Connect with us

Näringsliv

Internationella investeringar under covid-19: ”Vi har inte kunnat ha samma dialog med nya företag”

Publicerad

den

Tre frågor till Asbjørn Overgaard Christiansen, ny vd för Copenhagen Capacity, som ser möjligheter i digitala lösningar för matchmaking mellan företag och talanger samt ljusglimtar i att huvudområdena life science, tech och gröna lösningar klarat krisen relativt bra. Samtidigt finns en minskad efterfrågan på investeringssidan som han tror kommer att märkas framöver eftersom det kan vara en process som tar flera år innan företag väl beslutar sig för att etablera sig i regionen.

 

Asbjørn Overgaard Christiansen är sedan i juni vd för Copenhagen Capacity. Foto: Copenhagen Capacity

Hur har ni märkt av coronapandemin – får ni lika många internationella förfrågningar om investeringar som tidigare eller har intresset för regionen förändrats?

– Vi upplever generellt en fallande efterfrågan och det råder inget tvivel om att vi kommer att märka det på antalet investeringar i Köpenhamn. För utländska företag är det vår erfarenhet att det är en process som tar mellan 1–5 år för etablering, så många av de företag vi nu ser etablerar sig är objekt som har startat för länge sen. Nu saknar vi att nya förfrågningarna kommer in. Vår pipeline har dränerats och vi har inte kunnat ha samma dialog med nya företag, men har fokuserat på att arbeta med de företag som är redan finns här och konsolidera och utvidga dem. Det är en större insats att fasthålla och etablera nya relationer när man inte kan resa.

– Delar av vårt arbete är inte lika efterfrågestyrt. Vi är proaktivt ute och talar med intresserade bolag på konferenser och evenemang i världen, men det har vi inte kunnat göra nu på grund av att reseaktiviteter inte har varit möjligt. Däremot har vi deltagit i online-arrangemang. Vi har satt igång ett stort covid-paket för företag och översatt det till engelska. Det gjorde vi ganska snabbt och tog även fatt i företagen för dialog och kontakt. Det vi upplever just nu, med pandemi och kris, är en konsolideringsvåg var ska man som företag ska finnas i världen. Det kräver mer arbete när man ska i dialog med enskilda företag om deras planer att finnas och stanna här. Så upplever vi också en större konkurrens, det är inte så många som lägger internationella investeringsplaner nu och de som gör det är konkurrensen hårdare om.

Har ni initierat några nya satsningar när möjligheterna att arrangera mässor och besök har minskat?

– Vi har själva hållit en del virtuella events, bland annat det största hackathon någonsin i dansk historia. Det var i april och ledde faktiskt till att ett företag etablerade sig i Danmark. Vi deltar som talare på många events och vår talangdel arbetar med att attrahera utländska talanger via virtuell matchmaking. Vi har alltid sådana kampanjer digitala, medan vi har haft matchmaking fysiskt. Där har vi nu också gått över till virtuella möten för utländska studenter som är i regionen för att matcha dem för studierelevanta jobb så att de enklare ska kunna stanna här, men också för utländska specialister. Det finns många företag som fortsatt saknar talanger, trots pandemin, bland annat inom datavetenskap.

Vad är regionens främsta styrkor som ni kan lyfta fram i marknadsföringen i det läge som är just nu?

– Vi satsar egentligen på tre huvudområden: life science, tech generellt och så hela vårt gröna område med clean tech och sustainable urban solutions. Det har varit intressant att se att de inte är bland de hårdast drabbade under pandemin. Det ser vi som en stor styrka. I Danmark har vi även haft ett starkt privat-offentligt samarbete under coronakrisen om beredskap och vi har sett privata företag som jobbat nära regionala aktörer. Det täta samarbetet och vår samhällsmodell, att man har stöttat företagen att komma igenom krisen, är väsentligt. I många andra länder har man stått mer ensam som företagare. Det täta samarbetet berättar vi också om.

(News Øresund – Jenny Andersson)

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark15 september, 2024

VisitDenmark skapar nationell dataplattform för besöksnäringen

Under namnet VisitData har den nationella danska turistorganisationen VisitDenmark skapat en gemensam dataplattform för den danska besöksnäringen. Samtliga 19 danska...

Norden14 september, 2024

Nordiska rådet genomför undersökning av hur bankkonton och betalningstjänster fungerar över gränserna

Hur fungerar det för gränspendlare att få lönen överförd mellan banker i två länder och hur fungerar mobila betallösningar mellan...

Samhälle14 september, 2024

Ny bok hjälper svensktalande att klara det danska språket

Lone Koldtoft är en eldsjäl när det gäller att hjälpa svenskar att klara språket i Danmark. Hon är adjunkt i...

Fastighet12 september, 2024

Priserna på ägarlägenheter i Köpenhamn har stigit med 653 procent sedan 1992 – nu har villapriserna i huvudstaden återhämtat sig från boprisfallet under 2022

På 32 år har priserna på ägarlägenheter (ejerlejligheder) i Danmark ökat med 507 procent. I Köpenhamn har prisökningen varit ännu...

Danmark13 september, 2024

Danska logistikföretaget DSV köper DB Schenker och blir Danmarks näst största företag

DSV gör sin största affär någonsin meddelade företaget på fredagen när det blev klart med köpet av DB Schenker från...

Arbetsmarknad11 september, 2024

Ny kandidatbank ska underlätta rekrytering av utländska sjuksköterskor i Region Hovedstaden

För att underlätta rekryteringen av sjuksköterskor med utbildning utanför EU har Region Hovedstaden upprättat en kandidatbank där sjuksköterskor kan ansöka...

Samhälle13 september, 2024

Öresundsdebatten vecka 37: sorgligt när folk talar engelska i stället för danska och Köpenhamn som förebild för svenska städer

Sverige var föregångar med flygskatt men nästa sommar slopas den. Sorgligt när folk i Köpenhamn talare engelska istället för danska....

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.