Connect with us

Infrastruktur

Konferens om infrastrukturprojekt över nationsgränser: stor skillnad jämfört med nationella projekt

Publicerad

den

Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg, inledde konferensen om gränsöverskridande infrastrukturprojekt. Foto: News Øresund

Praktiska skillnader som olika sätt att beräkna risk och kostnader, men också språkliga- och kulturella skillnader märks i infrastrukturprojekt som planeras över landsgränserna. Det framkom under en konferens som hölls på temat under stadsmässan H22 City Expo i Helsingborg.

Under måndagen, samtidigt som den svenska regeringen presenterade nästa infrastrukturplan för åren 2022–2033, hölls en konferens på temat ”Infrastruktur över nationsgränser” på H22 City Expo i Helsingborg. Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg, inledde med att blicka ut genom fönstret från konferensrummet på Clarion Hotel Sea U med utsikt över sundet och tala om förhoppningar om en framtida fast förbindelse till Helsingör.

Utsikten från Clarion Hotel Sea U mot Helsingör. Foto: News Øresund

– Det är 3 500 meter till Danmark härifrån. Det går att simma över om man är en bra simmare. Det har gjorts en utredning om en fast förbindelse mellan städerna som var klar förra året, nu är frågan på staternas bord, sa han.

Svenskar uppfattas som mer formella i aktuellt svensk-norskt utredningssamarbete

Den svensk-danska statliga utredningen om en HH-förbindelse, som Peter Danielsson refererade till, genomfördes i samarbete mellan danska och svenska myndigheter och presenterades i början av 2021. I en pågående utredning om tågsträckan Oslo-Stockholm samarbetar norska och svenska myndigheter. Bente Bukholm, project manager på norska Jernbanedirektoratet, berättade om sina erfarenheter från det arbetet.

– Det är stor skillnad jämfört med att leda ett projekt som bara är norskt. Vi har tre styrelser, en från varje land och en bilateral. Det finns också skillnader som till exempel att kostnadsberäkningar görs fundamentalt olika i de båda länderna, sade hon och fortsatte:

–  Sen finns det språkskillnader också, men det har vi löst genom att alla har fått skriva på det språk som de är bäst på. Kulturskillnaderna har varit större än förväntat, svenska är mer formella och norrmän vill inte ha ett möte kl. 17 en fredag om det inte är något väldigt viktigt.

Jernbanedirektoratet har lett projektet, men samarbetat med Trafikverket i hela processen. Projektet ska ha sin slutrapport klar i oktober. I den svenska infrastrukturplanen som presenterades under måndagen fanns en utredning av järnvägen Oslo-Stockholm också med.

– Vi är angelägna att veta vad det svenska infrastrukturdepartementet vill ha, om det kan göras tillsammans med vår leverans i oktober eller om det är något annat. Det blir intressant att se, sade Bente Bukholm.

Brennertunneln och Fehmarn Bält-tunneln – två pågående byggprojekt över nationsgränser

På konferensen gavs ytterligare exempel på hur gränsöverskridande infrastrukturprojekt har organiserats i form av bland annat bygget av Brennertunneln, mellan Österrike och Italien, och Fehmarn Bält-tunneln, mellan Danmark och Tyskland. Bolaget bakom Brennertunneln, BBT-SE, har två vd:ar – en från Österrike och en från Italien – och har märkt av skillnader bland annat när det gäller beräkning av risk och valutaförluster som görs på olika sätt i de båda länderna. När det gäller bygget av Fehmarn Bält-tunneln drivs det av Femern A/S som är ett statligt danskt bolag, men projektet lyder bland annat under båda ländernas lagar samt till viss del även under internationella lagar.

Konferensen ägde rum under stadsmässan H22 City Expo som löper fram till den 3 juli.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark6 timmar sedan

Helsingör klimatanpassas med start i vår

Byrådet i Helsingör satsar närmare en halv miljard danska kronor på en renovering och klimatanpassning av kommunens el-, vatten och...

Näringsliv6 timmar sedan

Skånsk färjetrafik krymper – förutom i Malmö

Antalet fartyg som lade till vid svenska hamnar (anlöp) minskade med fyra procent förra året jämfört med 2023, visar årsstatistiken...

Infrastruktur10 timmar sedan

Gotlandsbolaget tar över DFDS-rutten – Färjorna får nya namn och färger

I slutet av fjolåret övertog Gotlandsbolaget färjetrafikfiken mellan Oslo, Fredrikshamn och Köpenhamn. Nu har de två färjorna fått nya namn...

Danmark9 timmar sedan

Finansieringen av tunnelbanelinjen M5 kan snart vara på plats – samtidigt kämpar Köpenhamnarna med trängsel på tunnelbanan

Förhandlingarna om utbyggnaden av Metrons nya linje M5 pågår mellan partierna på Köpenhamns rådhus och med danska staten. Köpenhamns överborgmästare...

Danmark17 timmar sedan

Nina Kovsted Helk blir ny vd för den filantropiska föreningen Realdania

När Jesper Nygård efter tolv år som vd för den filantropiska föreningen Realdania lämnar sitt uppdrag efterträds han som vd...

Danmark17 timmar sedan

42 danska organisationer arbetar för att bilda en ny fond för hållbart byggande

Den filantropiska föreningen Realdania har beviljat medel till att utveckla ramarna för en ny Acceleratorfond med målet att skapa en...

Life Science2 dagar sedan

Sveriges utrikesråd varnade för konsekvenserna av ett handelskrig när Trump tar över

Sveriges utrikesråd för handelsfrågor, Camilla Mellander, uttryckte vid ett möte med life Science-branschen oro för vad som händer när Donald...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.