Connect with us

Samhälle

Greater Copenhagen försöker hävda sig i ökande storstadskonkurrens

Publicerad

den

Mathias Nordby Thoegersen masteruppsats webb

I sin masteruppsats lyfter Mathias Nordby Thøgersen fram risken för en likriktad arkitektur, när alla storstadsregioner konkurrerar. Foto: News Øresund

Den ökande konkurrensen mellan världens storstäder leder till att det skapas en rad likartade utvecklingsregioner som Stockholm, Berlin, Hamburg och Copenhagen. Deras fokus ligger på tillväxt och att attrahera internationellt kapital och talanger. När framgången mäts i antalet utländska investeringar i regionen förskjuts samtidigt styrningen av stadsutvecklingen från lokala politiker till internationella investerare och riskerar att skapa mera förtätade och likriktade städer. Det är några av slutsatserna i mastersuppsatsen ”The Greater Copenhagen – i en urban organisatoriskt perspektiv” skriven av Mathias Nordby Thøgersen från Roskilde Universitet.

Mot bakgrund av stigande storstadskonkurrens mellan världens regioner för att främja tillväxt analyseras de traditionella byråkratiska metoderna i relation till nätverksbaserad ”rationalitet” i mastersuppsatsen.

Greater Copenhagen är en metropol med nästan 4 miljoner invånare. Det ger en befolkningsstorlek som gör att storstaden på allvar kan konkurrera med till exempel Amsterdam och Hamburg. Greater Copenhagen arbetar för att utveckla en gemensam arbetsmarknad med ett ökat antal personer som reser över gränserna mellan regioner, kommuner och länder för arbete och utbildning. Flera privata samt icke-statliga aktörer har börjat engagera sig för att bidra till finansieringen av diverse utvecklingsprojekt inom ramen för Greater Copenhagensamarbetet.

Det måste samtidigt finnas en välutvecklat och transparent affärssystem som gör det enkelt att investera och etablera sig var som helst i metropolen, skriver Mathias Nordby Thøgersen. Därför satsar regionerna och kommunerna i Greater Copenhagen på gemensamma lösningar som gör det enklare och mer attraktivt för företag att investera och etablera sig i metropolen och locka internationella talanger och utländska investeringar till storstadsområdet.

”Storstadskonkurrensen och marknadsanpassningen av den offentliga styrningen skapar en stadsplanering som har som mål att skapa goda och lönsamma förutsättningar för investeringar i bebyggd miljö”, skriver Mathias Nordby Thøgersen i sin masteruppsats. Resultatet av detta kan bli ökad densitet, fler höghus och stigande huspriser, hävdar han och lyfter fram risken för att det skapas en arkitektur i staden som innebär en likriktning av stadsutvecklingen och nämner diskussionen att efterlikna det framgångsrika projektet High line i New York som exempel.

För att engagera sig i den internationella konkurrensen för att främja tillväxt krävs det större ansträngningar för att uppfylla de internationella företagens krav på stadsutveckling. Det handlar om att anpassa utvecklingen av staden så att det blir mer attraktivt för internationella företag att investera här. I och med Greater Copenhagensamarbetet noterar Mathias Nordby Thøgersen att det idag bildas ett flertal nätverksorienterade samarbetsformer mellan offentliga och privata aktörer. Dessa möjliggör fördjupade samarbeten mellan olika sektorer som även innebär en minskad politisk styrning av den offentliga byråkratin.

News Øresund – Anna Khabarova

Läs mer:
Hela masteruppsatsen
Regionhuvudstadens artikel om Greater Copenhagen – en international metropol

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Infrastruktur13 april, 2021

Danska DSB köper minst 100 eldrivna tågset i miljardaffär med franska Alstom som förra året köpte Bombardier

Statliga danska tågföretaget DSB väljer samma tågleverantör som Skånetrafiken och svenska SJ – franska Alstom som förra året köpte världens...

Arbetsmarknad13 april, 2021

Långtidsarbetslösheten ökar i Sverige – regeringen skjuter till mer pengar till matchning

Långtidsarbetslösheten i Sverige har ökat under coronakrisen. Nu satsar regeringen 448 miljoner kronor extra under 2021 på att få ner...

Infrastruktur13 april, 2021

Självkörande bussar testas på campusområde

På DTU, Danmarks tekniska universitet, i Lyngby börjar tre självkörande bussar under april att köra på campusområdet. De ska transportera...

Danmark8 april, 2021

Danska regeringen vill bygga ut tågstationen vid Köpenhamns flygplats och göra vändspår för tåg från Sverige – föreslår utredning av S-tåg på Kystbanen till Helsingör

Bygg ut tågstationen vi Köpenhamns flygplats och gör ett vändspår där så att tåg från Sverige kan få Kastrup som...

Infrastruktur9 april, 2021

En Öresundsmetro är samhällsekonomiskt lönsam enligt Köpenhamn och Malmös utredning

En tunnelbaneförbindelse, Öresundsmetro, mellan Köpenhamn och Malmö skulle ge en samhällsekonomisk avkastning i samma nivå som Cityringen i Köpenhamn och...

Infrastruktur8 april, 2021

Ny skånsk tågstrategi: tredubbling av antalet tågresor över Öresundsbron till 2040

År 2040 beräknas 100 000 dagliga tågresor under varje helgfri vardag mellan Köpenhamn och Malmö vilket är en tredubbling jämfört med...

Samhälle9 april, 2021

Utökad miljökonsekvensutredning av planerna på Köpenhamns konstgjorda ö Lynetteholmen ute på ny remiss

En utökad miljökonsekvensutredning av den jättelika konstgjorda ön Lynetteholmen som Köpenhamns Kommun vill bygga i hamninloppet har sänts ut på...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.