Connect with us

Forskning

ESS: klart med miljöprövning och medfinansiering från Italien

Publicerad

den

Neutronforskningsanläggningen ESS i Lund med datacenter i Köpenhamn får 999 miljoner kronor i italiensk medfinansiering. Därmed är 84 procent av byggkostnaden på plats. I veckan gav Mark- och miljödomstolen klartecken för ESS och nu diskuteras ESS styrelse datum för byggstart.

Finansieringen börjar falla på plats för det europeiska supermikroskopet European Spallation Source, ESS, i Lund. Utbildningsdepartementet meddelade under onsdagen att Italien går in med sex procent av den totala byggkostnaden. Sammantaget är nu 84 procent av finansieringen på plats.

ESS betalas primärt av den danska och svenska staten som tillsammans bidrar med 47,5 procent av utgifterna. Med det italienska avtalet har 10 av de 17 deltagande länderna ingått avtal om hur stort belopp de bidrar med och hur mycket som ges i kontanter och i form av instrument och utrustning. ESS-bygget i Lund skall påbörjas i sommar. Senare ska det byggas ett större datacenter på Köpenhamns universitet med it-system som ska behandla de stora mängder tal som produceras på anläggningen i Lund.

Utbildningsdepartementet upplyser om att de är i slutförhandling om att skaffa de sista 16 procent av finansieringen till den 1,84 miljarder euro dyra anläggningen. (News Øresund)

Fakta: Italien medfinansierar materialforskning i Lund och Köpenhamn
Att bygga neutronforskningsanläggningen European Spallation Source (ESS) i Lund med datacenter i Köpenhamn beräknas kosta de europeiska skattebetalarna 1,84 miljarder euro. Sverige har lovat betala 35 procent och Danmark 12,5 procent av den kostnaden.
 Hittills har tio av de 17 värd- och partnerländerna – Sverige, Danmark, Storbritannien, Frankrike, Italien, Spanien, Polen, Ungern, Schweiz och Norge – utlovat pengar och bygghjälp. I dagsläget är 84 procent av den totala byggkostnaden finansierad.

De 17 partnerländerna bakom ESS:
 Sverige (värdland),
 Danmark (värdland)
, Estland, Frankrike, Island, Italien, Lettland, Litauen, Nederländerna, Norge, Polen, Spanien, Schweiz, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern

Hittills utlovad finansiering:
Sverige: 35 procent
Danmark: 12,5 procent
Storbritannien: 10 procent
Frankrike: 8 procent
Italien: 6 procent
Spanien: 5 procent
Norge: 2,5 procent
Polen, Schweiz och Ungern: drygt 5 procent av byggkostnaderna (tillsammans)

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark1 dag sedan

Bygget av supersjukhus i Köpenhamn drabbat av ”perfekt storm” – försenas med åtta år.

Byggandet av flera supersjukhus i Danmark har pågått sedan 2007 och skjutits upp flera gånger. Utbyggnaden av Bispebjerg Hospital i...

Arbetsmarknad2 dagar sedan

Dansk-svensk framgång mot EU:s minimilöner

EU-domstolens generaladvokat Nicholas Emiliou rekommenderar att EU:s direktiv om minimilöner annulleras i sin helhet, eftersom det enligt honom strider mot...

Infrastruktur2 dagar sedan

Norska Vy testar sommartåg mellan Malmö–Oslo och hoppas på tåg till Köpenhamn 

I sommar kan resenärer ta direkttåg mellan Malmö och Oslo. Det är norska Vy som ligger bakom satsningen som i...

Samhälle1 dag sedan

Öresundsdebatten vecka 3: Grönland, danskt-svenskt samarbete och en liten revolution i Köpenhamn

Sverige ger Danmark sitt stöd efter Donald Trumps utspel om Grönland och det dansk-svenska samarbetet fortsätter att utvecklas. I den...

Life Science3 dagar sedan

Läkemedelsbolaget Polypeptide i Malmö anställer 100 personer – boom för fetmaläkemedel ökar efterfrågan på deras peptidbaserade råvara

Att den nya tidens läkemedel mot fetma och diabetes har blivit en global storsäljare skapar även nya jobb på den...

Danmark3 dagar sedan

Köpenhamns flygplats har blivit nordlig knutpunkt för läkemedelslogistik i Europa – Emirates börjar med fraktflyg till Kastrup

Den 1 januari började flygbolaget Emirates SkyCargo att flyga med ett Boeing 777 fraktflygplan mellan Dubai och Köpenhamns flygplats i...

Infrastruktur3 dagar sedan

Trafikverkets generaldirektör vill snabba på utbyggnaden av järnvägen mellan Lund och Hässleholm

Kritiken mot att utbyggnaden av järnvägen mellan Lund och Hässleholm till fyra spår kan bli klar tidigast 2043 får medhåll...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.