Infrastruktur
Ledamöter i svenska riksdagens trafikutskott: utred alla framtidsalternativ för trafiken över Öresund

Det behövs en dansk-svensk mellanstatlig utredning som fokuserar på den framtida trafiken över Öresund. Det var önskemålet från Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), Malmös kommunstyrelseordförande, vid ett riksdagsseminarium om en Öresundsmetro i veckan. Hon fick medhåll från ledamöter i riksdagens trafikutskott.
Under onsdagen bjöd Malmö stad, med riksdagsledamöterna Jamal El-Haj (S) och Noria Monouchi (M) som värdar, in till ett riksdagsseminarium om en Öresundsmetro. Budskapet från Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsen ordförande i Malmö, var att det behövs en gemensam dansk-svensk infrastrukturutredning om kapaciteten kring Öresund.
– Jag skulle önska att man redan nu för att vara beredda, eftersom vi vet att Fehmarn Bält-förbindelsen byggs och är på väg att färdigställas, snabbt tillsätter en mellanstatlig utredning. Att Sverige och Danmark tillsammans tittar på vad vi behöver göra för att ta vara på potentialen, för att se till att trafiken flyter på så bra som möjligt och för att vi ska leva upp till de klimattransportmål som vi har. En mellanstatlig utredning som ser till att vi dockar ihop hela trafiksystemet och att man tänker långt bortom landsgränsen, sade hon på seminariet.
Jens Holm (V), ordförande i riksdagens trafikutskott, ser Fehmarn Bält-förbindelsen som en spelförändrare, men tycker inte att det avspeglas i förslaget till den nya svenska infrastrukturplanen.
– Vi har ju redan utrett HH, Helsingborg och Helsingör, men varför tänkte man inte alla möjliga lösningar när man gav det utredningsuppdraget? Danmark har redan antagit sin infrastrukturplan och vi ska anta vår nu i juni. Det är renons på Fehmarn Bält-dimension i Trafikverkets förslag, tyvärr. Man tar inte höjd för det. Med det förslaget som är nu kommer godset att hamna på väg, sade han.
Maria Stockhaus (M), ledamot i trafikutskottet, är också positiv till en bred utredning.
– Ett initiativ vi har haft i trafikutskottet, som fick majoritet, är att ta ett helhetsgrepp kring Öresundsförbindelser. Det går inte att rycka loss en del. Vi behöver se tillsammans med Danmark på nationell nivå: hur ser framtiden ut, hur kommer Fehmarn Bält-förbindelsen att påverka och vad är det som behöver göras.
Dessutom efterfrågar hon mer samordning mellan länderna när det gäller infrastrukturfrågor generellt.
– Infrastruktur stannar faktiskt inte vid landsgränsen, det är en viktig aspekt att ha med sig. Det pågår mycket arbete på den svenska sidan, men det är viktigt att det kommer upp på nationell nivå i båda länderna. Där kan jag se att det finns en hel del kvar att göra. En utökad arbetsmarknadsregion betyder mycket för svensk utveckling, att vi får en välfungerande Öresundsregion. Jag är verksam i Nordiska rådet också och tyvärr är det så att den svenska regeringen i dagsläget motsätter sig att man inrättar ett ministerråd för infrastrukturfrågor, sade hon.
I dagsläget finns inget beslut om att bygga en andra fast förbindelse över Öresund. I Greater Copenhagens Trafikcharter finns både en HH-förbindelse och en Öresundsmetro med som prioriterade satsningar. Landskrona stad utreder på egen hand en tågförbindelse till Köpenhamn. (News Øresund)
-
Danmark6 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur12 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danskt trepartsavtal om CO2-avgift för lantbruket klart – visar att 2030-målet för utsläppen nås
-
Infrastruktur12 månader sedan
Klart hur en Öresundsmetro skulle ansluta till Malmö
-
Näringsliv9 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Norden11 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv9 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Samhälle12 månader sedan
Danmark skriver ner befolkningsprognosen – väntas nå 6 miljoner invånare 2028