Connect with us

Näringsliv

Kockums förlorar underhållet av ubåtar

Publicerad

den

Försvarets materielverk, FMV, stoppar underhållet av ubåtar och korvetter på Kockumsvarvet i Malmö. Beslutet beror enligt Försvarsmakten på en osäkerhet kring varvets framtida ägare.

Ubåt-Gotland-och-Södermanla

Det svenska försvarets ubåtar har inte kunnat få årlig service på Kockumsvarvet i Malmö på grund av en konflikt mellan den tyska industrikoncernen Thyssen Krupp och Försvarets materielverk. Foto: Kockums AB

Sveriges fyra ubåtar och fem Visbykorvetter har sedan i våras inte kunnat få årliga översynsåtgärder utförda på skeppsvarvet Kockums i Malmö. Det framgår av ett internt mail från FMV som Ny Teknik har kommit över.

Kockums i Malmö ägs idag av den tyska industrikoncernen Thyssen Krupp och varvet producerar ubåtar och krigsskepp under namnet Thyssen Krupp Marine Systems. Enligt uppgifter i svenska medier har Thyssen Krupp hindrat Kockums från att sälja ubåtar på export till Singapore för att istället gynna företagets andra varv, tyska HDW. Det ställer till problem för den svenska marinen, som vill behålla kompetensen att bygga ubåtar i Sverige. Konflikten hårdnade under våren då FMV gav Saab i uppdrag att utreda en ny, framtida undervattensstrategi. Kort därefter började Saab rekrytera nyckelpersoner från Kockums och en tid senare meddelade den svenska försvarskoncernen att de förhandlar om att köpa loss Kockums från de tyska ägarna. Konflikten fick stor uppmärksamhet i media när FMV sände beväpnad personal för att hämta hem utvecklingsmaterial till den tysta motortekniken Stirling som finns i ubåtarna från Kockums men som ägs av svenska staten.

– Orsaken till att man stoppat underhållet är så vitt jag vet att framtiden är oklar kring vad som händer med Kockums. Om Saab eller någon annan tar över… eller vad som händer med bolaget. Vi väntar på att få besked så fort som möjligt, säger Thomas Brehmer, ställföreträdande chef på FMV:s avdelning för marin driftsstyrning till Ny Teknik.

Medan de svenska och tyska industrikoncernerna förhandlar om en försäljning är ubåtar och fartyg avskurna från det mesta underhållsarbete. Konsekvenserna kan enligt Ny Teknik bli, att fartygen inte kan vara i drift.

– I värsta fall kan resultatet bli att fartygen inte kan lämna kajen, säger Thomas Brehmer. (News Øresund)

Läs mer: Svensk-tysk ubåtskonflikt tvingar fram försäljning av Kockums

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

Aktuella nyheter

Kultur26 oktober, 2021

Världens längsta skatepark invigs i Danmark

Den 31 oktober invigs världens längsta skatepark i Høje Taastrup, uppger TV2 Lorry. Banan är designad av den världskända danska...

Infrastruktur26 oktober, 2021

SAS inkallar fackföreningarna till förhandlingar – har startat två nya dotterbolag

Flygbolaget SAS lider av stora intäktstapp under coronapandemin och det minskade affärsresandet drabbar flygbolaget hårt. Bolaget har dragit på sig...

Hållbarhet25 oktober, 2021

Billigare el i södra Sverige om elområdena görs om

Elen i södra Sverige är i dag betydligt dyrare än i norr, eftersom produktionen där är mycket mindre. Risken för...

Infrastruktur22 oktober, 2021

Ny utredning visar möjliga stationslägen i Malmö för en Öresundsmetro

En Öresundsmetro mellan Malmö och Köpenhamn kan även resultera i ett tunnelbanesystem inne i Malmö. Tre möjliga lägen för de...

Politik22 oktober, 2021

Liberala Venstre och Nye Borgerlige valsamarbetar i 40 danska kommuner

I 40 av Danmarks kommuner har det liberala partiet Venstre ingått i ett så kallad valförbund med nationalkonservativa partiet Nye...

Veckobrev25 oktober, 2021

News Øresunds veckobrev v. 42

Klicka här för att läsa det svenska veckobrevet v. 42 Klicka här för att läsa det danska veckobrevet v. 42...

Arbetsmarknad22 oktober, 2021

600 svenska arbetssökande och 15 danska företag väntas till jobbmässa den 27 oktober

På onsdagen den 27 oktober arrangeras en dansk-svensk jobbmässa i Hyllie i Malmö och cirka 600 svenska arbetssökande väntas dit....

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.