Connect with us

Samhälle

Färre tar tåget till Köpenhamns flygplats

Publicerad

den

Thomas_Woldbye_webb

Närheten till Sverige är viktig för Köpenhamns flygplats, berättar vd Thomas Woldbye. Foto: News Øresund

Andelen danska och svenska passagerare som tar tåget till Köpenhamns flygplats innan de reser vidare ut i världen har minskat från 39 till 27 procent under januari-april i år jämfört med samma period 2015.  I stället tar fler metro, bil, taxi eller buss. Den främsta förklaringen är ID-kontrollen menar flygplatsens vd, Thomas Woldbye, som även är tydlig med att en permanent kontroll skulle behöva flyttas från Kastrup.

Köpenhamns flygplats har varit en av de europeiska flygplatser dit flest resenärer kommer med kollektiv transport innan de reser vidare ut i världen med flyg. Under månaderna januari till april i år har dock utvecklingen gått tillbaka när det gäller andelen svenska och danska passagerare som använder tåg som transportsätt. Andelen har minskat från 39 procent till 27 procent jämfört med samma period 2015. Ungefär hälften av resenärerna tar istället metron medan den andra halvan fördelas mellan bil, taxi och buss. Det visar siffror från Köpenhamns flygplats, CPH.

Det förändrade resandet till Kastrup är en av effekterna som har märkt sedan ID-kontrollerna infördes den 4 januari i år. Flygplatsens vd, Thomas Woldbye, nämner även en ökad administrativ kostnad i form av fler servicevärdar, trängsel i ankomsthallen vilket kan påverka serviceupplevelsen och effekter för de tusentals medarbetare som jobbar på företagen vid flygplatsen som ytterligare exempel. Dessutom kan de danska fjärrtågen från Jylland och Fyn inte längre köra direkt till flygplatsen eftersom det är så trångt på spåren. Resenärerna måste istället byta på Köpenhamns huvudbangård. Bornholmtågen kan inte stanna vid flygplatsen utan får köra utom stationen på godsspåren. Utöver det har den förlängda restiden och färre avgångarna för Öresundstågen påverkat flygplatsens upptagningsområde i Sverige.
– Närheten till Sverige är otroligt viktigt för flygplatsen, lika viktig som vår närhet till Köpenhamn. Det är ingen skillnad. Vi sätter stort pris på den marknad som ligger i södra delen av Sverige och den vill vi gärna bevara och utvidga. Det är otroligt viktigt om man vill skapa en Greater Copenhagen-region som har den ekonomiska vikt som ska till för att hävda sig i världen. Då ska det vara en region, säger Thomas Woldbye till News Øresund.

Det nuvarande beslutet om ID-kontroller sträcker sig till och med den 3 november. Skulle det komma ett beslut om ett permanent genomförande skulle det få negativa konsekvenser för flygplatsen, värderar Thomas Woldbye.
– För oss skulle det betyda att vårt upptagningsområde, som vi önskar utvidga, närmast skulle bli mindre både mentalt och tidsmässigt.
Ett permanent beslut skulle påverka både mobiliteten och den ekonomiska tillväxten, tror han. Dessutom skulle det innebära att kontrollen behöver flytta från flygplatsen.
– Om man vill göra kontrollen permanent så bör man hitta ett nytt sätt att göra det på. Då är en välanvänd station vid flygplatsen inte en lösning. Men jag tycker att man ska prata om att få kontrollen att upphöra, inte om alternativ, säger Thomas Woldbye.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer: News Øresund special om ID- och gränskontrollerna från den 1 juli

Continue Reading

Få vårt nyhetsbrev


Aktuella nyheter

Samhälle17 juli, 2019

Skånetrafiken vill skjuta fram ny Metroavgift för svenska tågresenärer till januari 2020

När Metrons cityring invigs i Köpenhamn den 29 september ska det enligt lagen om finansieringen av cityringen införas ett kvalitetstillägg...

Samhälle7 juli, 2019

Region Skånes ordförande vill öppna Öresundsbron för motionslopp under 20-årsjubileet

När Öresundsbron fyller 20 år nästa år borde bron öppna upp för ett nytt motionslopp såsom man gjorde vid invigningen...

Arbetsmarknad7 juli, 2019

124 000 personer flyttade mellan Danmark och Sverige mellan 1861 och 1910

Långt före Öresundsbron fanns det stora migrationsströmmar mellan Sverige och Danmark. Mellan 1861 och 1910 flyttade mer än 124 000...

Infrastruktur7 juli, 2019

200 år sedan första ångbåten började trafikera Malmö – Köpenhamn

För drygt 200 år sedan, Den 23 maj 1819, inleddes den första trafiken med ångfartyg mellan Malmö och Köpenhamn, Då...

Danmark7 juli, 2019

Peab köper finsk konkurrent – blir nummer tre på asfalt i Danmark och störst i Norden

Den skånska byggkoncernen Peab köper finska konkurrenten YIT:s asfalts- och ballastsverksamhet i Norden för tre miljarder kronor. Affären innebär att...

Bostad/fastighet7 juli, 2019

Fler svenska fastighetsköp i Danmark av Niam, Heimstaden och Wihlborgs

Den svenska uppköpsvågen av fastigheter i Danmark fortsätter. Sommaren började med att den svenska fastighetsfonden Niam köper ett bostadsprojekt i...

Fredagens avslutande debatt i Öresundshuset i Visby med rubriken "Sanning eller fejk – påverkades valen i Sverige och Danmark av väljarnas beteende på sociala medier?". Foto: News Øresund
Fredagens avslutande debatt i Öresundshuset i Visby med rubriken "Sanning eller fejk – påverkades valen i Sverige och Danmark av väljarnas beteende på sociala medier?". Foto: News Øresund
Samhälle6 juli, 2019

Knapp ökning av besökarna i Öresundshuset trots färre seminarier

När den skånska satsningen på Öresundshuset stängde i Visby på fredagen kunde antalet besökare i huset under Almedalsveckan räknas samman...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.