Samhälle
Färre tar tåget till Köpenhamns flygplats
Andelen danska och svenska passagerare som tar tåget till Köpenhamns flygplats innan de reser vidare ut i världen har minskat från 39 till 27 procent under januari-april i år jämfört med samma period 2015. I stället tar fler metro, bil, taxi eller buss. Den främsta förklaringen är ID-kontrollen menar flygplatsens vd, Thomas Woldbye, som även är tydlig med att en permanent kontroll skulle behöva flyttas från Kastrup.
Köpenhamns flygplats har varit en av de europeiska flygplatser dit flest resenärer kommer med kollektiv transport innan de reser vidare ut i världen med flyg. Under månaderna januari till april i år har dock utvecklingen gått tillbaka när det gäller andelen svenska och danska passagerare som använder tåg som transportsätt. Andelen har minskat från 39 procent till 27 procent jämfört med samma period 2015. Ungefär hälften av resenärerna tar istället metron medan den andra halvan fördelas mellan bil, taxi och buss. Det visar siffror från Köpenhamns flygplats, CPH.
Det förändrade resandet till Kastrup är en av effekterna som har märkt sedan ID-kontrollerna infördes den 4 januari i år. Flygplatsens vd, Thomas Woldbye, nämner även en ökad administrativ kostnad i form av fler servicevärdar, trängsel i ankomsthallen vilket kan påverka serviceupplevelsen och effekter för de tusentals medarbetare som jobbar på företagen vid flygplatsen som ytterligare exempel. Dessutom kan de danska fjärrtågen från Jylland och Fyn inte längre köra direkt till flygplatsen eftersom det är så trångt på spåren. Resenärerna måste istället byta på Köpenhamns huvudbangård. Bornholmtågen kan inte stanna vid flygplatsen utan får köra utom stationen på godsspåren. Utöver det har den förlängda restiden och färre avgångarna för Öresundstågen påverkat flygplatsens upptagningsområde i Sverige.
– Närheten till Sverige är otroligt viktigt för flygplatsen, lika viktig som vår närhet till Köpenhamn. Det är ingen skillnad. Vi sätter stort pris på den marknad som ligger i södra delen av Sverige och den vill vi gärna bevara och utvidga. Det är otroligt viktigt om man vill skapa en Greater Copenhagen-region som har den ekonomiska vikt som ska till för att hävda sig i världen. Då ska det vara en region, säger Thomas Woldbye till News Øresund.
Det nuvarande beslutet om ID-kontroller sträcker sig till och med den 3 november. Skulle det komma ett beslut om ett permanent genomförande skulle det få negativa konsekvenser för flygplatsen, värderar Thomas Woldbye.
– För oss skulle det betyda att vårt upptagningsområde, som vi önskar utvidga, närmast skulle bli mindre både mentalt och tidsmässigt.
Ett permanent beslut skulle påverka både mobiliteten och den ekonomiska tillväxten, tror han. Dessutom skulle det innebära att kontrollen behöver flytta från flygplatsen.
– Om man vill göra kontrollen permanent så bör man hitta ett nytt sätt att göra det på. Då är en välanvänd station vid flygplatsen inte en lösning. Men jag tycker att man ska prata om att få kontrollen att upphöra, inte om alternativ, säger Thomas Woldbye.
(News Øresund – Jenny Andersson)
Läs mer: News Øresund special om ID- och gränskontrollerna från den 1 juli
-
Samhälle31 mars, 2020
Corona i Danmark och Sverige: Detta har hänt
-
Samhälle14 juli, 2020
Utrikesdepartementet förlänger reseavrådan till Danmark fram till den 29 juli
-
Infrastruktur23 januari, 2020
Tågvärden som blivit Öresundspendlarnas favorit
-
Samhälle2 juli, 2020
Danmark öppnar gränsen för invånarna i Blekinge och Kronoberg – Skåne närmar sig gränsöppning
-
Samhälle21 maj, 2020
Sverige behandlas på samma sätt som övriga Norden och Tyskland när Danmark börjar öppna upp gränsen – affärsresor möjliga från måndag
-
Samhälle28 maj, 2020
5 100 bilar kom från besök i Sverige och 2 000 från Bornholm vid den danska köbildningen på Öresundsbron i söndags
-
Samhälle8 juli, 2020
Skåne klarar kravet på låg smittnivå – Danmark väntas ge besked om gränsöppning över Öresund under torsdagen
-
Norden29 maj, 2020
Svenskar upplever orättvisa när de stoppas medan finländarna får korsa gränsen