Infrastruktur
Konferens om infrastrukturprojekt över nationsgränser: stor skillnad jämfört med nationella projekt
Praktiska skillnader som olika sätt att beräkna risk och kostnader, men också språkliga- och kulturella skillnader märks i infrastrukturprojekt som planeras över landsgränserna. Det framkom under en konferens som hölls på temat under stadsmässan H22 City Expo i Helsingborg.
Under måndagen, samtidigt som den svenska regeringen presenterade nästa infrastrukturplan för åren 2022–2033, hölls en konferens på temat ”Infrastruktur över nationsgränser” på H22 City Expo i Helsingborg. Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg, inledde med att blicka ut genom fönstret från konferensrummet på Clarion Hotel Sea U med utsikt över sundet och tala om förhoppningar om en framtida fast förbindelse till Helsingör.
– Det är 3 500 meter till Danmark härifrån. Det går att simma över om man är en bra simmare. Det har gjorts en utredning om en fast förbindelse mellan städerna som var klar förra året, nu är frågan på staternas bord, sa han.
Svenskar uppfattas som mer formella i aktuellt svensk-norskt utredningssamarbete
Den svensk-danska statliga utredningen om en HH-förbindelse, som Peter Danielsson refererade till, genomfördes i samarbete mellan danska och svenska myndigheter och presenterades i början av 2021. I en pågående utredning om tågsträckan Oslo-Stockholm samarbetar norska och svenska myndigheter. Bente Bukholm, project manager på norska Jernbanedirektoratet, berättade om sina erfarenheter från det arbetet.
– Det är stor skillnad jämfört med att leda ett projekt som bara är norskt. Vi har tre styrelser, en från varje land och en bilateral. Det finns också skillnader som till exempel att kostnadsberäkningar görs fundamentalt olika i de båda länderna, sade hon och fortsatte:
– Sen finns det språkskillnader också, men det har vi löst genom att alla har fått skriva på det språk som de är bäst på. Kulturskillnaderna har varit större än förväntat, svenska är mer formella och norrmän vill inte ha ett möte kl. 17 en fredag om det inte är något väldigt viktigt.
Jernbanedirektoratet har lett projektet, men samarbetat med Trafikverket i hela processen. Projektet ska ha sin slutrapport klar i oktober. I den svenska infrastrukturplanen som presenterades under måndagen fanns en utredning av järnvägen Oslo-Stockholm också med.
– Vi är angelägna att veta vad det svenska infrastrukturdepartementet vill ha, om det kan göras tillsammans med vår leverans i oktober eller om det är något annat. Det blir intressant att se, sade Bente Bukholm.
Brennertunneln och Fehmarn Bält-tunneln – två pågående byggprojekt över nationsgränser
På konferensen gavs ytterligare exempel på hur gränsöverskridande infrastrukturprojekt har organiserats i form av bland annat bygget av Brennertunneln, mellan Österrike och Italien, och Fehmarn Bält-tunneln, mellan Danmark och Tyskland. Bolaget bakom Brennertunneln, BBT-SE, har två vd:ar – en från Österrike och en från Italien – och har märkt av skillnader bland annat när det gäller beräkning av risk och valutaförluster som görs på olika sätt i de båda länderna. När det gäller bygget av Fehmarn Bält-tunneln drivs det av Femern A/S som är ett statligt danskt bolag, men projektet lyder bland annat under båda ländernas lagar samt till viss del även under internationella lagar.
Konferensen ägde rum under stadsmässan H22 City Expo som löper fram till den 3 juli.
(News Øresund – Jenny Andersson)
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Danmark12 månader sedan
Transparency International: Danmark alltjämt minst korrupta landet i världen – Sverige på sämsta placeringen sedan mätningarna startade
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Riksdagen röstar om id-kontrollag den 15 februari – så förbereder sig transportörerna
-
Samhälle11 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år