Connect with us

Infrastruktur

Förundersökningen om en Kattegattförbindelse är klar – men politiskt beslut om förbindelsen ska byggas dröjer

Publicerad

den

Utredningen om en eventuell framtida Kattegattförbindelse mellan Själland och Jylland i Danmark är nu klar. På kartan syns även befintliga broar över Stora Bält och Öresund, samt den kommande Fehmarn Bält-förbindelsen som just nu byggs mellan Danmark och Tyskland. Illustration: Lönegård & Co, bearbetning News Øresund

För tre år sedan började förundersökningen om en fast förbindelse mellan Själland och Jylland i Danmark för att minska restiderna och knyta bland annat Aarhus och Köpenhamn närmare varandra. Utredningen, som nu färdigställts, visar bland annat att det skulle kosta 110 miljarder danska kronor att bygga en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse och 60 miljarder att bygga en ren vägförbindelse. Men det behövs ytterligare undersökningar innan beslut fattas om projektet ska byggas, uppger transportminister Trine Bramsen (S).

Utredningen om en fast förbindelse över Kattegatt, mellan Jylland och Själland över Samsø, startade 2018 när den dåvarande regeringen och Dansk Folkeparti enades om att avsätta 60 miljoner danska kronor till ändamålet. Utredningen har bland annat undersökt olika sträckningar/korridorer, tekniska lösningar och samhällsekonomiska effekter av en fast förbindelse. Både en ren vägförbindelse och en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse har undersökts.

En kombinerad förbindelse beräknas i utredningen vara cirka 50 miljarder danska kronor dyrare att bygga än en ren vägförbindelse, och den samhällsekonomiska vinsten beräknas bli större för en ren vägförbindelse jämfört med en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse. På kostnadssidan är det primärt utgifterna för att bygga förbindelsen som drar ner vinsten för en kombinerad förbindelse, enligt utredningsmaterialet.

Restiden med tåg mellan Köpenhamn och Aarhus är idag 2 timmar och 40 minuter, med en förbindelse väntas restiden bli 1 timma och 10 minuter. Restid med bil väntas bli 2 timmar och 5 minuter med bil om förbindelsen byggs.

Nästa steg i processen blir ytterligare utredningar av vad en fast förbindelse skulle kunna innebära, meddelar transportministern.

– Förundersökningen av Kattegatt ger inte grund för att inleda projektet. Således kommer det inte att startas konkreta byggaktiviteter. Det finns politisk uppbackning för vidare diskussion om att inleda ytterligare undersökningar av klimat- och miljökonsekvenser, säger Trine Bramsen (S), Danmarks transportminister, i ett pressmeddelande.

Det politiska läget kring förbindelsen är splittrat, rapporterar bland annat Berlingske, utifrån de reaktioner som representanter från andra politiska partierna har gett till ministerns uttalande.

Förundersökningen har genomförts av Transportministeriet i samarbete med Vejdirektoratet, Sund & Bælt och Trafikstyrelsen.

(News Øresund)

 

Utredningen om Kattegattförbindelse

Cirka 40 kilometer kust-till-kustförbindelse som har undersökts som ett brukarbetalt projekt som t.ex. Stora Bält, Öresund och kommande Fehmarn Bält-förbindelsen. Både en ren vägförbindelse och en kombinerad väg- och järnvägsförbindelse har undersökts.

FÖRSLAG: kombinerad väg- och järnvägsförbindelse

Restid med förbindelsen: cirka en timma med tåg mellan Köpenhamn och Aarhus och två timmar i bil

Kostnad: 110 miljarder DKK (billigaste lösningen inklusive landanlägg)

Beräknad samhällsekonomisk vinst: 41 miljarder DKK

FÖRSLAG: vägförbindelse

Restid med förbindelsen: två timmar med bil mellan Köpenhamn och Aarhus

Kostnad: 60 miljarder DKK (billigaste lösningen inklusive landanlägg)

Beräknad samhällsekonomisk vinst: 79 miljarder DKK

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark15 september, 2024

VisitDenmark skapar nationell dataplattform för besöksnäringen

Under namnet VisitData har den nationella danska turistorganisationen VisitDenmark skapat en gemensam dataplattform för den danska besöksnäringen. Samtliga 19 danska...

Norden14 september, 2024

Nordiska rådet genomför undersökning av hur bankkonton och betalningstjänster fungerar över gränserna

Hur fungerar det för gränspendlare att få lönen överförd mellan banker i två länder och hur fungerar mobila betallösningar mellan...

Samhälle14 september, 2024

Ny bok hjälper svensktalande att klara det danska språket

Lone Koldtoft är en eldsjäl när det gäller att hjälpa svenskar att klara språket i Danmark. Hon är adjunkt i...

Fastighet12 september, 2024

Priserna på ägarlägenheter i Köpenhamn har stigit med 653 procent sedan 1992 – nu har villapriserna i huvudstaden återhämtat sig från boprisfallet under 2022

På 32 år har priserna på ägarlägenheter (ejerlejligheder) i Danmark ökat med 507 procent. I Köpenhamn har prisökningen varit ännu...

Danmark13 september, 2024

Danska logistikföretaget DSV köper DB Schenker och blir Danmarks näst största företag

DSV gör sin största affär någonsin meddelade företaget på fredagen när det blev klart med köpet av DB Schenker från...

Arbetsmarknad11 september, 2024

Ny kandidatbank ska underlätta rekrytering av utländska sjuksköterskor i Region Hovedstaden

För att underlätta rekryteringen av sjuksköterskor med utbildning utanför EU har Region Hovedstaden upprättat en kandidatbank där sjuksköterskor kan ansöka...

Samhälle13 september, 2024

Öresundsdebatten vecka 37: sorgligt när folk talar engelska i stället för danska och Köpenhamn som förebild för svenska städer

Sverige var föregångar med flygskatt men nästa sommar slopas den. Sorgligt när folk i Köpenhamn talare engelska istället för danska....

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.