafik mellan stadskärnorna.
Kostnad: ca 30 miljarder DKK, inklusive ett risktillägg på 50 procent
Status: Den fjärde fasen av städernas gemensamma utredningsarbete med Interregstöd ska presenteras i mars 2021. Fördelar som framhålls med förbindelsen är bland annat att den skulle skapa förutsättningar för mer plats för både fjärr- och godståg på Öresundsbron, korta restiden och ge en större arbetsmarknad samt binda samman regionen. I debatten nämns bland annat finansieringen som en utmaning och att förslaget inte är en del av en statlig dansk-svensk utredning.

Europaspåret

Sträckning: Landskrona-Köpenhamn
Förbindelsen har tidigare utretts som en tunnel för gods-, fjärr- och regionaltåg mellan Landskrona och Nordhavnen i Köpenhamn och nyligen utökades förslaget till en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse.
Kostnad: 48 miljarder SEK (avser endast tunnel för gods-, fjärr- och regionaltåg och inte en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse)
Status: Förslaget framförs av Landskrona stad som på egen hand undersöker förutsättningarna för en förbindelse. Fördelarna som framhålls med förbindelsen är bland annat att den skulle öka järnvägskapaciteten över Öresund och avlasta befintlig järnväg genom Lund, Malmö och Köpenhamns flygplats, öka arbetsmarknadsregionen samt öka robustheten över Öresund. I debatten nämns bland annat finansieringen som en utmaning då den innefattar nya tunnelrör under Köpenhamn, att förslaget saknar politisk förankring i Greater Copenhagen-samarbetet och inte är en del av en statlig dansk-svensk utredning.

(News Øresund)

Läs mer:

11 februari 2021: SJ vill se en ny bredare utredning om fast förbindelse över Öresund

28 januari 2021: HH-utredningen är klar – intäkterna från en vägförbindelse räcker inte för att finansiera en järnvägstunnel

14 januari 2021: Flera debattinlägg om Örsundsförbindelser

14 januari 2021: Landskrona utökar förslaget om Europaspåret till en kombinerad järnvägs- och biltunnel

13 januari 2021: Region Skåne vill gå in som delägare och medfinansiär till en HH-förbindelse

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark16 timmar sedan

Inkubatorn BioInnovation Institute i Köpenhamn expanderar från bioteknik till kvantteknologi och grön energi

Först var det universitetsforskningen inom bioteknik som skulle få stöd att utveckla de bästa idéerna till nya företag och hitta...

Näringsliv18 timmar sedan

Trots anklagelser om övervinster i dagligvaruhandeln så varslar Coop syd 160 anställda

Coop är en av de stora matvarujättarna som pekats ut i den pågående bojkottrörelsen mot prisökningar, som sprids på sociala...

Hållbarhet2 dagar sedan

Svenska regeringens klimatpolitik får kritik – igen

För en vecka sedan fick den svenska regeringen kritik av OECD för den förda klimatpolitiken. Nu stämmer det Klimatpolitiska rådet,...

Danmark3 dagar sedan

Svensk-danska kulturfonden delar ut projektbidrag på 350 000 SEK

Svensk-danska kulturfonden har nu öppnat för ansökningar till årets projektbidrag. För att ”stödja kulturellt samarbete mellan Sverige och Danmark, samt...

Samhälle3 dagar sedan

Matvarujättarna bojkottas av Facebookgrupp – som protest mot stigande priser

I måndags påbörjade en Facebookgrupp sin veckolånga bojkott av de stora livsmedelskedjorna i Sverige med förhoppningen att det ska leda...

Danmark3 dagar sedan

Nytt konsortium vill bygga militärfartyg i Danmark

Danmark ska börja bygga egna fregatter i Esbjergs hamn. Det är det nybildade konsortiet Danske Flådeskibe K/S som ska få...

Arbetsmarknad3 dagar sedan

Färre svenskar doktorerar inom teknik – Sveriges Ingenjörer oroar sig

Färre svenskar väljer att doktorera inom teknikområdet visar en ny rapport från Sveriges Ingenjörer. Sedan 2010 har antalet svenska doktorander...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.