Infrastruktur
Lunds spårväg invigs på lördag: ”Detta är den första nya spårvägslinjen i Sverige på över 100 år”
Tre frågor till Pernilla von Strokirch, Lunds kommuns projektchef för spårvägen, om planeringen inför att stadens spårvagnstrafik börjar rulla under den kommande helgen. Det har varit långa förberedelser där bland annat erfarenheter från andra svenska spårvägsstäder har hämtats in, berättar hon. Nu är alla godkännande och tillstånd klara och lördagens invigning blir ett digitalt arrangemang.
Hur ser planerna för helgens invigning och trafikstart ut?
– Det blir ju på grund av coronarestriktioner en digital invigning och event på lördag kl. 11 som man kan följa i projektets digitala kanaler och via kommunens hemsida.
– Spåret var färdigbyggt i slutet av förra året. De första vagnarna kom efter sommaren och innan dess har förare utbildats på annan plats. Under hösten har det varit mycket tester av vagnar och utbildning av förare och det har gjorts provkörningar för att få vagnarna godkända. Nu har vi alla tillstånd och godkännande på plats så att vi kan starta trafiken till helgen.
Vad är de främsta erfarenheterna från genomförandet av projektet om du summerar planerings- och byggtiden?
– Det är en lång process från planering och finansiering tills att anläggningen finns på plats. När det gäller spårvägen är det många olika delar i projektet. Där har vi en nyckelfaktor i att kommunen och regionen har jobbat nära tillsammans, haft olika ansvar och att det har fungerat bra.
– Detta är den första nya spårvägslinjen i Sverige på över 100 år. I början av projektet handlade mycket om att bygga erfarenheter från andra nya spårvägssystem, vi tog in erfarenheter från bland annat Frankrike och Norge där man har byggt nya moderna järnvägssystem och även från svenska städer som bygger ut sina system. Där har vi haft stor nytta av de andra spårvägsstäderna.
– Utmaningen har varit att bygga en spårväg i en befintlig stad som ska fungera under tiden. Det har varit trånga miljöer där projektet ska genomföras.
Hur ser prognoserna för resandet med spårvägen ut?
– Nu med coronarestriktionerna är ju rekommendationen att inte åka kollektivt så resandet initialt blir ju inte som tänkt. Men spårvägen är planerad för att vara en ryggrad längs Kunskapsstråket från centralen till Brunnshög och att staden ska växa i anslutning till det stråket. Sedan beslutet togs om spårvägen har södra Brunnshög bebyggts och nästan alla de planerade 700 bostäderna är på plats eller på gång. Dessutom är flera områden kring hållplatserna på Brunnshög i byggstartsfas. Resandeutvecklingen påverkas av stadsutvecklingen längs stråket. Det var mycket resande i stråket redan innan eftersom där ligger flera stora regionala arbetsplatser som LTH, sjukhuset och Ideon. Med förtätning av det befintliga stråket ökar resandeunderlaget ytterligare. Att spårvägen dessutom finns på plats innan många av invånarna flyttar in på Brunnshög gör att det blir ett naturligt val direkt, innan man börjar ta bilen. Det är viktigt om målet med en tredjedel biltrafik och två tredjedelar kollektivtrafik och cykel i området ska kunna uppfyllas.
– Det som jag tycker är viktigt är att spårvägen är en del av det regionala transportsystemet. Den är inte bara för lokalt resande, det är regionaltrafik till stora regionala arbetsplatser. Ändpunkter ligger vid de stora forskningsanläggningarna som kommer att locka forskare från hela världen – det blir en direktkoppling från Kastrup, med tåg och spårväg. Så det finns en lokal, regional, nationell och även internationell koppling.
(News Øresund – Jenny Andersson)
Fakta: Lunds spårväg
Satsningen blir Skånes, och Öresundsregionen/Greater Copenhagens, första färdigställda spårväg (letbane). Sträckningen är 5,5 kilometer lång och går mellan Lunds centralstation och utbyggnadsområdet Brunnshög i nordöstra Lund, där forskningsanläggningarna MAX IV och ESS uppförs. Den passerar bland annat universitetssjukhuset och Lunds tekniska högskola, LTH. Spårvägen invigs på lördag, den 12 december, via ett digitalt arrangemang och dagen efter sker trafikstarten.
Första spadtaget togs i februari 2017. Bygget av spårvagnsdepån i Brunnshög försenades vilket gjorde att den ursprungliga trafikstarten i augusti 2020 sköts fram till december. Investeringsmässigt väntas projektets slutkostnad bli cirka 890 miljoner kronor för infrastrukturen, 297 miljoner kronor för fordonen och 270 miljoner kronor för depån.
Skånetrafiken ansvarar för spårvagnar, depå och trafikering och Lunds kommun för bygget och infrastrukturen. Entreprenören för bygget har varit Skanska och operatören för trafiken blir Vy.
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen