Infrastruktur
Förundersökningen om en Kattegattförbindelse är klar – men politiskt beslut om förbindelsen ska byggas dröjer

För tre år sedan började förundersökningen om en fast förbindelse mellan Själland och Jylland i Danmark för att minska restiderna och knyta bland annat Aarhus och Köpenhamn närmare varandra. Utredningen, som nu färdigställts, visar bland annat att det skulle kosta 110 miljarder danska kronor att bygga en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse och 60 miljarder att bygga en ren vägförbindelse. Men det behövs ytterligare undersökningar innan beslut fattas om projektet ska byggas, uppger transportminister Trine Bramsen (S).
Utredningen om en fast förbindelse över Kattegatt, mellan Jylland och Själland över Samsø, startade 2018 när den dåvarande regeringen och Dansk Folkeparti enades om att avsätta 60 miljoner danska kronor till ändamålet. Utredningen har bland annat undersökt olika sträckningar/korridorer, tekniska lösningar och samhällsekonomiska effekter av en fast förbindelse. Både en ren vägförbindelse och en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse har undersökts.
En kombinerad förbindelse beräknas i utredningen vara cirka 50 miljarder danska kronor dyrare att bygga än en ren vägförbindelse, och den samhällsekonomiska vinsten beräknas bli större för en ren vägförbindelse jämfört med en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse. På kostnadssidan är det primärt utgifterna för att bygga förbindelsen som drar ner vinsten för en kombinerad förbindelse, enligt utredningsmaterialet.
Restiden med tåg mellan Köpenhamn och Aarhus är idag 2 timmar och 40 minuter, med en förbindelse väntas restiden bli 1 timma och 10 minuter. Restid med bil väntas bli 2 timmar och 5 minuter med bil om förbindelsen byggs.
Nästa steg i processen blir ytterligare utredningar av vad en fast förbindelse skulle kunna innebära, meddelar transportministern.
– Förundersökningen av Kattegatt ger inte grund för att inleda projektet. Således kommer det inte att startas konkreta byggaktiviteter. Det finns politisk uppbackning för vidare diskussion om att inleda ytterligare undersökningar av klimat- och miljökonsekvenser, säger Trine Bramsen (S), Danmarks transportminister, i ett pressmeddelande.
Det politiska läget kring förbindelsen är splittrat, rapporterar bland annat Berlingske, utifrån de reaktioner som representanter från andra politiska partierna har gett till ministerns uttalande.
Förundersökningen har genomförts av Transportministeriet i samarbete med Vejdirektoratet, Sund & Bælt och Trafikstyrelsen.
(News Øresund)
Utredningen om Kattegattförbindelse
Cirka 40 kilometer kust-till-kustförbindelse som har undersökts som ett brukarbetalt projekt som t.ex. Stora Bält, Öresund och kommande Fehmarn Bält-förbindelsen. Både en ren vägförbindelse och en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse har undersökts.
FÖRSLAG: kombinerad väg- och järnvägsförbindelse
Restid med förbindelsen: cirka en timma med tåg mellan Köpenhamn och Aarhus och två timmar i bil
Kostnad: 110 miljarder DKK (billigaste lösningen inklusive landanlägg)
Beräknad samhällsekonomisk vinst: 41 miljarder DKK
FÖRSLAG: vägförbindelse
Restid med förbindelsen: två timmar med bil mellan Köpenhamn och Aarhus
Kostnad: 60 miljarder DKK (billigaste lösningen inklusive landanlägg)
Beräknad samhällsekonomisk vinst: 79 miljarder DKK
-
Danmark2 månader sedan
Från och med 1 januari 2025 är det återigen förbjudet att flagga med utländska flaggor i Danmark – de nordiska flaggorna och Tysklands undantas
-
Infrastruktur8 månader sedan
Nya tåg och ny operatör på gång för Skånetrafiken – som ständigt jobbar med punktligheten
-
Danmark11 månader sedan
Danska regeringen bidrar med miljoner till stängningen av Pusher Street på Christiania – den 6 april börjar gatan grävas upp
-
Arbetsmarknad12 månader sedan
Nytt danskt löneavtal ger en ram på 8,8 procent under två år för 200 000 statsanställda
-
Arbetsmarknad11 månader sedan
Fler svenskar omfattas av den danska expertskatten
-
Samhälle12 månader sedan
Göteborg kan gå från sex särskilt utsatta områden till ett på tio år
-
Danmark12 månader sedan
Stora dansk-tyska satsningar inför Fehmarn Bält-tunneln – Sverige satsar på att underlätta för den befintliga tågtrafiken
-
Danmark11 månader sedan
Ny prognos: Köpenhamn växer med 120 000 invånare fram till 2060