Connect with us

Infrastruktur

Förundersökningen om en Kattegattförbindelse är klar – men politiskt beslut om förbindelsen ska byggas dröjer

Publicerad

den

Utredningen om en eventuell framtida Kattegattförbindelse mellan Själland och Jylland i Danmark är nu klar. På kartan syns även befintliga broar över Stora Bält och Öresund, samt den kommande Fehmarn Bält-förbindelsen som just nu byggs mellan Danmark och Tyskland. Illustration: Lönegård & Co, bearbetning News Øresund

För tre år sedan började förundersökningen om en fast förbindelse mellan Själland och Jylland i Danmark för att minska restiderna och knyta bland annat Aarhus och Köpenhamn närmare varandra. Utredningen, som nu färdigställts, visar bland annat att det skulle kosta 110 miljarder danska kronor att bygga en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse och 60 miljarder att bygga en ren vägförbindelse. Men det behövs ytterligare undersökningar innan beslut fattas om projektet ska byggas, uppger transportminister Trine Bramsen (S).

Utredningen om en fast förbindelse över Kattegatt, mellan Jylland och Själland över Samsø, startade 2018 när den dåvarande regeringen och Dansk Folkeparti enades om att avsätta 60 miljoner danska kronor till ändamålet. Utredningen har bland annat undersökt olika sträckningar/korridorer, tekniska lösningar och samhällsekonomiska effekter av en fast förbindelse. Både en ren vägförbindelse och en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse har undersökts.

En kombinerad förbindelse beräknas i utredningen vara cirka 50 miljarder danska kronor dyrare att bygga än en ren vägförbindelse, och den samhällsekonomiska vinsten beräknas bli större för en ren vägförbindelse jämfört med en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse. På kostnadssidan är det primärt utgifterna för att bygga förbindelsen som drar ner vinsten för en kombinerad förbindelse, enligt utredningsmaterialet.

Restiden med tåg mellan Köpenhamn och Aarhus är idag 2 timmar och 40 minuter, med en förbindelse väntas restiden bli 1 timma och 10 minuter. Restid med bil väntas bli 2 timmar och 5 minuter med bil om förbindelsen byggs.

Nästa steg i processen blir ytterligare utredningar av vad en fast förbindelse skulle kunna innebära, meddelar transportministern.

– Förundersökningen av Kattegatt ger inte grund för att inleda projektet. Således kommer det inte att startas konkreta byggaktiviteter. Det finns politisk uppbackning för vidare diskussion om att inleda ytterligare undersökningar av klimat- och miljökonsekvenser, säger Trine Bramsen (S), Danmarks transportminister, i ett pressmeddelande.

Det politiska läget kring förbindelsen är splittrat, rapporterar bland annat Berlingske, utifrån de reaktioner som representanter från andra politiska partierna har gett till ministerns uttalande.

Förundersökningen har genomförts av Transportministeriet i samarbete med Vejdirektoratet, Sund & Bælt och Trafikstyrelsen.

(News Øresund)

 

Utredningen om Kattegattförbindelse

Cirka 40 kilometer kust-till-kustförbindelse som har undersökts som ett brukarbetalt projekt som t.ex. Stora Bält, Öresund och kommande Fehmarn Bält-förbindelsen. Både en ren vägförbindelse och en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse har undersökts.

FÖRSLAG: kombinerad väg- och järnvägsförbindelse

Restid med förbindelsen: cirka en timma med tåg mellan Köpenhamn och Aarhus och två timmar i bil

Kostnad: 110 miljarder DKK (billigaste lösningen inklusive landanlägg)

Beräknad samhällsekonomisk vinst: 41 miljarder DKK

FÖRSLAG: vägförbindelse

Restid med förbindelsen: två timmar med bil mellan Köpenhamn och Aarhus

Kostnad: 60 miljarder DKK (billigaste lösningen inklusive landanlägg)

Beräknad samhällsekonomisk vinst: 79 miljarder DKK

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle10 timmar sedan

Svedala blir centrum för ny kollektivtrafik till Malmö Airport

Järnvägsstationen i Svedala blir i augusti 2026 knutpunkt för Skånetrafikens nya busslinje till Malmö Airport. I Svedala ska resenärer med...

Samhälle11 timmar sedan

Oro och optimism – en blandad bild av konjunkturen

Utan Novo Nordisk och den danska läkemedelsindustrins framfart hade Danmarks BNP-tillväxt varit närmare 1,5 och inte 3 procent. Samtidigt hade...

Samhälle8 timmar sedan

Öresundsdebatten vecka 6: X stämmer Lego och känd dansk gallerist hjälper svensk konstnär

X stämmer Lego och Ørsted. Känd dansk gallerist hjälper Lundakonstnär. Svensk politiker vill ta efter Danmark för att hjälpa hotade...

Danmark12 timmar sedan

Danska energiföretaget Ørsted byter vd

Efter flera år med motgångar och miljardnedskrivningar av vindkraftsprojekt i USA byter danska energibolaget Ørsted vd och koncernchef. Mads Nipper...

Fastighet13 timmar sedan

Öresundsbrons 25-årsjubileum: En möjlighet för ett närmare dansk-svenskt samarbete

Öresundsbrons 25-årsjubileum i sommar är ett utmärkt tillfälle att prata om regionens framtid och ett närmare samarbete mellan Danmark och...

Okategoriserade14 timmar sedan

Nästa vecka är det sportlov i Danmark

Den 10-14 februari har barn och ungdomar i Köpenhamn och andra stora delar av landet vinterlov. Det innebär att skolorna...

Arbetsmarknad13 timmar sedan

Rapport: Den arbetsföra befolkningen minskar i Danmark

Sverige och Danmark går nu in i en ny tid: Befolkningstillväxten saktar in, färre barn föds, andelen äldre ökar och...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.