Infrastruktur
Lunds spårväg invigs på lördag: ”Detta är den första nya spårvägslinjen i Sverige på över 100 år”
Tre frågor till Pernilla von Strokirch, Lunds kommuns projektchef för spårvägen, om planeringen inför att stadens spårvagnstrafik börjar rulla under den kommande helgen. Det har varit långa förberedelser där bland annat erfarenheter från andra svenska spårvägsstäder har hämtats in, berättar hon. Nu är alla godkännande och tillstånd klara och lördagens invigning blir ett digitalt arrangemang.
Hur ser planerna för helgens invigning och trafikstart ut?
– Det blir ju på grund av coronarestriktioner en digital invigning och event på lördag kl. 11 som man kan följa i projektets digitala kanaler och via kommunens hemsida.
– Spåret var färdigbyggt i slutet av förra året. De första vagnarna kom efter sommaren och innan dess har förare utbildats på annan plats. Under hösten har det varit mycket tester av vagnar och utbildning av förare och det har gjorts provkörningar för att få vagnarna godkända. Nu har vi alla tillstånd och godkännande på plats så att vi kan starta trafiken till helgen.
Vad är de främsta erfarenheterna från genomförandet av projektet om du summerar planerings- och byggtiden?
– Det är en lång process från planering och finansiering tills att anläggningen finns på plats. När det gäller spårvägen är det många olika delar i projektet. Där har vi en nyckelfaktor i att kommunen och regionen har jobbat nära tillsammans, haft olika ansvar och att det har fungerat bra.
– Detta är den första nya spårvägslinjen i Sverige på över 100 år. I början av projektet handlade mycket om att bygga erfarenheter från andra nya spårvägssystem, vi tog in erfarenheter från bland annat Frankrike och Norge där man har byggt nya moderna järnvägssystem och även från svenska städer som bygger ut sina system. Där har vi haft stor nytta av de andra spårvägsstäderna.
– Utmaningen har varit att bygga en spårväg i en befintlig stad som ska fungera under tiden. Det har varit trånga miljöer där projektet ska genomföras.
Hur ser prognoserna för resandet med spårvägen ut?
– Nu med coronarestriktionerna är ju rekommendationen att inte åka kollektivt så resandet initialt blir ju inte som tänkt. Men spårvägen är planerad för att vara en ryggrad längs Kunskapsstråket från centralen till Brunnshög och att staden ska växa i anslutning till det stråket. Sedan beslutet togs om spårvägen har södra Brunnshög bebyggts och nästan alla de planerade 700 bostäderna är på plats eller på gång. Dessutom är flera områden kring hållplatserna på Brunnshög i byggstartsfas. Resandeutvecklingen påverkas av stadsutvecklingen längs stråket. Det var mycket resande i stråket redan innan eftersom där ligger flera stora regionala arbetsplatser som LTH, sjukhuset och Ideon. Med förtätning av det befintliga stråket ökar resandeunderlaget ytterligare. Att spårvägen dessutom finns på plats innan många av invånarna flyttar in på Brunnshög gör att det blir ett naturligt val direkt, innan man börjar ta bilen. Det är viktigt om målet med en tredjedel biltrafik och två tredjedelar kollektivtrafik och cykel i området ska kunna uppfyllas.
– Det som jag tycker är viktigt är att spårvägen är en del av det regionala transportsystemet. Den är inte bara för lokalt resande, det är regionaltrafik till stora regionala arbetsplatser. Ändpunkter ligger vid de stora forskningsanläggningarna som kommer att locka forskare från hela världen – det blir en direktkoppling från Kastrup, med tåg och spårväg. Så det finns en lokal, regional, nationell och även internationell koppling.
(News Øresund – Jenny Andersson)
Fakta: Lunds spårväg
Satsningen blir Skånes, och Öresundsregionen/Greater Copenhagens, första färdigställda spårväg (letbane). Sträckningen är 5,5 kilometer lång och går mellan Lunds centralstation och utbyggnadsområdet Brunnshög i nordöstra Lund, där forskningsanläggningarna MAX IV och ESS uppförs. Den passerar bland annat universitetssjukhuset och Lunds tekniska högskola, LTH. Spårvägen invigs på lördag, den 12 december, via ett digitalt arrangemang och dagen efter sker trafikstarten.
Första spadtaget togs i februari 2017. Bygget av spårvagnsdepån i Brunnshög försenades vilket gjorde att den ursprungliga trafikstarten i augusti 2020 sköts fram till december. Investeringsmässigt väntas projektets slutkostnad bli cirka 890 miljoner kronor för infrastrukturen, 297 miljoner kronor för fordonen och 270 miljoner kronor för depån.
Skånetrafiken ansvarar för spårvagnar, depå och trafikering och Lunds kommun för bygget och infrastrukturen. Entreprenören för bygget har varit Skanska och operatören för trafiken blir Vy.
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark10 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Danmark12 månader sedan
Transparency International: Danmark alltjämt minst korrupta landet i världen – Sverige på sämsta placeringen sedan mätningarna startade
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Riksdagen röstar om id-kontrollag den 15 februari – så förbereder sig transportörerna
-
Samhälle11 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år