Connect with us

Danmark

Fler sittplatser och färre förseningar i nytt tågavtal

Publicerad

den

Huvudbangarden webb

Ett nytt tioårigt tågavtal ska ge fler och punktligare avgångar i Danmark samtidigt som antalet sittplatser ökar med 25 procent. Foto: News Øresund

Fler och punktligare avgångar, fler sittplatser och nya eldrivna tåg för 20 miljarder danska kronor. Men det dröjer innan tågtrafiken läggs ut på anbud. Det är några punkter i det tioåriga tågavtal med DSB som danska regeringen kommit överens om i en uppgörelse med Socialistisk Folkeparti och Enhedslisten.

Tisdagens uppgörelse inom det röda blocket i dansk politik har en tydlig koppling till förra årets beslut om att bilda en tågfond på 28,5 miljarder danska kronor som ska finansiera elektrifieringen och utbyggnaden av en dansk höghastighetsjärnväg som klarar upp till 250 kilometer i timmen. Tågavtalet ska säkra att DSB kommer att investera 20 miljarder danska kronor i nya eldrivna tåg.

Det blå blocket i dansk politik kritiserar det nya tågavtalet bland annat för att det skyddar DSB från konkurrensutsatt upphandling under lång tid och att det bygger på fortsatt användning av de skandalomsusade dieseltågen IC4.

Enligt danska Transportministeriet betyder det nya tioåriga tågavtalet att DSB ska köra tio procent fler tågkilometer. Det innebär bland annat fördubblade avgångar för tåg mellan Köpenhamn och Aarhus och att det blir plats för 25 procent fler passagerare inom tio år.
– Pendlarna efterfrågar tre saker: fler tågavgångar, fler sittplatser och färre förseningar. Vi vill ju att fler människor reser kollektivt och då måste vi leverera det, säger Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S) i en kommentar.

Kraven på att DSB håller tidtabellen ökar i det nya avtalet. Definitionen av förseningar för region- och fjärrtåg skärps från dagens tidsgräns på sex minuter till tre minuter i det nya avtalet. Inställda tåg räknas i framtiden som försenade.
Avtalet ger däremot DSB en tidsfrist innan den danska tågtrafiken läggs ut på anbud..
– Jag är anhängare av upphandling men det ska göras på ett klokt sätt. Därför går det några år innan vi gör nya upphandlingar eftersom vi är mitt inne i en period av historiskt stora ombyggnader av det danska järnvägsnätet som en följd av Tågfonden, säger Magnus Heunicke. (News Øresund)

Läs mer: 

Dansk tågsatsning saknar pengar efter prisraset på olja

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress


Aktuella nyheter

Infrastruktur18 april, 2021

Inför Fehmarn bält-förbindelsen: Lyckat test av rekordlångt godståg från Tyskland via Danmark till Malmö

14 minuter försenat ankom på lördagsmorgonen ett rekordlångt godståg från Maschen utanför Hamburg till Malmö. Svenska Trafikverket testar längre (835...

Life Science16 april, 2021

Danmarks regering avsätter nära 30 miljoner danska kronor till bättre användning av hälsodata i ny life science-strategi

Life science-branschens intresseorganisationer rosar den danska regeringens nya life science-strategi, som bland annat vill skapa en gemensam plattform för bättre...

Infrastruktur16 april, 2021

Regeringen vill bygga stambanor för höghastighetståg i Sverige under 2022-2033

Regeringen vill bygga nya stambanor för höghastighetståg, men dessutom ska det finnas utrymme för satsningar på andra infrastrukturprojekt under de...

Infrastruktur16 april, 2021

Greater Copenhagen möter Folketingets transportutskott på tisdag nästa vecka – och jobbar för ett dansk-svenskt ministermöte innan sommaren

Ta nästa steg i utredningsarbetet om en HH-förbindelse i form av en förstudie och gör en dansk-svensk strategisk analys om...

Danmark16 april, 2021

Svenska finansdepartementet ser skattesmäll för Öresundspendlare som ett danskt problem

Öresundspendlare som bor i Danmark och arbetar i Sverige riskerar en skattesmäll på tiotusentals kronor för 2020, om de behövt...

Danmark16 april, 2021

Bertel Haarder: Sverige sätter stopp för skatteundantag för hemarbetande Öresundspendlare

Att det inte införs något skatteundantag för Öresundspendlare som arbetar hemifrån och därför måste betala skatt i både Danmark och...

Infrastruktur16 april, 2021

Huvudbangården kan bli ny ändhållplats för Öresundstågen enligt danska infrastrukturplanen – tågen planeras avgå och ankomma till spår 26

Spår 26 på Köpenhamns huvudbangård kan bli det nya permanenta avgångs- och ankomstspåret för tågen till och från Sverige, men...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.