Infrastruktur
Intresse för en gemensam dansk-svensk infrastrukturkommission
Den svenska Infrastrukturkommissionen bjöd in till hearing i Malmö på torsdagen och fick ta del av erfarenheter från hur infrastrukturen finansieras i Norge, Finland och Danmark. Samtidigt föddes ett intresse för en gemensam dansk-svensk kommission framöver.
I mars påbörjade infrastrukturkommissionen sitt arbete med syfte att diskutera finansiering, ägande och organisering av infrastruktur. Bakom initiativet står åtta privata aktörer i samarbete med Kungliga Tekniska Högskolan, KTH. Till gårdagens hearing i Malmö var aktörer från de nordiska länderna inbjudna för att ge kommissionens ledamöter inblick i hur grannländerna finansierar sina infrastruktursatsningar.
– Alla länderna har projekt som skiljer sig från Sverige. Danmark har sina broprojekt med avgifter och man jobbar spännande med Tyskland. Norge tycker jag har gjort en intressant omfördelning från staten till regioner och kommuner för vägarna och man har systemet med bompengar. Finland har flera OPS-projekt för motorvägssystemet som verkar ha gett bra erfarenheter. Jag tycker att vi kan lära av alla, säger Björn Hasselgren, kommissionens ordförande och forskare på KTH.
Infrastrukturkommissionen kommer att följa upp med hearingar även i Göteborg och Stockholm samt engagemang under Almedalsveckan innan det är dags för slutpresentation i september. En del i slutsatserna kommer sannolikt att beröra rollfördelning och om ansvaret för det statliga vägnätet kan fördelas även på regioner och kommuner, enligt Björn Hasselgren. Det välkomnas av Per Tryding, vice vd Sydsvenska Industri- och Handelskammaren.
– Förväntningarna är att de vågar lägga konkreta förslag som är genomarbetade och lite stretchy. Det finns några saker som är ganska uppenbara, exempelvis att ansvaret för infrastrukturen är väldigt centraliserat medan nyttan och de som använder infrastrukturen är lokala och regionala. Det matchar dåligt och därför är det värdefullt att legitimera den typen av debatt, säger han.
Under dagen nämndes den gemensamma dansk-tyska transportkommission som initierades av Transportministeriet 2011 för att diskutera infrastrukturutmaningar över nationsgränsen. En liknande kommission skulle Per Tryding gärna se kom till stånd mellan Danmark och Sverige.
– Att kopiera den dansk-tyska kommissionen kan vara en kul idé. Jag lovar att vi kommer att titta på det, säger han. (News Øresund – Jenny Andersson)
Fakta Infrastrukturkommissionen
Initiativtagare är KPMG, MTR, NCC, Peab, Ramböll, Skanska, Veidekke och WSP.
Ledamöter i kommissionen är Björn Hasselgren, teknologie doktor KTH, Stefan Attefall, tidigare bostadsminister (KD), Pia Kinhult, tidigare regionråd (M), Allan Larsson, tidigare finansminister (S) och Maria Wetterstrand, tidigare språkrör (MP).
Arbetet påbörjades i mars 2015 och slutrapporten ska presenteras i september.
-
Samhälle5 år sedan
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle4 år sedan
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur5 år sedan
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle4 år sedan
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle5 år sedan
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle5 år sedan
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle4 år sedan
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden5 år sedan
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen