Connect with us

Samhälle

Färre tar tåget till Köpenhamns flygplats

Publicerad

den

Thomas_Woldbye_webb

Närheten till Sverige är viktig för Köpenhamns flygplats, berättar vd Thomas Woldbye. Foto: News Øresund

Andelen danska och svenska passagerare som tar tåget till Köpenhamns flygplats innan de reser vidare ut i världen har minskat från 39 till 27 procent under januari-april i år jämfört med samma period 2015.  I stället tar fler metro, bil, taxi eller buss. Den främsta förklaringen är ID-kontrollen menar flygplatsens vd, Thomas Woldbye, som även är tydlig med att en permanent kontroll skulle behöva flyttas från Kastrup.

Köpenhamns flygplats har varit en av de europeiska flygplatser dit flest resenärer kommer med kollektiv transport innan de reser vidare ut i världen med flyg. Under månaderna januari till april i år har dock utvecklingen gått tillbaka när det gäller andelen svenska och danska passagerare som använder tåg som transportsätt. Andelen har minskat från 39 procent till 27 procent jämfört med samma period 2015. Ungefär hälften av resenärerna tar istället metron medan den andra halvan fördelas mellan bil, taxi och buss. Det visar siffror från Köpenhamns flygplats, CPH.

Det förändrade resandet till Kastrup är en av effekterna som har märkt sedan ID-kontrollerna infördes den 4 januari i år. Flygplatsens vd, Thomas Woldbye, nämner även en ökad administrativ kostnad i form av fler servicevärdar, trängsel i ankomsthallen vilket kan påverka serviceupplevelsen och effekter för de tusentals medarbetare som jobbar på företagen vid flygplatsen som ytterligare exempel. Dessutom kan de danska fjärrtågen från Jylland och Fyn inte längre köra direkt till flygplatsen eftersom det är så trångt på spåren. Resenärerna måste istället byta på Köpenhamns huvudbangård. Bornholmtågen kan inte stanna vid flygplatsen utan får köra utom stationen på godsspåren. Utöver det har den förlängda restiden och färre avgångarna för Öresundstågen påverkat flygplatsens upptagningsområde i Sverige.
– Närheten till Sverige är otroligt viktigt för flygplatsen, lika viktig som vår närhet till Köpenhamn. Det är ingen skillnad. Vi sätter stort pris på den marknad som ligger i södra delen av Sverige och den vill vi gärna bevara och utvidga. Det är otroligt viktigt om man vill skapa en Greater Copenhagen-region som har den ekonomiska vikt som ska till för att hävda sig i världen. Då ska det vara en region, säger Thomas Woldbye till News Øresund.

Det nuvarande beslutet om ID-kontroller sträcker sig till och med den 3 november. Skulle det komma ett beslut om ett permanent genomförande skulle det få negativa konsekvenser för flygplatsen, värderar Thomas Woldbye.
– För oss skulle det betyda att vårt upptagningsområde, som vi önskar utvidga, närmast skulle bli mindre både mentalt och tidsmässigt.
Ett permanent beslut skulle påverka både mobiliteten och den ekonomiska tillväxten, tror han. Dessutom skulle det innebära att kontrollen behöver flytta från flygplatsen.
– Om man vill göra kontrollen permanent så bör man hitta ett nytt sätt att göra det på. Då är en välanvänd station vid flygplatsen inte en lösning. Men jag tycker att man ska prata om att få kontrollen att upphöra, inte om alternativ, säger Thomas Woldbye.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Läs mer: News Øresund special om ID- och gränskontrollerna från den 1 juli

Läs mer

Få vårt nyhetsbrev

E-postadress

Aktuella nyheter

Danmark1 mars, 2024

Dansk-Svenska Handelskammaren bildas för bättre samarbete och integration av ländernas näringsliv

På tisdag nästa vecka bildas Dansk-Svenska Handelskammaren vid en ceremoni på Danmarks ambassad i Stockholm där Dansk Erhvervs vd Brian...

Samhälle27 februari, 2024

Öresundsregionen växte med 30 000 invånare under 2023 – starkast befolkningstillväxt på danska sidan

Under 2023 ökade Öresundsregionens befolkning med över 29 700 invånare, motsvarande 0,7 procent, till 4 185 801 invånare. Det var den lägsta befolkningsökningen...

Energi29 februari, 2024

Svenskt natointräde kan få konsekvenser för både energiförsörjning och infrastruktur

Det kan bli svårare med ny havsvindkraft i Östersjön och den svenska tåginfrastrukturen måste rustas upp rejält, speciellt i öst-västlig...

Danmark29 februari, 2024

Samtliga 98 danska kommuner utvecklar klimatplaner i samarbetet Klimaalliancen

I början av februari blev det klart att samtliga 98 danska kommuner har anslutit sig till samarbetet inom Klimaalliancen med...

Samhälle29 februari, 2024

Sveriges ekonomi krympte med 0,2 procent under förra året – Dansk BNP ökade med 1,8 procent

Under fjärde kvartalet 2023 minskade Sveriges bruttonationalprodukt, BNP, med 0,1 procent jämfört med föregående kvartal. Därmed har Sveriges BNP minskat...

Danmark29 februari, 2024

Fallande tillväxt och minskad export för den danska it-sektorn

Trots en historiskt hög omsättning på 313 miljarder danska kronor inom den danska it-sektorn under fjolåret, minskade tillväxttakten jämfört med...

Norden29 februari, 2024

Skattefrågor prioriteras högt av Gränshinderrådet i år

Skattefrågor, nordiskt samarbete kring folkbokföring, digitalisering, pensionsfrågor och gränsregional statistik är de fem temaområden som det nordiska Gränshinderrådet ska prioritera...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.