Connect with us

Näringsliv

Kockums förlorar underhållet av ubåtar

Publicerad

den

Försvarets materielverk, FMV, stoppar underhållet av ubåtar och korvetter på Kockumsvarvet i Malmö. Beslutet beror enligt Försvarsmakten på en osäkerhet kring varvets framtida ägare.

Ubåt-Gotland-och-Södermanla

Det svenska försvarets ubåtar har inte kunnat få årlig service på Kockumsvarvet i Malmö på grund av en konflikt mellan den tyska industrikoncernen Thyssen Krupp och Försvarets materielverk. Foto: Kockums AB

Sveriges fyra ubåtar och fem Visbykorvetter har sedan i våras inte kunnat få årliga översynsåtgärder utförda på skeppsvarvet Kockums i Malmö. Det framgår av ett internt mail från FMV som Ny Teknik har kommit över.

Kockums i Malmö ägs idag av den tyska industrikoncernen Thyssen Krupp och varvet producerar ubåtar och krigsskepp under namnet Thyssen Krupp Marine Systems. Enligt uppgifter i svenska medier har Thyssen Krupp hindrat Kockums från att sälja ubåtar på export till Singapore för att istället gynna företagets andra varv, tyska HDW. Det ställer till problem för den svenska marinen, som vill behålla kompetensen att bygga ubåtar i Sverige. Konflikten hårdnade under våren då FMV gav Saab i uppdrag att utreda en ny, framtida undervattensstrategi. Kort därefter började Saab rekrytera nyckelpersoner från Kockums och en tid senare meddelade den svenska försvarskoncernen att de förhandlar om att köpa loss Kockums från de tyska ägarna. Konflikten fick stor uppmärksamhet i media när FMV sände beväpnad personal för att hämta hem utvecklingsmaterial till den tysta motortekniken Stirling som finns i ubåtarna från Kockums men som ägs av svenska staten.

– Orsaken till att man stoppat underhållet är så vitt jag vet att framtiden är oklar kring vad som händer med Kockums. Om Saab eller någon annan tar över… eller vad som händer med bolaget. Vi väntar på att få besked så fort som möjligt, säger Thomas Brehmer, ställföreträdande chef på FMV:s avdelning för marin driftsstyrning till Ny Teknik.

Medan de svenska och tyska industrikoncernerna förhandlar om en försäljning är ubåtar och fartyg avskurna från det mesta underhållsarbete. Konsekvenserna kan enligt Ny Teknik bli, att fartygen inte kan vara i drift.

– I värsta fall kan resultatet bli att fartygen inte kan lämna kajen, säger Thomas Brehmer. (News Øresund)

Läs mer: Svensk-tysk ubåtskonflikt tvingar fram försäljning av Kockums

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Samhälle14 januari, 2021

Sverige gör undantag för barn från Danmark på väg till förälder i Sverige eller på Bornholm

Den svenska regeringen har tagit till sig kritiken mot att det svenska inreseförbudet splittrade familjer med delad vårdnad om barn...

Okategoriserade14 januari, 2021

Danmark förlänger de skärpta gräns- och mötesrestriktionerna till den 7 februari

Danmark förlänger reserestriktioner och mötesrestriktioner fram till och med den 7 februari meddelade sundhedsminister Magnus Heunicke (S) på torsdagen med...

Infrastruktur14 januari, 2021

Arlanda tappade 75 procent av passagerarna

Precis som Köpenhamns flygplats i Kastrup tappade Arlanda flygplats i Stockholm 74 procent av alla passagerare under coronaåret 2020. Det...

Fastighet14 januari, 2021

2020 blev rekordår i antal försäljningar på den svenska bostadsmarknaden

När året på den svenska bostadsmarknaden summeras blir det tydligt att coronapandemin inneburit ett ökat fokus på hemmiljön. Aldrig förr...

Politik14 januari, 2021

Danmarks tidigare integrationsminister ställs inför riksrätt

I Danmark har Folketinget nu beslutat att den tidigare integrations- och utlänningsministern Inger Støjberg (Venstre) ska ställas inför riksrätt för...

Infrastruktur14 januari, 2021

Flera debattinlägg om Öresundsförbindelser

Inför presentationen av den statliga dansk-svenska HH-utredningen i slutet av januari 2021 har flera debattartiklar om fasta förbindelser i Öresund...

Life Science14 januari, 2021

PolyPeptide vill fortsätta växa i Malmö – söker kemister med talang för automation

Life science-företaget PolyPeptide Group har tillgång till den kompetens som krävs för fortsätta växa i Malmö. Det menar Jacob Nilsson,...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.