Näringsliv
Kockums förlorar underhållet av ubåtar

Försvarets materielverk, FMV, stoppar underhållet av ubåtar och korvetter på Kockumsvarvet i Malmö. Beslutet beror enligt Försvarsmakten på en osäkerhet kring varvets framtida ägare.

Det svenska försvarets ubåtar har inte kunnat få årlig service på Kockumsvarvet i Malmö på grund av en konflikt mellan den tyska industrikoncernen Thyssen Krupp och Försvarets materielverk. Foto: Kockums AB
Sveriges fyra ubåtar och fem Visbykorvetter har sedan i våras inte kunnat få årliga översynsåtgärder utförda på skeppsvarvet Kockums i Malmö. Det framgår av ett internt mail från FMV som Ny Teknik har kommit över.
Kockums i Malmö ägs idag av den tyska industrikoncernen Thyssen Krupp och varvet producerar ubåtar och krigsskepp under namnet Thyssen Krupp Marine Systems. Enligt uppgifter i svenska medier har Thyssen Krupp hindrat Kockums från att sälja ubåtar på export till Singapore för att istället gynna företagets andra varv, tyska HDW. Det ställer till problem för den svenska marinen, som vill behålla kompetensen att bygga ubåtar i Sverige. Konflikten hårdnade under våren då FMV gav Saab i uppdrag att utreda en ny, framtida undervattensstrategi. Kort därefter började Saab rekrytera nyckelpersoner från Kockums och en tid senare meddelade den svenska försvarskoncernen att de förhandlar om att köpa loss Kockums från de tyska ägarna. Konflikten fick stor uppmärksamhet i media när FMV sände beväpnad personal för att hämta hem utvecklingsmaterial till den tysta motortekniken Stirling som finns i ubåtarna från Kockums men som ägs av svenska staten.
– Orsaken till att man stoppat underhållet är så vitt jag vet att framtiden är oklar kring vad som händer med Kockums. Om Saab eller någon annan tar över… eller vad som händer med bolaget. Vi väntar på att få besked så fort som möjligt, säger Thomas Brehmer, ställföreträdande chef på FMV:s avdelning för marin driftsstyrning till Ny Teknik.
Medan de svenska och tyska industrikoncernerna förhandlar om en försäljning är ubåtar och fartyg avskurna från det mesta underhållsarbete. Konsekvenserna kan enligt Ny Teknik bli, att fartygen inte kan vara i drift.
– I värsta fall kan resultatet bli att fartygen inte kan lämna kajen, säger Thomas Brehmer. (News Øresund)
Läs mer: Svensk-tysk ubåtskonflikt tvingar fram försäljning av Kockums
-
Danmark7 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Danmark12 månader sedan
Danskt trepartsavtal om CO2-avgift för lantbruket klart – visar att 2030-målet för utsläppen nås
-
Näringsliv10 månader sedan
Saab vill bygga nästa generations stridsflygplan
-
Norden12 månader sedan
Möjligt att betala med mobilen över Öresund när Vipps lanseras i Sverige i höst
-
Näringsliv10 månader sedan
Brittiskt företag bygger lyxoutlet i skånska Löddeköpinge – konkurrerar med danska Ringsted Outlet
-
Danmark9 månader sedan
Utan invandring eller stigande fruktsamhet kommer antalet invånare i Danmark att minska kraftigt
-
Samhälle12 månader sedan
Danmark firar inte midsommarafton utan Sankt Hans-afton på söndag
-
Politik8 månader sedan
Region Skånes politiker uppvaktar Danmarks regering för att få behålla samarbetet med danska regioner