Connect with us

Näringsliv

Kockums förlorar underhållet av ubåtar

Publicerad

den

Försvarets materielverk, FMV, stoppar underhållet av ubåtar och korvetter på Kockumsvarvet i Malmö. Beslutet beror enligt Försvarsmakten på en osäkerhet kring varvets framtida ägare.

Ubåt-Gotland-och-Södermanla

Det svenska försvarets ubåtar har inte kunnat få årlig service på Kockumsvarvet i Malmö på grund av en konflikt mellan den tyska industrikoncernen Thyssen Krupp och Försvarets materielverk. Foto: Kockums AB

Sveriges fyra ubåtar och fem Visbykorvetter har sedan i våras inte kunnat få årliga översynsåtgärder utförda på skeppsvarvet Kockums i Malmö. Det framgår av ett internt mail från FMV som Ny Teknik har kommit över.

Kockums i Malmö ägs idag av den tyska industrikoncernen Thyssen Krupp och varvet producerar ubåtar och krigsskepp under namnet Thyssen Krupp Marine Systems. Enligt uppgifter i svenska medier har Thyssen Krupp hindrat Kockums från att sälja ubåtar på export till Singapore för att istället gynna företagets andra varv, tyska HDW. Det ställer till problem för den svenska marinen, som vill behålla kompetensen att bygga ubåtar i Sverige. Konflikten hårdnade under våren då FMV gav Saab i uppdrag att utreda en ny, framtida undervattensstrategi. Kort därefter började Saab rekrytera nyckelpersoner från Kockums och en tid senare meddelade den svenska försvarskoncernen att de förhandlar om att köpa loss Kockums från de tyska ägarna. Konflikten fick stor uppmärksamhet i media när FMV sände beväpnad personal för att hämta hem utvecklingsmaterial till den tysta motortekniken Stirling som finns i ubåtarna från Kockums men som ägs av svenska staten.

– Orsaken till att man stoppat underhållet är så vitt jag vet att framtiden är oklar kring vad som händer med Kockums. Om Saab eller någon annan tar över… eller vad som händer med bolaget. Vi väntar på att få besked så fort som möjligt, säger Thomas Brehmer, ställföreträdande chef på FMV:s avdelning för marin driftsstyrning till Ny Teknik.

Medan de svenska och tyska industrikoncernerna förhandlar om en försäljning är ubåtar och fartyg avskurna från det mesta underhållsarbete. Konsekvenserna kan enligt Ny Teknik bli, att fartygen inte kan vara i drift.

– I värsta fall kan resultatet bli att fartygen inte kan lämna kajen, säger Thomas Brehmer. (News Øresund)

Läs mer: Svensk-tysk ubåtskonflikt tvingar fram försäljning av Kockums

Continue Reading

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Danmark15 augusti, 2019

Internt bråk om partiets inriktning har skakat Venstre

Valet mellan att skarpt rikta in sig som högeralternativet i dansk politik, eller att hålla dörren öppen för ett mittensamarbete...

Life Science15 augusti, 2019

EU-pengar till nytt dansk-svenskt life science-samarbete

Flera organisationer i regionens life science-kluster, Medicon Valley, har gått samman om att bilda ett gemensamt konsortium. Förhoppningen är att...

Danmark15 augusti, 2019

Turismen i Köpenhamn kan fördubblas till 2030 visar analys

Mellan 2007 och 2017 ökade antalet turistövernattningar med 15 procent i Danmark och med 68 procent i Region Hovedstaden. I...

Bostad/fastighet15 augusti, 2019

Svenskt fastighetsbolag rekryterar landschef för Danmark

Samhällsbyggnadsbolaget (SBB) i Norden rekryterar Ola Svensson som landschef för Danmark och regionchef för Öresundsregionen, uppger man i ett pressmeddelande....

Infrastruktur15 augusti, 2019

Ökad fritidstrafik men färre pendlare över Öresundsbron

Pendlartrafiken över Öresundsbron har minskat under första halvåret 2019 jämfört med samma period 2018. Samtidigt har den ökade valutaskillnaden bidragit...

Politik15 augusti, 2019

Samtal förs om att Blekinge ska gå med i Greater Copenhagen-samarbetet

I samband med att Danmarks ambassadör i Sverige, Ove Ullerup, på tisdagen besökte Blekinges landshövding i Karlskrona rapporterar regionala medier...

Cleantech15 augusti, 2019

Premiär idag för dansk elfärja

Klockan 06.20 på torsdagsmorgonen lade den nya elfärjan Ellen ut från kajen i Søby på Ærø för att i all...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.