Connect with us

Infrastruktur

Förundersökningen om en Kattegattförbindelse är klar – men politiskt beslut om förbindelsen ska byggas dröjer

Publicerad

den

Utredningen om en eventuell framtida Kattegattförbindelse mellan Själland och Jylland i Danmark är nu klar. På kartan syns även befintliga broar över Stora Bält och Öresund, samt den kommande Fehmarn Bält-förbindelsen som just nu byggs mellan Danmark och Tyskland. Illustration: Lönegård & Co, bearbetning News Øresund

För tre år sedan började förundersökningen om en fast förbindelse mellan Själland och Jylland i Danmark för att minska restiderna och knyta bland annat Aarhus och Köpenhamn närmare varandra. Utredningen, som nu färdigställts, visar bland annat att det skulle kosta 110 miljarder danska kronor att bygga en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse och 60 miljarder att bygga en ren vägförbindelse. Men det behövs ytterligare undersökningar innan beslut fattas om projektet ska byggas, uppger transportminister Trine Bramsen (S).

Utredningen om en fast förbindelse över Kattegatt, mellan Jylland och Själland över Samsø, startade 2018 när den dåvarande regeringen och Dansk Folkeparti enades om att avsätta 60 miljoner danska kronor till ändamålet. Utredningen har bland annat undersökt olika sträckningar/korridorer, tekniska lösningar och samhällsekonomiska effekter av en fast förbindelse. Både en ren vägförbindelse och en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse har undersökts.

En kombinerad förbindelse beräknas i utredningen vara cirka 50 miljarder danska kronor dyrare att bygga än en ren vägförbindelse, och den samhällsekonomiska vinsten beräknas bli större för en ren vägförbindelse jämfört med en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse. På kostnadssidan är det primärt utgifterna för att bygga förbindelsen som drar ner vinsten för en kombinerad förbindelse, enligt utredningsmaterialet.

Restiden med tåg mellan Köpenhamn och Aarhus är idag 2 timmar och 40 minuter, med en förbindelse väntas restiden bli 1 timma och 10 minuter. Restid med bil väntas bli 2 timmar och 5 minuter med bil om förbindelsen byggs.

Nästa steg i processen blir ytterligare utredningar av vad en fast förbindelse skulle kunna innebära, meddelar transportministern.

– Förundersökningen av Kattegatt ger inte grund för att inleda projektet. Således kommer det inte att startas konkreta byggaktiviteter. Det finns politisk uppbackning för vidare diskussion om att inleda ytterligare undersökningar av klimat- och miljökonsekvenser, säger Trine Bramsen (S), Danmarks transportminister, i ett pressmeddelande.

Det politiska läget kring förbindelsen är splittrat, rapporterar bland annat Berlingske, utifrån de reaktioner som representanter från andra politiska partierna har gett till ministerns uttalande.

Förundersökningen har genomförts av Transportministeriet i samarbete med Vejdirektoratet, Sund & Bælt och Trafikstyrelsen.

(News Øresund)

 

Utredningen om Kattegattförbindelse

Cirka 40 kilometer kust-till-kustförbindelse som har undersökts som ett brukarbetalt projekt som t.ex. Stora Bält, Öresund och kommande Fehmarn Bält-förbindelsen. Både en ren vägförbindelse och en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse har undersökts.

FÖRSLAG: kombinerad väg- och järnvägsförbindelse

Restid med förbindelsen: cirka en timma med tåg mellan Köpenhamn och Aarhus och två timmar i bil

Kostnad: 110 miljarder DKK (billigaste lösningen inklusive landanlägg)

Beräknad samhällsekonomisk vinst: 41 miljarder DKK

FÖRSLAG: vägförbindelse

Restid med förbindelsen: två timmar med bil mellan Köpenhamn och Aarhus

Kostnad: 60 miljarder DKK (billigaste lösningen inklusive landanlägg)

Beräknad samhällsekonomisk vinst: 79 miljarder DKK

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Samhälle6 december, 2023

Danska elever presterade bättre än svenska i senaste Pisamätningen – men resultaten sjönk i båda länderna

Danmark ligger bättre till än Sverige inom alla de områden som Pisa 2022 mäter: matematik, läsförståelse och naturvetenskap. Men båda...

Samhälle6 december, 2023

Øresunddirekt i Danmark får finansiering för 2024

Verksamheten hos Øresunddirekt Danmark, som driver informationstjänstens hemsidor, kan fortsätta även nästa år, och de två anställda blir kvar. Det...

Forskning6 december, 2023

Lunds universitet är världens åttonde mest hållbara universitet enligt mätning — Aarhus är Danmarks främsta på plats 175

Både Lund och Uppsala universitet tillhör de mest 20 hållbara universiteten i världen. De danska universiteten hamnar betydligt längre ner...

Samhälle5 december, 2023

Köpenhamn är Europas fjärde dyraste stad att leva i enligt mätning

Köpenhamn rankas som en världens tio dyraste städer att leva i enligt en ny undersökning, skriver Børsen. Tidningen The Economists...

Arbetsmarknad5 december, 2023

Danmarks största fackförbund varslar om konflikt med Tesla

Svenska IF Metalls strejk mot Teslas svenska dotterbolag TM Sweden har gått in på sin sjätte vecka. Nu varslar Danmarks...

Fastighet5 december, 2023

Bygg- och fastighetsbranschen ville själv höja ambitionen och startade LFM30

Lokal Färdplan Malmö 2030 är ett branschinitiativ som startades med syfte att sätta upp mer ambitiösa klimatmål för bygg- och...

Fastighet5 december, 2023

Wihlborgs bygger en skolfastighet i Danmark

Det svenska fastighetsbolaget Wihlborgs kommer att uppföra en skolbyggnad i Hørsholm, norr om Köpenhamn. Skolan byggs för privatägda Nordsjællands Grundskole...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.