Infrastruktur
Ledamöter i svenska riksdagens trafikutskott: utred alla framtidsalternativ för trafiken över Öresund
Det behövs en dansk-svensk mellanstatlig utredning som fokuserar på den framtida trafiken över Öresund. Det var önskemålet från Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), Malmös kommunstyrelseordförande, vid ett riksdagsseminarium om en Öresundsmetro i veckan. Hon fick medhåll från ledamöter i riksdagens trafikutskott.
Under onsdagen bjöd Malmö stad, med riksdagsledamöterna Jamal El-Haj (S) och Noria Monouchi (M) som värdar, in till ett riksdagsseminarium om en Öresundsmetro. Budskapet från Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsen ordförande i Malmö, var att det behövs en gemensam dansk-svensk infrastrukturutredning om kapaciteten kring Öresund.
– Jag skulle önska att man redan nu för att vara beredda, eftersom vi vet att Fehmarn Bält-förbindelsen byggs och är på väg att färdigställas, snabbt tillsätter en mellanstatlig utredning. Att Sverige och Danmark tillsammans tittar på vad vi behöver göra för att ta vara på potentialen, för att se till att trafiken flyter på så bra som möjligt och för att vi ska leva upp till de klimattransportmål som vi har. En mellanstatlig utredning som ser till att vi dockar ihop hela trafiksystemet och att man tänker långt bortom landsgränsen, sade hon på seminariet.
Jens Holm (V), ordförande i riksdagens trafikutskott, ser Fehmarn Bält-förbindelsen som en spelförändrare, men tycker inte att det avspeglas i förslaget till den nya svenska infrastrukturplanen.
– Vi har ju redan utrett HH, Helsingborg och Helsingör, men varför tänkte man inte alla möjliga lösningar när man gav det utredningsuppdraget? Danmark har redan antagit sin infrastrukturplan och vi ska anta vår nu i juni. Det är renons på Fehmarn Bält-dimension i Trafikverkets förslag, tyvärr. Man tar inte höjd för det. Med det förslaget som är nu kommer godset att hamna på väg, sade han.
Maria Stockhaus (M), ledamot i trafikutskottet, är också positiv till en bred utredning.
– Ett initiativ vi har haft i trafikutskottet, som fick majoritet, är att ta ett helhetsgrepp kring Öresundsförbindelser. Det går inte att rycka loss en del. Vi behöver se tillsammans med Danmark på nationell nivå: hur ser framtiden ut, hur kommer Fehmarn Bält-förbindelsen att påverka och vad är det som behöver göras.
Dessutom efterfrågar hon mer samordning mellan länderna när det gäller infrastrukturfrågor generellt.
– Infrastruktur stannar faktiskt inte vid landsgränsen, det är en viktig aspekt att ha med sig. Det pågår mycket arbete på den svenska sidan, men det är viktigt att det kommer upp på nationell nivå i båda länderna. Där kan jag se att det finns en hel del kvar att göra. En utökad arbetsmarknadsregion betyder mycket för svensk utveckling, att vi får en välfungerande Öresundsregion. Jag är verksam i Nordiska rådet också och tyvärr är det så att den svenska regeringen i dagsläget motsätter sig att man inrättar ett ministerråd för infrastrukturfrågor, sade hon.
I dagsläget finns inget beslut om att bygga en andra fast förbindelse över Öresund. I Greater Copenhagens Trafikcharter finns både en HH-förbindelse och en Öresundsmetro med som prioriterade satsningar. Landskrona stad utreder på egen hand en tågförbindelse till Köpenhamn. (News Øresund)
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen