Connect with us

Danmark

Fler sittplatser och färre förseningar i nytt tågavtal

Publicerad

den

Huvudbangarden webb

Ett nytt tioårigt tågavtal ska ge fler och punktligare avgångar i Danmark samtidigt som antalet sittplatser ökar med 25 procent. Foto: News Øresund

Fler och punktligare avgångar, fler sittplatser och nya eldrivna tåg för 20 miljarder danska kronor. Men det dröjer innan tågtrafiken läggs ut på anbud. Det är några punkter i det tioåriga tågavtal med DSB som danska regeringen kommit överens om i en uppgörelse med Socialistisk Folkeparti och Enhedslisten.

Tisdagens uppgörelse inom det röda blocket i dansk politik har en tydlig koppling till förra årets beslut om att bilda en tågfond på 28,5 miljarder danska kronor som ska finansiera elektrifieringen och utbyggnaden av en dansk höghastighetsjärnväg som klarar upp till 250 kilometer i timmen. Tågavtalet ska säkra att DSB kommer att investera 20 miljarder danska kronor i nya eldrivna tåg.

Det blå blocket i dansk politik kritiserar det nya tågavtalet bland annat för att det skyddar DSB från konkurrensutsatt upphandling under lång tid och att det bygger på fortsatt användning av de skandalomsusade dieseltågen IC4.

Enligt danska Transportministeriet betyder det nya tioåriga tågavtalet att DSB ska köra tio procent fler tågkilometer. Det innebär bland annat fördubblade avgångar för tåg mellan Köpenhamn och Aarhus och att det blir plats för 25 procent fler passagerare inom tio år.
– Pendlarna efterfrågar tre saker: fler tågavgångar, fler sittplatser och färre förseningar. Vi vill ju att fler människor reser kollektivt och då måste vi leverera det, säger Danmarks transportminister Magnus Heunicke (S) i en kommentar.

Kraven på att DSB håller tidtabellen ökar i det nya avtalet. Definitionen av förseningar för region- och fjärrtåg skärps från dagens tidsgräns på sex minuter till tre minuter i det nya avtalet. Inställda tåg räknas i framtiden som försenade.
Avtalet ger däremot DSB en tidsfrist innan den danska tågtrafiken läggs ut på anbud..
– Jag är anhängare av upphandling men det ska göras på ett klokt sätt. Därför går det några år innan vi gör nya upphandlingar eftersom vi är mitt inne i en period av historiskt stora ombyggnader av det danska järnvägsnätet som en följd av Tågfonden, säger Magnus Heunicke. (News Øresund)

Läs mer: 

Dansk tågsatsning saknar pengar efter prisraset på olja

 

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Okategoriserade2 dagar sedan

News Øresund gör uppehåll över helgerna

News Øresund har ett uppehåll under kortveckorna över påsk och 1 maj. Vi är åter med nyheter om Öresundsregionen vecka...

Näringsliv2 veckor sedan

Öresundsbron 25-årsjubileum i fokus när svenskt affärsnätverk möttes i Köpenhamn

När det sydsvenska vd-nätverket Friends of Executive samlade 170 personer i en av Hotel D’Angleterres stora salar i Köpenhamn var...

Danmark2 veckor sedan

Arla Foods går samman med tysk mejerikoncern

I veckan meddelades det att Arla Foods krokar arm med sin tyska motsvarighet DMK Group, och blir därmed den största...

Danmark2 veckor sedan

Gängkriminaliteten borta från Pusher Street i Christiania

Ett år efter att Pusher Street i Christiania bokstavligen revs upp med gatsten, hashbodar och allt är droghandeln och gängkriminaliteten...

Samhälle2 veckor sedan

Flyttningen över Öresund ökar – men bara från Skåne till Östdanmark

Enligt ny statistik från Region Skåne har antalet flyttningar över Öresund ökat under året. Det beror dock inte på att...

Danmark2 veckor sedan

Kunglig närvaro vid Öresundbrons 25-årsfirande

Öresundsbron firar 25 år och precis som vid invigningen firas det med kunglig glans. Den 1 juli tar det svenska...

Danmark2 veckor sedan

Coop i Danmark tar bort plastlocken från yoghurtförpackningar

EU-bestämmelsen om att skruvlock i plast måste sitta fast på förpackningen har fått en oväntad konsekvens. I Danmark slopade Coop...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.