Connect with us

Infrastruktur

Konferens om infrastrukturprojekt över nationsgränser: stor skillnad jämfört med nationella projekt

Publicerad

den

Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg, inledde konferensen om gränsöverskridande infrastrukturprojekt. Foto: News Øresund

Praktiska skillnader som olika sätt att beräkna risk och kostnader, men också språkliga- och kulturella skillnader märks i infrastrukturprojekt som planeras över landsgränserna. Det framkom under en konferens som hölls på temat under stadsmässan H22 City Expo i Helsingborg.

Under måndagen, samtidigt som den svenska regeringen presenterade nästa infrastrukturplan för åren 2022–2033, hölls en konferens på temat ”Infrastruktur över nationsgränser” på H22 City Expo i Helsingborg. Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg, inledde med att blicka ut genom fönstret från konferensrummet på Clarion Hotel Sea U med utsikt över sundet och tala om förhoppningar om en framtida fast förbindelse till Helsingör.

Utsikten från Clarion Hotel Sea U mot Helsingör. Foto: News Øresund

– Det är 3 500 meter till Danmark härifrån. Det går att simma över om man är en bra simmare. Det har gjorts en utredning om en fast förbindelse mellan städerna som var klar förra året, nu är frågan på staternas bord, sa han.

Svenskar uppfattas som mer formella i aktuellt svensk-norskt utredningssamarbete

Den svensk-danska statliga utredningen om en HH-förbindelse, som Peter Danielsson refererade till, genomfördes i samarbete mellan danska och svenska myndigheter och presenterades i början av 2021. I en pågående utredning om tågsträckan Oslo-Stockholm samarbetar norska och svenska myndigheter. Bente Bukholm, project manager på norska Jernbanedirektoratet, berättade om sina erfarenheter från det arbetet.

– Det är stor skillnad jämfört med att leda ett projekt som bara är norskt. Vi har tre styrelser, en från varje land och en bilateral. Det finns också skillnader som till exempel att kostnadsberäkningar görs fundamentalt olika i de båda länderna, sade hon och fortsatte:

–  Sen finns det språkskillnader också, men det har vi löst genom att alla har fått skriva på det språk som de är bäst på. Kulturskillnaderna har varit större än förväntat, svenska är mer formella och norrmän vill inte ha ett möte kl. 17 en fredag om det inte är något väldigt viktigt.

Jernbanedirektoratet har lett projektet, men samarbetat med Trafikverket i hela processen. Projektet ska ha sin slutrapport klar i oktober. I den svenska infrastrukturplanen som presenterades under måndagen fanns en utredning av järnvägen Oslo-Stockholm också med.

– Vi är angelägna att veta vad det svenska infrastrukturdepartementet vill ha, om det kan göras tillsammans med vår leverans i oktober eller om det är något annat. Det blir intressant att se, sade Bente Bukholm.

Brennertunneln och Fehmarn Bält-tunneln – två pågående byggprojekt över nationsgränser

På konferensen gavs ytterligare exempel på hur gränsöverskridande infrastrukturprojekt har organiserats i form av bland annat bygget av Brennertunneln, mellan Österrike och Italien, och Fehmarn Bält-tunneln, mellan Danmark och Tyskland. Bolaget bakom Brennertunneln, BBT-SE, har två vd:ar – en från Österrike och en från Italien – och har märkt av skillnader bland annat när det gäller beräkning av risk och valutaförluster som görs på olika sätt i de båda länderna. När det gäller bygget av Fehmarn Bält-tunneln drivs det av Femern A/S som är ett statligt danskt bolag, men projektet lyder bland annat under båda ländernas lagar samt till viss del även under internationella lagar.

Konferensen ägde rum under stadsmässan H22 City Expo som löper fram till den 3 juli.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Näringsliv23 september, 2022

Inflationen får danska Lego och Linak att höja lönerna

Danska storföretag har börjat att kompenserar sina anställda för den höga inflationen rapporterar Fagbladet3F.  Från och med den 1 oktober...

Näringsliv23 september, 2022

Vart sjätte danskt små- och medelstort företag minskar produktionen på grund av höga elpriser

De höga elpriserna får allt fler danska företag att minska produktionen av kostnadsskäl. Vart sjätte små- och medelstort företag har...

Forskning22 september, 2022

Nytt centrum för hållbar näringslivsutveckling invigt i Lund

Under torsdagen invigdes Sparbanken Skånes Centrum för Hållbar Näringslivsutveckling vid Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. Satsningen finansieras med en donation på...

Hållbarhet22 september, 2022

Danska regeringen vill införa en flygavgift på 13 kronor

Från år 2025 ska danska flygpassagerare betala 13 kronor i avgift oavsett vart flygresan går. Det föreslår den danska regeringen....

Samhälle22 september, 2022

Riksbanken rekordhöjer styrräntan till 1,75 procent samtidigt som inflationen fortsätter uppåt

Sveriges Riksbank höjde på tisdagen styrräntan från 0,75 procent till 1,75 procent. Höjningen med en procentenhet är den största på...

Danmark22 september, 2022

Nationalbanken förutspår negativ tillväxt i Danmark nästa år

Danmarks centralbank, Nationalbanken, räknar med negativ tillväxt i Danmark på 0,1 procent nästa år i ny prognos. Den negativa tillväxten...

Energi22 september, 2022

Öresundsbron släcker pylonbelysningen under energikrisen

Under hösten och vintern kommer Öresundsbrons pylonbelysning vara nästan helt nedsläckt för att spara på energi. – Vi vill manifestera...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.