Samhälle
Interreg-projekt kan få 60 procents medfinansiering från EU framöver
Den kommande programperioden för Interreg Öresund-Kattegatt-Skagerrak (ÖKS) kommer att ha en budget på runt 125 miljoner euro från EU. Det är ungefär lika mycket som föregående period. I programförslaget, som lämnades från de elva regionerna i programgeografin till nationell nivå i de berörda länderna under fredagen, föreslås det bland annat att medfinansieringen från EU ska vara 60 procent istället för 50 procent som i det nuvarande programmet.
I fredags lämnades förslaget till programmet för Interreg Öresund-Kattegatt-Skagerak (ÖKS) 2021-2027 in till näringsdepartementet i Sverige, Erhvervsstyrelsen i Danmark oh Moderniseringsdepartemnetet i Norge. De elva regionerna i programgeografin har arbetat med att ta fram ett programförslag. I processen har även Förvaltande myndighet (Tillväxtverket), EU-kommissionen och tjänstemän från nationell nivå varit inblandade och förslaget har dessutom varit på remiss. Nu lämnas det alltså till nationell nivå för beslut innan det ska godkännas av EU-kommissionen.
– Det väntas att den nationella nivån ska kunna godkänna programförslaget i slutet på september. Sedan ska det till EU-kommissionen. Förväntningen är att det nya programmet kan påbörja att ta emot ansökningar någon gång mellan mars och juni 2022, säger Eskil Mårtensson, utvecklingsstrateg på Region Skåne och projektledare för programskrivningsarbetet, till News Øresund.
Interreg ÖKS stödjer gränsregionala projekt och i det nuvarande programmet har medfinansieringen från EU varit 50 procent. I det nya förslaget ville politikerna att det skulle vara 60 procents finansiering från EU. Det måste dock EU Kommissionen godkänna.
Mer fokus på grön omställning
Det nya programmet kommer på samma sätt som det nuvarande att ha fyra områden, men det blir mer fokus på grön omställning. Dessutom ser det, enligt Eskil Mårtensson, ut att bli det enda Interreg-programmet i norra Europa med ett uttalat transporttema.
De fyra områden i det nya programmet är:
- Innovativ region för en smart och hållbar ekonomisk omställning.
- Hållbar, cirkulär och klimatsmart region
- Sammanhängande region med hållbar mobilitet
- Gränslös arbetsmarknadsregion
– Programmet har en starkare miljöprofil än tidigare. Inom de fyra områden finns till exempel målsättningar om förnybar energi, hållbar transport, klimatanpassning och cirkulär ekonomi, säger Eskil Mårtensson.
Den fjärde punkten kring arbetsmarknadsintegration tror även Eskil Mårtensson kan bli mycket relevant för projekt framöver.
– Insatser för att främja den gränsregionala arbetsmarknaden tror vi också kan spela en viktig funktion. Det finns ett behov av att kickstarta efter coronakrisen. Det kommer vara möjligt att starta projekt till exempel om gränshinder och gränsregional statistik.
125 miljoner euro till gränsregionala projekt
I det nuvarande programmet har 127 miljoner euro delats ut till drygt 80 tvärregionala projekt. Budgeten för nästa programperiod kommer sannolikt att hamna på runt 125 miljoner euro, enligt Eskil Mårtensson. Norge kommer även fortsatt att bidra med runt 10 miljoner euro till programmet.
– Programmet tar tag i de stora utmaningar vi ser framför oss i Greater Copenhagen och ÖKS-området, och det finns mycket pengar från EU till viktiga insatser. Så nu är dags för oss alla att börja utveckla projektidéer, säger Eskil Mårtensson.
(News Øresund – Thea Wiborg)
Fakta: Interreg Öresund-Kattegat-Skagerak (ÖKS)
Interreg är ett EU-program som stödjer territorialt samarbete. Tvärregionala projekt kan enligt nuvarande regler ansöka om 50 procents finansiering från programmet. Under 2014-2020 har de fyra insatsområden för Interreg ÖKS varit: innovation, grön ekonomi, transport och sysselsättning, och det har funnits 127,5 miljoner euro från EU och 10 miljoner euro i norska medel att söka i programmet.
Programgeografin för Interreg Öresund-Kattegat-Skagerak täcker regionerna: Region Skåne, Halland och Västra Götaland i Sverige, Region Hovedstaden, Midtjylland, Nordjylland och Själland i Danmark samt fylkeskommunerna Agder, Oslo, Vestfold och Telemark samt Viken i Norge.
Källa: Interreg Öresund-Kattegat-Skagerak
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen